رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد:

آغاز خرید تضمینی سیب‌های درجه ۳ و ۴ به قیمت کیلویی ۱۴۶۰ تومان در آذربایجان شرقی

1400/07/21 - 09:52 - کد خبر: 52378
سیب مراغه

نصر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از آغاز خرید تضمینی سیب‌های درجه و چهار به قیمت کیلویی ۱۴۶۰ تومان در استان خبر داد و گفت: برای جلوگیری از متضرر شدن باغداران، چهار مرکز خرید تضمینی در شهرهای مراغه، مرند، اهر و میانه (مناطق تولید ۹۰ درصد سیب استان) از سه روز گذشته دایر بوده و تا اتمام فصل برداشت در خدمت باغداران خواهند بود.

به گزارش نصر، اکبر فتحی سه شنبه شب، ۲۰ مهرماه، در گفت‌وگوی خبری، با بیان این‌که سیب‌های درجه سه و چهار، سیب‌های صنعتی و مواد اولیه کارخانجات هستند، اظهار کرد: این نوع سیب‌ها همواره معضلی برای کشاورزان بوده و به طور معمول ۱۰ درصد از کل تولیدات سیب را شامل می‌شدند که متاسفانه امسال تولید این نوع سیب‌ها به ۳۰ درصد از کل تولیدات سیب استان رسیده است.
به گزارش ایسنا، وی افزود: امسال ۲۰۰ الی ۲۵۰ هزار تن سیب درجه سه و چهار در استان تولید شده که دلیل این افزایش نسبت به سال‌های گذشته و بی کیفیت شدن سیب‌ها، نیز مشکلاتی چون وقوع تگرگ، سرمازدگی، بادهای شدید و به خصوص تغذیه نامناسب باغات است.
وی گفت: در اوایل فصل برداشت سیب، هر کیلوگرم از سیب‌های درجه سه و چهار توسط دلالان برای کارخانجات به قیمت ۶۰۰ تومان خریداری می‌شد که در این راستا تمام تلاش خود را برای انجام خرید تضمینی این محصول انجام دادیم.
فتحی در ادامه اظهار کرد: تنظیم بازار محصول سیب که استان ما دارای رتبه دوم از لحاظ تولید و سطح زیر کشت آن است، از طریق صنایع تبدیلی و سردخانه‌ها انجام می‌گیرد.
وی با اشاره به اقدامات خوب انجام گرفته در این خصوص، افزود: اکنون پتانسیل مناسبی جهت تبدیل و فراوری سیب در استان وجود داشته و سردخانه‌های استان نیز ظرفیت ۳۰۰ هزار تنی برای نگه داری سیب دارند.
وی با بیان این‌که یکی از اصلی ترین موضوعات در تنظیم بازار محصولات، بحث صادرات است، گفت: سیب‌ها از لحاظ کیفیت دارای درجه بندی مختلفی از جمله درجه یک، دو و ممتاز بوده و این نوع سیب‌های ممتاز و درجه بالا فقط مناسب صادرات هستند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به اقدامات دولت در راستای حمایت از صادرات بخش کشاورزی، افزود: یک هیات پاکستانی وارد استان شده و به همراه مسئولان و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان در شهرهای سیب خیز مراغه، میانه، مرند و اهر حضور می‌یابند و کیفیت سیب‌های تولیدی را بررسی خواهند کرد.
وی ادامه داد: پتانسیل صادرات سیب به پاکستان از سوی دولت شناسایی شده و ما اکنون در مرحله انجام تمهیدات لازم جهت بهره گیری از این ظرفیت صادراتی به همراه سایر کشورها قرار داریم.
انتهای پیام/

پژوهشیار