مصاحبه ای منتشر نشده با شادروان جهانشاهی:

کمک به جهیزیه نوعروسان به جای سفر حج

1400/07/22 - 16:42 - کد خبر: 52481
یعقوب جهانشاهی

نصر: باسمنج به عنوان یکی از شهرهای قدیمی که در حاشیه کلانشهر تبریز قرار دارد، از قدمت بسیاری برخوردار بوده و همزمان با شهر کرج شهرداری این شهر تاسیس شده است.

این شهر با داشتن جاذبه های گردشگری و آب و هوا بسیار مطبوع یکی از مناطق گردشگری در کنار کلانشهر تبریز است که گردشگران بسیاری را به سمت خود جلب نموده است.
داشتن ارادت خاص و ویژه به حضرت اباعبدالله الحسین(ع) اهالی این  شهر بوده و این شهر را به عنوان شهر علم های حسینی(ع) می دانند. اهالی این شهر اکثرا مردمی متدین و مذهبی بوده و در دو ماه محرم و صفر همه شهر سیاپوش و عزادار اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش هستند و اکثرا اهالی از زن و مرد و پیر و جوان همگی به کربلای معلی مشرف شده اند. هیات های عزاداری این شهر در دهه اول محرم از بزرگترین و پرشورترین مراسم عزاداری حسینی در استان که اکثرا به صورت عزاداری سنتی یعنی سینه زنی می باشد که " مرحوم حاج سید یعقوب جهانشاهی " موسس و مسئول موکب عزاداران خاتم الانبیاء(ص) باسمنج و از بنیانگذاران و بانیان اصلی عزاداری سنتی در این شهر بودند که سال گذشته با اپیدمی ویروس کرونا آن مرحوم دار فانی را وداع گفته و به دیار باقی شتافت. به بهانه اولین سالگرد درگذشت این پیرغلام حسینی گفتگویی که سال گذشته قبل فوت آن مرحوم در ماه محرم با  مرحوم حاج سید یعقوب جهانشاهی انجام شده بود را  زیر تقدیم خوانندگان می گردد.
***

به عنوان اولین سوال، لطفا خودتان را به طورکامل برای خوانندگان محترم معرفی کنید؟
با عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران وفایش خدمت همه اهالی ولایتمدار باسمنج و روستاهای حومه و کلیه عزاداران صدیق و حقیقی، اینجانب سید یعقوب جهانشاهی فرزند مرحوم سید موسی جهانشاهی از مداحان و خادمان صدیق دربار اباعبدالله الحسین(ع) که ایشان بانی اصلی هیات حسینی بودند، در سال 1324 در شهر باسمنج متولد شدم و 70 سال سن دارم و بیش از 50 سال است که در دربار اباعبدالله الحسین(ع) افتخار خدمتگزاری را دارم.

در خصوص هیات عزاداری خاتم الانبیاء(ص) بیشتر توضیح دهید که از کی تاسیس و شروع به فعالیت کرده است؟
هیات عزاداری خاتم الانبیا(ص) باسمنج از سال 1368 نزدیک به 26 سال است که توسط بنده به عنوان موسس و بانی هیات با مجوز رسمی از سازمان تبلیغات اسلامی استان تاسیس شده است.
بنده به عنوان کسی که عزاداری سنتی را در باسمنج بنیانگذاری نموده ام و با طبل و شیپور و دیگر آلات که موجب آزار و اذیت و ایجاد مزاحمت برای مردم می شد کاملا مخالف بودم و معتقدم که عزاداری برای امام حسین(ع) باید از روی خلوص نیت و به صورت کاملا سنتی و سینه زنی باشد و هیچ مزاحمتی برای آسایش مردم ایجاد نکند و تا حالا سعی کرده ایم در این مسیر باشیم.
بنده به عنوان خدمتگزار و بانی هیات عزاداری خاتم الانبیاء(ص) باسمنج می باشم و علاوه بر مداحی در هیات فوق، در هیات های عزاداری مکتب الزهراء ولیعصر(عج)تبریزو هیات عزاداری چهارده معصوم(ع) تبریز معروف به مرحوم صافی نیز به عنوان مداح میهمان مداحی می کنم.

