سرپرست معاونت توسعه:

زمان بلوغ برنامه‌ریزی در مناطق آزاد فرا رسیده است

1400/07/23 - 23:30 - کد خبر: 52514
منطقه آزاد ارس

نصر: سرپرست معاونت توسعه مدیریت دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور گفت: با توجه به اینکه بیش از سه دهه از تاسیس مناطق آزاد می‌گذرد باید بلوغ برنامه‌ریزی در آنها نیز رقم بخورد.

به گزارش نصر، میثم رفیع پرهیزگار روز جمعه در نشست هم اندیشی مدیران برنامه و بودجه سازمان های مناطق آزاد کشور به میزبانی سازمان منطقه آزاد ارس، افزود: برنامه هفتم توسعه نیز یک نقشه راه تاثیرگذار در برداشتن گام های اساسی از لحاظ حقوقی و اجرای قوانین در مناطق آزاد خواهد بود  از این رو تلاش می شود تا در تدوین برنامه ها و بودجه بندی، مزیت های اصلی هر منطقه مدنظر قرار گیرد.
وی با تاکید بر اینکه نظام بودجه ریزی بخشی از نظام تدبیر و مهم ترین معیار برای تنظیم فعالیت های سازمان ها و دفاع از عملکرد آنها است، افزود: به؟دلیل تغییرات شدید در محیط بیرونی کشور، ماهیت بیشتر طرح ها و برنامه های جامع، به طرف برنامه های کوتاه مدت سوق پیدا کرده است و این نیازمند آن است که در این محیط پرتلاطم، خودمان را به دانش و ابزار دقیق برنامه ریزی مسلح کنیم و در بودجه بندی با استفاده از تمامی ابعاد مبتنی بر منطق قوی کارشناسی، اعضای شورای عالی را  مجاب به تصویب آن طرح ها کنیم.
مدیرعامل منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس نیز گفت: بودجه خط کشی است که اگر خوب تنظیم شده باشد ما را برای رسیدن به نقطه هدف به درستی هدایت می کند  و امیدوارم با کنترل و نظارت دقیق بودجه به نکته ای برسیم که بتوانیم بودجه عملیاتی را ارائه دهیم.
محسن نریمان اظهار کرد: با در نظر گرفتن بودجه ریزی عملیاتی ، سازمان ها بر اساس اهداف و موضوعات مربوط به آن به موارد مد نظر خود دست می یابند از همین رو ضروری است با استفاده از راهکارهای عملی، نیاز یکساله مناطق به صورت دقیق پیش بینی شده و زمان بندی اصلاح بودجه به حداقل برسد.
وی افزود: دبیر شورایعالی مناطق آزاد، رویکرد، سوابق و تجربیات بسیار مطلوبی در بخش عمران و آبادانی کشور دارند و قطعا با حضورشان در راس مناطق آزاد کشور به زودی اتفاقات خوبی در مناطق آزاد کشور رقم خواهد خورد.
نریمان مهمترین موضوع در بخش برنامه بودجه دبیرخانه و مناطق آزاد را دستیابی به اهداف برنامه هفتم توسعه عنوان کرد و گفت: باید تمام مناطق برای اجرای هرچه بهتر این موضوع به اجماع کلی برسند و انتظارمان از مدیران برنامه و بودجه و کارشناسان و متخصصان این حوزه این است که تلاش کنند با بازنگری در راهبردهای توسعه، حرکتی قوی و تاثیرگذار برای بهبود شرایط  مناطق داشته باشند.
معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد ارس نیز در این نشست گفت: یکی از ماموریت مدیریت برنامه و بودجه در هر سازمانی، مدیریت منابع مالی است لذا ضروری است با اصلاح سیاست ها و گره زدن منابع مالی با اهداف، موفقیت و شکوفایی اقتصادی در مناطق آزاد کشور حاصل می شود. 
کریمی با اشاره به اینکه بودجه بر اساس توان، ظرفیت و اهداف سازمان ها، همسان سازی و تعیین شود، طرح ها و برنامه های مد نظر محقق خواهد شد، تصریح‌کرد: مناطق آزاد ماموریت مهم و تاثیرگذاری در توسعه کشور دارند و باید برنامه‌های کمّی توسعه صادرات مناطق آزاد کشور تبیین شده و سهم هر منطقه در ارتقای رشد اقتصادی و توسعه صادارت غیر نفتی مشخص شود.
به گزارش ایرنا، مدیران برنامه و بودجه سازمان های مناطق آزاد کشور پس از برگزاری این نشست و ارائه راهکارها و پیشنهادات، از برخی شرکت ها و صنایع فعال منطقه آزاد ارس در حوزه های مختلف، صنعتی،گردشگری و کشاورزی بازدید کردند.
انتهای پیام/

پژوهشیار