گزارش «نصر» از بازدید خبرنگاران از مجتمع فولاد صنعت بناب؛

افزایش صادرات 20 درصدی مجتمع فولاد صنعت بناب/ پرسنل دغدغه ای بابت حقوق ندارند

1400/08/06 - 09:25 - کد خبر: 53201
نشست خبری فولاد

نصر: مقام‌مسئول مجتمع فولاد صنعت بناب گفت: در میزان صادرات این مجتمع نسبت به سال های گذشته افزایش 20 درصدی داشته است.

به گزارش نصر، صبح چهارشنبه 5 آبان با حضور اصحاب رسانه از مجتمع فولاد صنعت بناب از بخش های مختلف این مجتمع بازدید شد، ابتدا در این بازدید نوراله خیری ضمن ارائه گزارش از بخش های شاهین، نورد ذوب و فولاد سازی به فضای سبز این مجتمع اشاره کرد که در نوع خود قابل توجه است، مجتمع صنعتی بناب علاوه بر ابلاغ قانونی برای ایجاد فضای سبز در مجتمع اقدام نموده است.
 
کارشناس بخش ذوب ابتدا به ارائه آماری پرداخت و افزود: باتوجه به آماری که انجمن فولاد ایران گردآوری و منتشر کرده است در سال ۹۹ حجم صادرات کاهش جدی داشته و حجم واردات نیز افزایش اندکی داشته است به نظر می‌رسد تحریم‌های بین‌المللی و محدودیت‌های صادراتی داخلی کار خود را کرده و توانسته است این محصول و صنعت ارزآور کشور را در تنگنای فروش قرار دهد.
 

وی افزود: حجم صادرات محصولات فولادی در سال 99 نسبت به سال 98 در حدود 13 درصد کاهش داشته است ولی با این حوزه‌ها و با توجه به استراتژی کلان مدیران ارشد مجموعه فولاد بناب در این شرکت صادرات در سال ۹۸ نسبت به ۹۷ ده برابر شده که بسیار چشمگیر بوده و انتخاب صادرکننده نمونه استان آذربایجان شرقی را نصیب این شرکت کرده است و همچنین میزان صادرات در سال 99 نسبت به سال 98 سه برابر ثبت شده است که مجدداً مجتمع فولاد صنعت بناب به عنوان صادر کننده نمونه استان برگزیده شد، چرخه افزایشی قیمت شمش فولاد در بورس و محصولات فولادی مخصوصاً قیمت میلگرد در بازار آزاد باعث ایجاد بلاتکلیفی و رقابتی شدن نرخ‌ها شده است دولت با توجیه یارانه‌های پرداختی به تولید کنندگان برای ارائه قیمت تعیین تعیین شده به ظاهر این مشکل را برطرف کرده ولی از طرفی پافشاری عده‌ای و اوضاع حاکم در بورس این صنعت را دچار رکود تقاضای موثر در کنار افزایش قیمت‌ها کرده است به عبارتی دیگر طبق دستور وزارت صمت صادرات باید کاهش پیدا کند در عین حال با توجه به هدف جهت تجهیزات تولید در سال جاری با افزایش تولید در محصولات فولادی داشته باشیم در سال گذشته خرید از بورس کالا و رانت توزیعی ناشی از اختلافات قیمت فولاد در بازار آزاد و بورس کالا بحث‌های زیادی ایجاد کرده بود به نظر می‌رسد این قانون به تدریج کاهش پیدا کرده و در حال حاضر به جرات می‌توان گفت که رانتی در این بین موجود نیست و این اختلاف قیمت ناشی از مالیات بر ارزش افزوده و بهره پولی است که باید از دو ماه قبل از دریافت فولاد تغییر داده شده به کارخانه پرداخت.
 

وی ادامه داد: در سال 1400 نیز صادرات محصولات فولادی با رشد خوبی همراه بوده که شرکت مجتمع فولاد صنعت بناب از این امر مستثنی نبود و با رشد حدود 100 درصدی نسبت به سال گذشته همراه بود، بازارهای هدف این مجتمع بیشتر کشورهای عراق، سوریه،لبنان، ترکیه و در آینده‌ای نزدیک کشورهای آسیای میانه از جمله ارمنستان، آذربایجان، ازبکستان، تاجیکستان، گرجستان و ترکمنستان خواهد بود لازم به ذکر است که در سال 1400 برای اولین بار به کشور لهستان در قسمت شرق اروپا هم نمونه صادرات داشتیم که امیدواریم فتح البابی برای ورود به بازارهای این مناطق هم داشته باشیم.