 برنامه هایی که در هیات خاتم الانبیاء (ص) باسمنج صورت می گیرد، چگونه است؟
در ده روز محرم بعد از اقامه نماز هیات سینه زنی در میدان اصلی شهر باسمنج با شرکت گسترده عاشقان و عزاداران اباعبدالله الحسینی(ع) شروع می شود و پس از اتمام عزاداری برای 500 نفر شام با هزینه هیات احسان داده می شود.
این هیات کاملا خودگردان بوده و کلیه هزینه های هیات توسط بنده تامین و پرداخت می شود و هیچ کمکی نیز از افراد حقیقی و حقوقی قبول نمی کنیم و اگر هم فردی اصرار در کمک داشت به دیگر هیات های شهر معرفی می کنیم و در کنار عزاداری، به امورات خیریه نیز توجه داریم و بنده معتقدم که عزادار و عاشق امام حسین(ع) باید از نیازمندان نیز دستگیری کند و اینجانب نیز در مواقع لازم و ضروری در حد وسع در این امر نیز در خدمت همه هستم.

همانطوریی که جنابعالی نیز اشاره کردید، به امور خیر نیز توجه ویژه دارید و این نشات گرفته از تعالیم انبیای الهی و حضرت علی(ع) و امامان است، در این خصوص هم توضیح دهید؟
البته شاید خوانندگان محترم بیان این مطالب حمل بر خودستایی تلقی کنند، ولی بیشتر برای جنبه فرهنگ سازی بیان آن خالی از لطف نیست. بنده بارها قسمت شده که به مکه مکرمه مشرف شده ام که سال گذشته نیز فیش اعزام حج واجب به مکه برای من و همسرم مهیا بود که وقتی شنیدم چند نفر دختر دم بخت به دلیل نداشتن جهیزیه بلاتکلیف مانده اند، کمک برای آنها جهت رفتن به خانه بخت را مناسب تر از رفتن به مکه تشخیص دادم و برای آنها جهیزیه تهیه کردم و بنده افتخار می کنم که به عنوان خادم امام حسین(ع) در حد وسع به نیازمندان مساعدت مالی نموده و کمک به هیات های حیسنی و مساجد را نیز جزو وظایف خودم می دانم.

 حاج آقا شنیده ایم که الان چندین سال است که هیات شما در 28 صفر هر سال از ساعت 9 الی 10 صبح در مسجد گوهرشاد حرم امام رضا(ع) عزاداری برپا می کند، در این خصوص هم توضیح دهید؟
حضور در حرم امام رضا(ع) و برپایی مراسم عزاداری و سینه زنی در جوار حرم رضوی افتخاری برای بنده و همه هم هیاتی ها و اهالی باسمنج بوده که 45 سال است این افتخار نصیب بنده و دوستان شده است و همه ساله نیز هیات تور مشهد مقدس را با اعزام زائران رضوی به حرم امام رضا(ع) برگزار می کند.

