خبر/

دانشگاه‌های تبریز و مراغه در جمع بهترین‌های مهندسی جهان قرار گرفت

1400/07/21 - 11:02 - کد خبر: 52387
دانشگاه تبریز

نصر: ۴۱ دانشگاه ایران بر اساس رتبه‌بندی تایمز ۲۰۲۲ در میان بهترین دانشگاه‌های مهندسی جهان قرار گرفت که نام دانشگاه‌های مراغه و تبریز نیز در میان آنها به چشم می‌خورد.

به گزارش نصر، این رتبه‌بندی در رشته‌های مهندسی عمومی، برق و الکترونیک، مکانیک و هوافضا، عمران و شیمی دسته‌بندی شده و دانشگاه مراغه نیز در رشته‌های مکانیک، عمران و شیمی در جایگاه ۴۰۰-۳۰۱ جهانی قرار گرفته است.
دانشگاه مراغه در رشته‌های مهندسی به ویژه مهندسی شیمی به جایی رسیده که اکنون پذیرش دانشجو در مقطع دکتری گروه شیمی را از وزارت علوم مطالبه می‌کند و مدام خبرهای خوشی از موفقیت‌های اعضای هیئت علمی آن در عرصه‌های پژوهشی به گوش می‌رسد.
نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی نیز اخیرا با تاکید بر اینکه وزیر علوم دارای شناخت کافی نسبت به ظرفیت اعضای هیئت علمی دانشگاه مراغه در گروه شیمی است، گفته بود که «دانشگاه مراغه در علوم پایه و شیمی در سایه اراده‌ی از روی شناخت وزیر علوم به قطب تبدیل می‌شود».
به گفته «علی علیزاده» مسئولان دانشگاه باید در مسیر پیشرفت روزافزون این رشته دانشگاهی گام بردارند و الزامات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آن را فراهم کنند.
رشته‌های مهندسی در کشورمان با نام خواجه نصیرالدین طوسی عجین است و این دانشمند برجسته که در قرن هفتم هجری می‌زیست، توانست یکی از بزرگترین مراکز علمی جهان را در کهن‌شهر مراغه بنا کند تا جایی که از رصدخانۀ پکن تا رصدخانۀ تیکو در اروپا، از آن الگوبرداری شد.
او در همین رصدخانه نظریه‌ای را مطرح کرد که به همراه توضیحات و نوشته‌های تکمیلی شاگردان و همکارانش، به مکتبی در نجوم تبدیل شد که به مکتب مراغه معروف است و از آن به عنوان دورۀ پیش از کوپرنیک نیز یاد می‌شود.
نام دانشگاه تبریز نیز در رتبه‌بندی تایمز ۲۰۲۲ که بهترین دانشگاه‌های مهندسی جهان را معرفی کرده، در جایگاه ۲۰۱ تا ۲۵۰ دیده می‌شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار