رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان:

تشکیل سازمان ملی سالمندان ضروری است

1400/07/24 - 10:39 - کد خبر: 52526
سالمندان

نصر: رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان با تاکید بر ضرورت ایجاد سازمان ملی سالمندان گفت: هنگامی که جمعیت سالمندی با شیب تندی در حال افزایش است نیاز به سازمان ملی سالمندان در این زمینه است و باید کارشناس مسئول در ادارات متصدی امر سالمندی باشد.

به گزارش نصر، حسام‌الدین علامه افزود: بین ۴۰ تا ۵۰ دستگاه کلان کشور فقط در سه دستگاه در حد یک اداره به موضوع سالمندی پرداخته می‌شود و دستگاه‌ها به سالمندان مانند سایر اقشار خدمت می‌دهند درحالی که سالمندان به سمت گروه آسیب‌پذیرشدن حرکت می‌کند و نیاز به توجه دولت دارد.
وی اضافه کرد: سازمان برنامه و بودجه نقش کلیدی دارد که منابع پایدار مادی برای اجرای برنامه‌های سالمندی تخصیص دهد و دستگاه‌های اجرایی را ملزم کند که برنامه اختصاصی به صورت سالانه برای سالمندان داشته باشند و این بودجه را به صورت نشان‌دار مبتنی بر عملکرد و پیامدسنجی دیدن آثار این برنامه ها در زندگی سالمندان رصد کند.

ورود افراد درجه ۴ و ۵ به شورای ملی سالمندان ممنوع
رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی نیز باید در حوزه قانونگذاری کلان اقدام کند، سند ملی سالمندان باید جزئی از برنامه‌های قانونی شود، باید لایحه جامع حقوق سالمندان که از سوی شورای ملی سالمندان تدوین شده در کمیسیون اجتماعی حقوقی و سلامت مجلس مورد بررسی قرار گیرد و اقدام به بازآرایی ساختاری در نظام بحرانی حوزه سالمند شود یعنی جلسات شورای ملی سالمندان حتما با حضور رئیس جمهوری برگزار شود و افراد درجه ۴ و ۵ دستگاه ها که اجازه مداخلات جدی ندارند نمی‌توانند شورای ملی سالمندان را به سرانجام برسانند.
علامه خواستار تصویب سازمان ملی سالمندان، مقررات حوزه سالمندی و حقوق سالمندی در مجلس شورای اسلامی شد و گفت: نیروی انتظامی باید فضای عمومی و مجازی را برای فعالیت اجتماعی سالمندان امن نگاه دارد، قوه قضاییه در موارد سالمندآزاری، قیم و سرپرستی سالمند باید آیین‌نامه‌های منسجمی تدوین کند.
وی با بیان اینکه شهرداری‌ها نقش اصلی را در حمایت از سالمندان و اجرای اقدامات محله‌محور به عهده دارند، افزود: محیط دوستدار سالمند باید جزئی از برنامه‌های درازمدت و کوتاه‌مدت شورای شهر و شهرداری‌ها قرار گیرد.
رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان گفت: همچنین حوزه علمیه باید در بحث احترام و مکارم اخلاقی به سالمندان و تعالی و سلامت معنوی و معناداری زندگی سالمندان ورود جدی داشته باشد. استارتاپ‌ها و بخش خصوصی باید با نگاه بازاریابی اجتماعی و ارائه خدمات داوطلبانه مسئولیت اجتماعی خود را در قبال سالمندان انجام دهند.
علامه با اشاره به نیاز سالمندان برای ارتقای سطح سواد برای برقراری ارتباط صحیح بین آنها افزود: با خودمراقبتی، پیشگیری و افزایش سطح سواد، سبک زندگی فعال در سالمندان تقویت می‌شود بنابراین عزم همگانی در قوای سه گانه باید به وجود بیاید تا نیازهای سالمندان برآورده و چالش‌های پیش روی آنها برطرف شود.

طرح محیط دوستدار سالمند
رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان، طرح محیط دوستدار سالمند را یکی از اقدامات مهم در راستای مناسب‌سازی خدمات سالمندی عنوان کرد و گفت: در اجرای این طرح باید محیط شهری و روستایی مناسب‌سازی شود و خدمات مناسب در دسترس سالمندان قرار گیرد.
علامه تصریح کرد: طرح محیط دوستدار سالمند هشت محور دارد و برنامه جامعی است که اماکن و محیط‌های عمومی و پارک و ساختمان‌های خدماتی و حمل و نقل و همچنین حوزه‌های مجازی و شبکه ارتباطی را برای حضور فعالانه سالمندان در عرصه های اجتماعی مناسب‌سازی می‌کند و به مشارکت اجتماعی سالمندان کمک می‌کند.
وی با اشاره به برنامه‌های خوب در سند ملی سالمندان گفت: اما برای اجرا این سند، سازمان امور اداری و استخدامی متناسب با تغییرات جمعیتی باید بازآرایی در ساختار سالمندی به وجود آورد.
به گزارش ایرنا، براساس اطلاعات سازمان جهانی بهداشت، یکی از عوامل تعیین کننده سلامت و استقلال افراد در سنین سالمندی، محیط است. یک شهر یا منطقه زمانی دوستدار سالمند است که شهروندان بدون محدودیت سنی بتوانند در فعالیت‌های اجتماع مشارکت داشته باشند و نیاز سالمندان در این شهرها برطرف شود.
طبق راهنمای منتشر شده سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۰۷، هشت حوزه شامل مسکن، حمل و نقل، فضاهای شهری و محیط‌زیست، مشارکت اجتماعی، مشارکت مدنی و اشتغال، احترام به سالمندان، اطلاعات و ارتباطات و حمایت اجتماعی و خدمات سلامت برای سالمندان برای تحقق شهر دوستدار مشخص شده است.
ارتقای سطح فرهنگی جامعه در خصوص پدیده سالمندی، توانمندسازی سالمندان، حفظ و ارتقاء سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی سالمندان، تقویت حمایت‌های اجتماعی برای ارتقای سرمایه اجتماعی، توسعه زیرساخت‌های موردنیاز در امور سالمندی و تامین منابع مالی پایدار برای نظام حمایتی از سالمندان از اهداف سند ملی سالمندان است.
طبق گزارش سازمان آمار، جمعیت ایران در سال ۹۸ به حدود ۸۳ میلیون نفر رسیده  و اکنون جمعیت سالمند بالای ۶۰ سال کشورمان با رقم ۸ میلیون و ۲۳۱ هزار نفر، یعنی حدود ۹.۹ درصد جمعیت کشور و جمعیت بالای ۶۵ سال، ۶.۴ درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند.
انتهای پیام/

پژوهشیار