۸۳ هزار تن پیاز در آذربایجان‌شرقی تولید شد

1400/08/10 - 21:42 - کد خبر: 53472

نصر: مدیر امور زراعت جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که سطح زیر کشت پیاز در استان یک‌هزار و ۸۰۰ هکتار می باشد، گفت: در سال‌جاری، ۸۳ هزار تن از این محصول پیاز برداشت شده است.

به گزارش نصر، جلال رحیم زاده روز دوشنبه در گفت وگویی با خبرنگاران  با بیان اینکه کاشت پیاز به ۲ صورت تابستانه و پاییزه می باشد و برداشت محصول هم به ۲ صورت تابستانه و پاییزه در استان انجام می شود، اظهار کرد: امسال در شهرستان های عجب شیر و آذرشهر ۱۲۰ هکتار پیاز تابستانه کشت شده بود که از این میزان حدود پنج هزار تن برداشت شد.
وی با بیان اینکه سطح زیر کشت پاییزه پیاز استان یکهزار و ۶۸۰ هکتار است، افزود: بیشتر پیاز استان در شهرستان های عجب شیر، شبستر، بناب، ملکان، آذرشهر، اسکو و هوراند کشت می شود.
مدیر امور زراعت جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه میزان تولید محصول پاییزه پیاز استان حدود ۷۸ هزار تن می باشد، خاطرنشان کرد: پیاز تولیدی در استان علاوه بر تامین نیاز داخلی به سایر استان های همجوار نیز ارسال می شود.
وی متوسط تولید محصول پیاز در هر هکتار را ۴۷ تن اعلام کرد و گفت: ارقام عمده مورد کشت پیاز در استان شامل زرقان، قرمز آذرشهر، النا ، گلدن و ارقام محلی است.
مدیر امور زراعت جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به عمده مشکلات تولید محصول پیاز در استان اظهار کرد: محدودیت منابع آبی جهت کاشت پیاز به خصوص در شهرستان های حوزه دریاچه ارومیه، عدم وجود صنایع تبدیلی متناسب برای فرآوری پیاز در سطح استان و وجود محدودیت های صادراتی برای صادارات محصول مازاد از جمله موانع تولید این محصول در استان می باشد.
رحیم زاده افزایش سطح زیر کشت نشایی پیاز و استفاده از روش های نوین آبیاری از جمله کاربرد نوار تیپ در آبیاری مزارع پیاز جهت کاهش مصرف آب را از اقدامات انجام یافته در زمینه افزایش تولید پیاز اعلام کرد.
انتهای پیام/

پژوهشیار