معاون امور پیشگیری بهزیستی آذربایجان شرقی:

والدین نسبت به غربالگری بینایی فرزندان خود اقدام کنند

1400/07/21 - 11:26 - کد خبر: 52396
بینایی سنجی

نصر: معاون امور پیشگیری بهزیستی آذربایجان شرقی با اشاره به آغاز اجرای برنامه‌ی پیشگیری از تنبلی چشم کودکان در آذربایجان شرقی، گفت: با توجه به عدم ثبات روند شیوع بیماری کووید 19 در کشور، والدین در اسرع وقت با اطمینان خاطر کامل به پایگاه‌های غربالگری بینایی استان مراجعه و نسبت به غربالگری بینایی کودکان خود اقدام کنند.

به گزارش نصر، سوسن محسنی با بیان این‌که موسم، موسم پیشگیری از تنبلی چشم است، اظهار کرد: برنامه‌ی پیشگیری از تنبلی چشم در کودکان از 25 سال گذشته توسط سازمان بهزیستی اجرا می‌شود.
وی با بیان این‌که هرسال ابتدای مهرماه همزمان با شروع مدارس، اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم نیز انجام می‌شود، بیان کرد: با توجه به شرایط کرونایی، تغییراتی در اجرای روند این طرح ایجاد شد و براساس آن، اجرای این طرح از ابتدای سال 1400 آغاز شده است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به عدم ثبات روند شیوع بیماری کووید 19 در کشور خانواده‌هایی که دارای فرزند سه تا شش سال هستند با اطمینان خاطر برای سنجش کودکان به پایگاه‌های غربالگری بینایی بهزیستی مراجعه کنند، تمامی غربالگران مستقر در پایگاه‌ها واکسینه شده‌اند و تمامی پروتکل‌های بهداشتی در پایگاه‌ها به خوبی رعایت می‌شود.
معاون امور پیشگیری بهزیستی آذربایجان شرقی با بیان این‌که سال 99، 94 هزار و 469 کودک در آذربایجان شرقی مورد غربالگری چشم قرار گرفتند، گفت: طی شش ماه نخست سال جاری 50 هزار کودک در استان مورد غربال سنجی قرار گرفته‌اند.
وی با بیان این‌که نزدیک به 212 پایگاه دائمی و سیارغربالگری بینایی در استان وجود دارد، گفت: این پایگاه‌ها محله و روستا محور بوده و به تمامی روستاها و شهرها خدمات ارائه می‌دهند.
محسنی تاکید کرد: طلایی‌ترین زمان تشخیص و درمان تنبلی چشم سه تا شش سالگی است، غربالگران در مراکز مثبت زندگی در صدد شناسایی و درمان این بیماری در سنین پایین هستند.
وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان این‌که بهزیستی متولی غربالگری شنوایی کودکان نیز است، گفت: طی 20 سال گذشته غربالگری شنوایی نیز توسط سازمان بهزیستی انجام می‌شود، تمامی نوزادان تازه متولد شده در زایشگاه‌ها توسط غربالگران تحصیل کرده و دوره دیده قبل از ترخیص نوزاد،مورد سنجش قرار می‌گیرند.
وی ادامه داد: بهزیستی در راستای غربالگری شنوایی، 100 درصد موارد را پوشش می‌دهد.
معاون امور پیشگیری بهزیستی آذربایجان شرقی با اشاره به اثرات مثبت و انجام به موقع غربالگری شنوایی در نوزادان توسط بهزیستی، گفت: تعداد کودکان ناشنوایی که در مدارس استثنایی تحصیل می‌کنند، کاهش چشمگیری داشته است به طوریکه تعداد کودکان ناشنوایان حتی برای تشکیل یک کلاس کافی نیست و این امر نتیجه‌ی عملکرد بهزیستی طی 20 سال گذشته است.
انتهای پیام/

پژوهشیار