حاج آقا یک سوالی خاص دارم این که اصلا چطور شد شما خادمی دربار اباعبدالله الحسین(ع) را انتخاب کرید؟
پدر مرحومم سید موسی از روحانیون متعهد و دوستدار اباعبدالله الحسین(ع) بودند و بنده از کودکی در پای منبر ایشان نشسته و از همان کودکی با اهل بیت و ائمه آشنا و مانوس شدم و چشم بسته عاشق امام حسین و ائمه اطهار شدم و امروز هم بعد از 50 سال افتخار می کنم که عاشق و خادم ائمه اطهار هستم.
همنشینان تو در زیر لحد خاک شدند
چشم عبرت بگشا خواجه اگر انسانی
همه دوستان مداح و عاشقان حسین(ع) همچون مرحوم حاج علی حسین عقلمند، حاج محمد آذری، حاج حمید طاهباز، حاج نوروز دهقان، حاج عیسی نقی پور، حاج علی اکبر مارالانی و سعدی زمان(حسینی) از شاعران و مداحان اهل بیت که علاقه خاصی به من داشتند و همیشه در هیات در شهر باسمنج حضور و در کنار عزاداران به مداحی می پرداختند، از دنیا رفته اند و افتخار و مدال خادمی به دربار اباعبدالله الحسین(ع) را دریافت کرده اند.
بنده به هر چه می خواستم در دنیا با عنایت آقا اباعبدالله الحسین(ع) رسیده ام و خداوند 4 تا پسر به نامهای حاج میر علی اصغر، حاج میر علی اکبر، حاج میر حسن و حاج میر جلیل به من عطا فرموده که همگی عاشق و خادم صدیق دربار ابا عبدالله الحسین(ع) هستند و به همه آنها وصیت کرده ام که بعد از مرگم به نوکری دربار اباعبدالله الحسین(ع) ادامه دهند و ذره ای از کارهای خیر دست برندارند.
بنده به همه چیز چه دنیوی و اخروی رسیده ام و تنها یک چیز مانده و آنهم شفاعت آقا اباعبدالله الحسین(ع) در قیامت است:

بیر عمر یاحسین دمیشم یا حسین سنه
ایندی یامان گونومدی الیمنن یاپیش آقا

بو قبر گوشه سینده غریبم آدامسیزام
گل بوردا منیم عوضیمنن دانیش آقا

رمز ماندگاری نهضت حسینی در چیست که بعد از گذشت 1400 سال هنوز هم قیام امام حسین (ع) گرامی داشته می شود؟
دلیل آن این است که نهضت امام حسین(ع) قیام حق بر علیه باطل بود و ظلمی که بر خاندان پیامبر اکرم(ص) از سوی دشمنان دین شد برای همه آشکار بود و رمز ماندگاری نهضت عاشورا حقانیت و مظلومیت امام حسین(ع) بود. امام حسین(ع) نماد جوانمردی، لیاقت، فداکاری، اتصال به خدا است.
در زمان رژیم گذشته نیز دولت مانع برگزاری مراسم عزاداری حسینی(ع) شدند که عاشقان آن حضرت در خفا و در انبارها و باغات و ... دور از چشم ماموران حکومت مراسم را برپا می نمودند و بسیاری نیز دستگیر و مورد آزار و اذیت قرار می گرفتن و حقیقت این است که این عزاداری ها به آسانی و ارزان به دست نیامده و باید قدران آن باشیم.
نهضت امام حسین(ع) تا قیامت ادامه دارد و هر سال پرشور از سال قبل برگزار می شود و این نشان از پویایی و زنده بودن این قیام است.

یئل یاتار طوفان یاتار
یاتماز حسینین پرچمی

در خاتمه سخن خاصی دارید بفرمایید؟
در پایان ضمن تشکر از جنابعالی و کلیه تلاشگران فرهنگی استان، همچنین تقدیر و تشکر از اهالی شریف و ولایتمدار باسمنج و کلیه عزاداران و عاشقان واقعی اباعبدالله الحسین(ع)، توصیه ای که به عنوان یک خدمتگزار دربار اباعبدالله الحسین(ع) دارم این است که کلیه هیات ها با صمیمت و همدلی و وحدت در برپایی مراسم سوگواری امام حسین(ع) تلاش کنیم و هرگز در جهت منیت نباشیم و موجبات سلب آسایش مردم نشویم و عزاداران راستین سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) و یاران باوفایش باشیم.

مصاحبه از عین اله حسین زاده
انتهای پیام/

پژوهشیار