مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان غربی خبر داد:

کاروانسرای شاه عباسی خوی درفهرست ارزیابی برای ثبت جهانی یونسکو

1400/07/22 - 12:42 - کد خبر: 52444
کاروانسرای شاه عباسی

نصر: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: کاروانسرای تاریخی شاه عباسی قطور خوی برای بازدید ارزیابان یونسکو در ۲۴ مهرماه امسال آماده سازی شده است.

به گزارش نصر، جلیل جباری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار افزود: کاروانسرای قطور خوی از جمله گزینه‌های پیشنهادی آذربایجان غربی برای ثبت در فهرست جهانی کاروانسراهای ایران است.
وی بیان کرد: به منظور آماده سازی این کاروانسرا برای بازدید ارزیابان یونسکو از اوایل ماه جاری مرمت‌های اضطراری در این مکان انجام شد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: مرمت طاق‌های سنگی پوشش پشت بام، آواربرداری و تثبیت طاق‌های پشت بام، شیب‌بندی و ساماندهی و انتقال آب‌های نزولی، آواربرداری محوطه، آزادسازی حرایم بنا، انجام مرمت‌های موضعی و بازسازی یکی از طاق‌های تخریب شده از جمله اقدامات انجام شده در این مرمت‌ها است.
جباری اظهار کرد: کاروان‌سرای تاریخی قطور خوی از جمله سه گزینه پیشنهادی استان برای ثبت در پرونده میراث جهانی کارون‌سراهای ایران است.
مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی بیان کرد: علاوه بر کاروان‌سرای قطور خوی، 2 کاروان‌سرای شرکت نفت ارومیه و کارون‌سرای خان‌ خوی نیز ۲ گزینه دیگر آذربایجان غربی برای ثبت جهانی هستند. 
جباری با بیان اینکه ۲۵ کاروانسرای تاریخی کشور در قالب یک پرونده برای ثبت جهانی آماده شده است، افزود: کاروانسرای خوی در دل بناهای تاریخی و در مسیر جاده ابریشم در استان قرار دارد و ثبت، حفاظت و نگه‌داری این کاروانسرا در فهرست آثار ملی و جهانی پیگیری می‌شود.
وی ادامه داد: در صورت ثبت جهانی این اثر تعداد آثار تاریخی ثبت جهانی شده استان به چهار اثر افزایش پیدا می‌کند که نشان دهنده قدمت بالای تاریخی استان است.
کاروانسرای شاه عباسی خوی در۳۷ کیلومتری و درجنوب غربی شهرستان خوی و رود قطور در دامنه کوه واقع شده است. این کاروانسرای قدیمی دارای چند اتاق که دیواره های آن از سنگ درست شده و در دا منه کوه کنار راه آهن سراسری ایران و ترکیه قرار گرفته که در قدیم کاروانهای تجاری و مسافران در این مکان استراحت وبعد به راه خود ادامه می دادند.
انتهای پیام/

پژوهشیار