دادستان تبریز؛

احکام قضائی اراضی زراعی و کشاورزی باید اجرا شود

1400/07/22 - 23:05 - کد خبر: 52489
اراضی

نصر: دادستان عمومی و انقلاب اسلامی مرکز آذربایجان‌شرقی با انتقاد از اینکه برخی از احکام دادگستری شهرستان‌ها اجرایی نمی شود، گفت: احکام قضائی و حقوقی مربوط به اراضی زراعی و کشاورزی باید اجرایی شود.

به گزارش نصر، بابک محبوب علیلو عصر پنجشنبه در نشستی با رئیس سازمان و مدیران امور اراضی و جهاد کشاورزی شهرستان های استان، با تاکید بر اینکه باید با کوتاه کردن دست افراد سودجو و فرصت طلب به سرمایه های موجود، از امنیت غذایی کشور دفاع کرد، افزود: در این راستا دادگستری کل آذربایجان شرقی بر لزوم جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی تاکید دارد.
وی به حساسیت در اجرای احکام محکومیت قطعی صادر شده از دادگاه ها در ارتباط با اراضی زراعی و باغی اشاره و اضافه کرد: در مراجعه و بازرسی از چندین شهرستان متاسفانه مشاهده شده که تعداد قابل توجهی از احکام محکومیت قطعی وجود دارد که بدون اجرا به دلیل عدم پیگیری همکاران جهاد کشاورزی شهرستان بلاتکلیف باقی مانده است.
محبوب علیلو یادآور شد: باید از تغییر کاربری اراضی کشاورزی قبل از لزوم به تخریب آنها جلوگیری شود چرا که برخورد همواره هزینه زا و در سرمایه های اجتماعی تاثیرگذار است.
وی با بیان اینکه یکی از این سرمایه های مهم کشور اراضی زراعی و باغی است، ادامه داد: متاسفانه هر روز شاهد این ماجرا هستیم که این منابع و سرمایه ها توسط افراد سودجو و فرصت طلب مورد تعرض قرار می گیرد و برخی افراد دیگر به این تعرض و فساد کمک می کنند.
محبوب علیلو یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در افزایش ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی را بنگاه های معاملاتی املاک دانست و اضافه کرد: تغییر کاربری اراضی کشاورزی و ساخت وسازهای غیرمجاز توسط بنگاه های معاملاتی املاک جزو حساسیت های دادستانی کل استان بوده و به شدت با تخلفات بنگاه ها در این زمینه برخورد می شود.
وی همچنین با اشاره به وضع دشوار معیشتی عشایر و روستاییان، گفت: نباید منابع و مراتع این قشر ضعیف از بین برود چرا که اقتصاد عشایر و روستاییان از طریق کشاورزی و دامداری در مراتع تامین می شود و مدیران برای توسعه اقتصاد روستایی باید بتوانند ارتباط سازنده و موثری با این جوامع داشته باشند که آن هم نیازمند مطالعات، آسیب شناسی و بازنگری وضعیت فعلی این بخش است.
دادستان عمومی و انقلاب اسلامی شهرستان تبریز با تاکید بر اهمیت اقتصاد روستایی و تاثیر آن در اقتصاد کلان کشور، اظهار داشت: توسعه و بهبود اقتصاد روستایی می تواند از مهاجرت روستاییان به شهرها کاسته و باعث مهاجرت معکوس شود که این شرایط می تواند کشاورزی و دامپروری را توسعه، تولید را افزایش و اقتصاد کلان را بهبود بخشد.
محبوب علیلو  گفت: امنیت غذایی در جامعه تحقق نخواهد یافت مگر اینکه برنامه ریزی های دقیق با استفاده از روش های علمی و تجربی باهم درآمیخته شده باشد و اقدامات مناسب برای این هدف عملیاتی شود.
به گزارش ایرنا، رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت موضوع جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی و حساسیت دادستانی در قبال این موضوع ابراز امیدواری کرد با استفاده از ظرفیت دادستانی بتوان از پتانسیل دیگر دستگاه ها در راستای اجرای قانون و وظایف محوله سود جست.
اکبر فتحی ضمن اشاره به محدودیت های موجود در جهت جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی، اظهار داشت: علیرغم تمامی کاستی ها تلاش شده است در ارتباط با امور اراضی منابع مالی لازم تامین شود.
وی با بیان اینکه بیشترین میزان تغییر کاربری در شهرستان ها در حرائم شهرها صورت می گیرد افزود: گاهاً مشاهده می شود که شهرداری ها بدون استعلام از امور اراضی اقداماتی انجام می دهند که مغایر با قوانین مدنظر جهادکشاورزی است و بیشترین تغییر کاربری های صورت گرفته در حرائم حاصل این مغایرت در دیدگاه هاست.
 انتهای پیام/

پژوهشیار