تشدید افسردگی فصلی با شیوع کرونا

1400/07/20 - 15:42 - کد خبر: 52352
ائل گلی، پائیز، پاییز

نصر: یک روانشناس با اشاره به شروع فصل پاییز و امکان ابتلا به افسردگی فصلی مطرح کرد: در دوران کرونا از دست دادن عزیزان، سوگواری و مشکلات روحی به علت کاهش روابط اجتماعی امکان ابتلا به افسردگی فصلی را افزایش می‌دهد.

به گزارش نصر، دکتر تقی ابوطالبی با بیان اینکه در دو سال اخیر کرونا زمینه ابتلا به افسردگی فصلی را تشدید کرده، گفت: زمانی که فرد برای مدتی تعاملاتش را با محیط اطراف قطع کند به نحوی که از روند اصلی زندگی‌اش باز بماند یعنی دچار افسردگی شده. در این حالت وقتی خود فرد یا اطرافیان، گذشته او را با حال فعلی‌اش مقایسه می‌کنند تغییرات روحی و جسمی بارزی مانند کاهش انگیزه زندگی، کم‌خوری یا پرخوری، خستگی مدام و... را مشاهده می‌کنند. در این بین بعضی از افسردگی‌ها هم مقطعی است مانند افسردگی ناشی از مرگ بستگان یا افسردگی پس از زایمان و... . افسردگی فصلی هم نوعی افسردگی است که هر سال در زمانی مشخص، یعنی آغاز سرما که نور خورشید کمتر و روزها کوتاه‌تر می‌شود تکرار می‌شود.
این روانشناس افزود: دلایل افسردگی فصلی تقریبا ناشناخته است، اما معمولا کسانی به آن مبتلا می‌شوند که زمینه‌های افسردگی از گذشته در وجودشان بوده و حالا تغییرات جوی باعث بروز این نوع از افسردگی می‌شود.
او با اشاره به اینکه درمان‌های رایج برای افسردگی فصلی نوردرمانی، دارو و روان‌درمانی است، توضیح داد: برای درمان افسردگی در ابتدا باید نوع آن را تشخیص داد. به عنوان مثال افسردگی ناشی از شکست اقتصادی با افسردگی ناشی از شکست عاطفی متفاوت است و بنابراین راه درمانش نیز با هم متفاوت است، اما عمده روش درمانی که در علم روانشناسی کاربرد فراوانی دارد، درمان شناختی-رفتاری است. این روش درمان بیان می‌کند که رفتار، افکار و احساسات ما نتیجه باور و تصورات ما از خودمان، دیگران و کل هستی است.
استفاده از این روش درمان در بهبود افسردگی فصلی نیز خیلی موثر است. چرا که بعضا دیده‌ایم کسانی که تصور می‌کنند افسردگی فصلی دارند، اما علائمش را ندارند. بنابراین روانشناس با استفاده از این روش افکار منفی فرد را شناسایی و با افکار مثبت جایگزین می‌کند. چه بسا وقتی نگاه فرد به زندگی تغییر کند بسیاری از مشکلاتش نیز مرتفع می‌شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار