گزارش/

باد، سیب‌های آذربایجان شرقی را به ریزش انداخت/ سیب‌های صنعتی کنار جاده در انتظار انتقال

1400/08/01 - 13:00 - کد خبر: 52938
سیب زیردرختی

نصر: امسال اقلیم با دیار آذربایجان شرقی سر سازگاری نداشت و از تگرگ و سرما گرفته تا بادهای شدید و طوفان‌ها، بلایی بر سر کشاورزان این منطقه آورد که در نهایت سیب‌های درختی به ریزش افتاده و درصد بالاتری از درآمد کشاورزان را از سیب‌های ممتاز و درجه یک به سیب‌های درجه سه و چهار و صنعتی کاهش داد.

به گزارش نصر، طی روزهای گذشته عکس‌هایی مبنی بر دپوی سیب‌ در کنار جاده‌ی شهر اهر ( از قطب‌های تولید سیب استان) در فضای مجازی انتشار یافته بود. در واکاوی دلیل این دپو می‌توان به زمان برداشت سیب استان طی سال‌های گذشته نگاهی انداخت. 
سیب‌های درختی در مجموع شامل دو نوع ممتاز (درجه یک و دو) و صنعتی (درجه سه و چهار) می‌شوند. سیب‌های ممتاز، قابل فروش به مردم و یا حتی صادرات هستند اما سیب‌های صنعتی همان جامانده‌های میوه‌های درختی است که در طول فصل برداشت و یا زمان انتقال به سردخانه به زیردرخت و یا روی جاده افتاده و دچار خراش و زدگی شده‌اند.
سیب‌های صنعتی و زیردرختی دیگر قابل فروش به بازار نبوده و مشتری هم نمی‌توان یافت که این نوع میوه را بخرد در نتیجه از این نوع سیب‌ها در حوزه صنایع تبدیلی و تولید آبمیوه، پوره، میوه خشک و ... استفاده می‌شود. 
همه ساله‌ها این نوع سیب‌ها برای انتقال به کارخانه در کنار جاده و یا کنار باغ، دپو شده و در نگاه اول، وجود مشکل در خرید سیب‌های درجه یک استان را روایت می‌کند، در حالی که اینگونه نیست و سیب‌های ممتاز استان بلافاصله پس از برداشت به سردخانه انتقال می‌یابند. 
امسال اما با مشکل اساسی افزایش تولید سیب‌های صنعتی رو به رو هستیم که ناشی از دگرگونی‌های ناگهانی آب و هوای استان است.
افزایش تولید سیب‌های صنعتی استان به ۳۰ درصد از کل تولیدات سیب
اکبر فتحی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در این راستا در یک گفت‌گوی خبری با بیان این‌که سیب‌های درجه سه و چهار، سیب‌های صنعتی و مواد اولیه کارخانجات هستند، اظهار می‌کند: این نوع سیب‌ها همواره معضلی برای کشاورزان بوده و به طور معمول ۱۰ درصد از کل تولیدات سیب را شامل می‌شدند که متاسفانه امسال تولید این نوع سیب‌ها به ۳۰ درصد از کل تولیدات سیب استان رسیده است.
وی از برداشت ۶۸۰ هزار تن سیب در استان خبر داده و می‌گوید: امسال ۲۰۰ الی ۲۵۰ هزار تن سیب درجه سه و چهار در استان تولید شده که دلیل این افزایش نسبت به سال‌های گذشته و بی کیفیت شدن سیب‌ها نیز مشکلاتی چون وقوع تگرگ، سرمازدگی، بادهای شدید و به خصوص تغذیه نامناسب باغات است.