رشد صادرات به کشور های همسایه نسبت به سال های گذشته
"نوراله خیری" مدیر منابع انسانی گفت: این مجتمع از سال 1383 در زمینی به مساحت 140 هکتار در شهرک صنعتی بناب با امکانات زیر بنایی به جاده ریلی تاسیس شد.
وی ادامه داد: اولین خط بانام شاهین تولید شد، در ادامه خطوط نورد ذوب و فولاد سازی جهت تکمیل محصولات راه اندازی شد.
وی در ادامه اظهار داشت: کارخانه شماره یک شهریار سالانه 150 هزار تن تولید دارد و کارخانه شاهین سالانه 1300 تن تولید دارد و 4 خط نورد در حال حاضر فعال است و 2 خط مربوط به مقاطع فولادی، نبشی، تیرآهن و غیره است.
خیری گفت: عمده تولیدات ما مربوط به میلگرد است و میلگرد از سایز 8 الی 32 در گرید های مختلف تولید می کنیم که مصرف داخلی و خارجی دارد.
وی خبر داد: امسال برای 150 هزار تن برنامه ریزی کرده ایم، عمده صادرات ما به کشور عراق است.
وی اضافه کرد: نسبت به 3 سال اخیر در داخل و در صادرات افزایش 20 درصدی داشته ایم.
خیری ابراز داشت: کل شرکت ها در سال 1400 تجمیع و این شرکت ها در مجتمع فولاد صنعت بناب بود که برای حضور در بورس آماده شده است، محصولات ما علاوه بر بازار ها در بورس کالا نیز عرضه می شود.

اشتغال زایی مستقیم برای 1200 نفر
در ادامه "باقری" دستیار ارشد مدیرعامل مجتمع فولاد صنعت بناب گفت: این مجتمع 1200 نفر بصورت مستقیم، 200 نفر در قالب نیروی پیمانکاری و حدود 7 هزار نفر بصورت غیرمستقیم اشتغالزایی کرده است.
باقری افزود: مجتمع فولاد صنعت بناب در بحث های فرهنگی، ورزشی مجموعه های چند منظوره ای را برای کارکنان آماده کرده است، در طی چند ماه گذشته مسابقات ورزشی را با هدف ترویج فرهنگ ورزش همگانی انجام داده ایم.
وی تاکید کرد: تلاشمان این است که روحیه کارکنان را در شرایط سخت، آسان کنیم
باقری اضافه کرد: تهیه بسته های معیشتی نیز بخشی از فعالیت هایی است که جهت رفاه پرسنل انجام می‌شود.
 

پرسنل دغدغه ای بابت حقوق ندارند
دستیار ارشد مدیر عامل مجتمع فولاد صنعت بناب ضمن احترام به مقام شهدا، گفت: سالن ها و مجموعه های مجتمع را بنام شهدای گرانقدر نام گذاری کرده ایم.
وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا در کل جهان گفت: این شرکت در بیماری کرونا نیز درگیر بود که به لطف خدا با پروتکل های بهداشتی کمترین مشکل برای پرسنل بوجود آمد و البته پرسنلی که درگیر بیماری بودند دغدغه ای بابت حقوق نداشتند.
وی ادامه داد: با هماهنگی مدیریت، واکسیناسیون در داخل مجتمع انجام شد.
وی خاطرنشان کرد: این کارخانه بعنوان واحد صنعتی منطقه بخشی از درآمد را صرف مسائل اجتماعی کرده است؛ شرکت در برنامه های عامل المنفعه، همکاری با مجموعه های داخل شهرستان و... زمانی که شرایط کرونا در کشور حاد شد یکی از کار هایی که مجتمع فولاد بناب انجام داد تامین اکسیژن 17 شهرستان بود و در کمک های مومنانه با مسئولین منطقه و شهرستان همکاری خوبی داشته است.
 

از حل مشکلات هیئت های ورزشی تا NGO ها
وی ادامه داد: با همت مدیریت، در خصوص بحث های فرهنگی و ورزشی مشکلات هیئت های ورزشی رفع گردید، رویکرد مجموعه در بحث ورزش های همگانی است و تمام سعی ما این است که در خصوص فضا های ورزشی در تاسیس و یا کمک در تاسیس اقدام نماییم.
وی در ادامه به تعامل با سازمان های مردم نهاد پرداخت و افزود: همکاری با سازمان های مردم نهاد نیز جزئی از برنامه های مجتمع بوده است.
 

راه اندازی مجموعه توانمندی برای نیازمندان منطقه
باقری خبر داد: طرحی را دنبال می کنیم تا بتوانیم در سطح شهرستان مجموعه توانمندی راه اندازی کنیم، افرادی هستند که دارای هنر های خوبی در صنایع مختلفی دارند، برنامه داریم تا با این ها ارتباط برقرار کنیم و آنها را حمایت کنیم، در نظر داریم در سطح شهرستان سالی چند بار نمایشگاه برگزار کنیم تا محصولاتشان را در آن نمایشگاه به فروش برسانند، این موضوع را به جد پیگیری می کنیم و حمایت خواهیم کرد.
انتهای پیام/

پژوهشیار