خرید سیب‌های صنعتی به قیمت ۶۰۰ تومان توسط دلالان
وی می‌افزاید: در اوایل فصل برداشت سیب، هر کیلوگرم از سیب‌های درجه سه و چهار توسط دلالان برای کارخانجات به قیمت ۶۰۰ تومان خریداری می‌شد که در این راستا تمام تلاش خود را برای انجام خرید تضمینی این محصول انجام دادیم.
خرید تضمینی سیب‌های درجه ۳ و ۴ به قیمت کیلویی ۱۴۶۰ تومان
فتحی از آغاز خرید تضمینی سیب‌های درجه سه و چهار به قیمت کیلویی ۱۴۶۰ تومان در استان خبر داد و گفت: برای جلوگیری از متضرر شدن باغداران، چهار مرکز خرید تضمینی در شهرهای مراغه، مرند، اهر و میانه (مناطق تولید ۹۰ درصد سیب استان) دایر بوده و تا اتمام فصل برداشت در خدمت باغداران خواهند بود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات خوب انجام گرفته در راستای صنایع تبدیلی سیب‌های استان، ادامه می‌دهد: اکنون پتانسیل مناسبی جهت تبدیل و فراوری سیب در استان وجود داشته و سردخانه‌های استان نیز ظرفیت بالایی برای نگه داری سیب دارند.
وی به حمایت از صادرات بخش کشاورزی توسط دولت اشاره کرده و می‌گوید: یک هیات پاکستانی در این خصوص وارد استان شده و به همراه مسئولان و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان در شهرهای سیب خیز مراغه، میانه، مرند و اهر حضور یافته و کیفیت سیب‌های تولیدی را بررسی کردند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربجیان شرقی خاطرنشان می‌کند: پتانسیل صادرات سیب به پاکستان از سوی دولت شناسایی شده و ما اکنون در مرحله انجام تمهیدات لازم جهت بهره گیری از این ظرفیت صادراتی به همراه سایر کشورها قرار داریم.

فعالیت ۲۵ کارخانه فراوری سیب در استان
ایاز برنو، مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که حداقل ۲۵ کارخانه فراوری سیب در استان فعالیت می‌کنند، می‌گوید: این کارخانه‌ها در حال خرید سیب‌های صنعتی از باغداران است بوده و از نقاط مخلف استان و حتی در منطقه شمالغرب سیب جذب می‌کنند.
وی می‌افزاید: هر کدام از این کارخانه‌ها روزانه به طور میانگین از ۳۰۰ تا ۷۰۰ تن و در مجموع ۷۵۰۰ تن سیب خیردا کرده و تبدیل به کنسانتره و پوره می‌کنند. کارگاه‌های کوچک دیگری نیز برای خشک کردن سیب در سطح استان وجود دارند.
وی خاطرنشان می‌کند: سیب‌های صنعتی برای انتقال به کارخانه بایستی کنار باغ و یا کنار جاده دپو شوند تا کامیون به راحتی بتواند جهت بارگیری محصول، تردد داشته باشد و در نتیجه دپوی سیب کنار جاده، یک مشکل و یا عیب نیست.
برنو با بیان این‌که امسال تعداد سیب‌های صنعتی در اثر بادهای شدید افزایش یافته است، می‌گوید: ۱۳۵ سردخانه با ظرفیت اسمی ۴۵۰ هزار تن نیز در سطح استان برای نگه داری سیب‌های ممتاز وجود دارند.
وی می‌افزاید: بهترین برندهای فراوری سیب در سطح کشور در استان فعالیت می‌کنند و حتی اکنون بزرگترین برند این حوزه در حال ساخت کارخانه‌ی فراوری سیب با ظرفیت خرید سالانه ۵۰۰ هزار تن سیب است.
وی تاکید می‌کند: ظرفیت کارخانه‌ها برای خرید سیب‌های صنعتی استان و حتی در سطح شمالغرب کشور وجود دارد و جای نگرانی از این بابت نیست. از سویی نیز مردم مطمئن باشند این سیب‌های درجه سه و چهار از طریق کارخانه‌ها فراوری شده و صادر می‌شوند و در نهایت ارزآوری بالایی برای ما خواهند داشت.
بر اساس اعلام معاون برنامه‌ ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی آذربایجان‌ شرقی در سال زراعی گذشته خسارت ۵۷۴۸ میلیارد تومانی در نتیجه حوادث طبیعی به کشاورزان استان وارد شده است.
این میزان خسارت نسبت به سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته و در نتیجه کشاورزان استان را در مضیقه قرار داده است. با توجه به تغییرات اقلیمی در طی سال‌های اخیر، امید می‌رود که راهکارهای علمی و مهندسی جهت پیشگیری از چنین خسارت‌هایی که بر بدنه‌ی جمعیت عظیم کشاورز سطح کشور وارد می‌شود، اتخاذ شود تا بتوانیم بخش کشاورزی را برای چنین شرایطی در سال‌های آتی نیز مجهز سازیم.
انتهای پیام/

پژوهشیار