مدیرکل بهزیستی استان مطرح کرد:

پنج هزار و 178 بیمار روانی در آذربایجان‌شرقی/ فعالیت ۳ مرکز اشتغال برای افراد صعب الاشتغال

1400/07/20 - 11:37 - کد خبر: 52328
فرگل صحاف

نصر: مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی گفت: پنج هزار و‌۱۷۸ پرونده افراد بیماری روانی وجود دارد که روزانه ۵۴۵ نفر در مراکز شبانه روزی پذیرش وجود دارد.

به گزارش نصر، "فرگل صحاف"، در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت و روان اظهار کرد: اختلال روانی شامل تغییر در تفکر و خلق و هیجان و‌اختلال کارکرد زندگی فرد است؛ همچنین بهداشت روان نیز شامل شناخت توانایی و مدارا با استرس‌ های اجتماعی است. سلامت بیشتر در حیطه وظیفه بخش بهداشت و درمان است به طوریکه یک طیف فقدان بیماری معرفی میشد که در حال حاضر تعریف آن تغییر یافته است و به یک تعریف گسترده رسیده است.
وی تاکید کرد: بهداشت روان بر همگان نیاز است و اگر نباشد عملکرد جامعه با اختلال روبه ‌رو خواهد شد. بیماری ‌های افسردگی، اسکیزوفرنی، دو قطبی و مصرف الکل از جمله شایع‌ ترین بیماری‌ های بهداشت روان است که در ایران افسردگی و اضطراب شیوع بیشتری دارد.
وی با اشاره به نگهداری بیماران روانی مزمن در مراکز شبانه روزی و روزانه‌ی بهزیستی، گفت: پنج هزار و۱۷۹ پرونده‌ی بیمار روانی مزمن در استان داریم که ۶۲ درصد آن‌ ها مستمری بگیر ثابت بهزیستی استان هستند.
صحاف با اشاره به اقدامات انجام شده توسط بهزیستی در راستای سلامت و روان، ابراز کرد: معاونت‌ های پیشگیری و اجتماعی بهزیستی در این راستا برنامه‌ های دراز مدت، میان مدت و کوتاه مدت و حاد انجام می‌ دهد.
وی با اشاره به فعالیت ۶۰۰ مرکز فعال دولتی و غیردولتی در حوزه‌ی پیشگیری بهزیستی و ۱۷۰ مرکز مثبت زندگی در آذربایجان شرقی، اذعان کرد: بهزیستی از سال ۷۵ انجام مشاوره‌ های تلفنی و حضوری را آغاز کرده است در حال حاضر ۱۷۱ مرکز مشاوره در استان وجود دارد که ۱۵۱ آن غیر دولتی و ۲۰ مرکز دولتی است.
مدیرکل بهزیستی استان افزود: برای بررسی پرونده از کارافتادگی یک کمیسیون از کارافتادگی وجود دارد که ۳۲ درصد از کارافتادگی و اعصاب و روان بود.
صحاف ابراز کرد: در حال حاضر ۱۷۱ مرکز مشاوره وجود دارد که در طول یک گذشته ۹۸ هزار و‌۸۰۲ مورد مشاوره انجام گرفته است که ۳۵ هزار و ۸۲۴  مورد حضوری و ۶۱ هزار و ۹۷۰ مورد از طریق تلفن بود.
مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به اینکه طلاق در ۵ سال اول زندگی اتفاق می افتد، خاطرنشان کرد: در طول سال گذشته ۳۳ هزار نفر آموزش مهارت زندگی از طریق مجازی آموزش دیده‌اند چراکه طبق بررسی بیشترین میزان طلاق در پنج سال اولیه زندگی است.
صحاف ادامه داد: ۴ هزار و ۲۰۰ مورد مشاوره طلاق انجام گرفته است که میانگین سازش ها در طلاق توافقی ۱۵.۵ درصد بود.
وی با بیان اینکه خط ۱۴۸۰ خط دولتی بوده و به صورت رایگان از ساعت ۸ صب تا ۱۲ شب مشاوره ارائه می‌دهد، افزود: در ۶ ماه گذشته ۱۵ هزار تماس به خط ۱۲۹ داشتیم. مداخلات در انواع مشکلات از جمله خودکشی، همسر آزاری، کودک آزاری و بیماری‌های روانی انجام گرفته است. مشاوره در چند سطح عمومی تخصصی و‌ سلامت روان و‌مراکز غیردولتی انجام می‌ گیرد.
وی با تاکید بر اینکه بعد از کرونا شاهد انزوا، ترس، عدم اطمینان و آشفتگی اقتصادی در خانواده‌ ها بودیم، گفت: افزایش ساعت مشاوره به صورت حضوری و آنلاین از خدمات این روزهاست و ارتباطات اجتماعی به حداقل رسیده است، ممکن است این عوامل، روان پریشی به دنبال داشته باشد، بنابراین باید در این زمینه انجام مشاوره‌های تلفنی و اینترنتی را بالا ببریم.
مدیرکل بهزیستی استان گفت: ۷ مرکز نگهداری بیماران روانی، سه مرکز توانبخشی ارائه خدمات در منزل و پنج مرکز ارائه خدمات در منزل وجود دارد. ارایه خدمات توان بخشی از جمله آموزشی پزشکی و اجتماعی برای بیماران مزمن روانی ارائه می‌ شود.
صحاف با بیان این‌که افراد تحت پوشش در مراکز شبانه روزی بهزیستی، ۵۴۵ نفر بیمار مزمن روانی در هفت مرکز بهزیستی استان است، تصریح کرد: خانواده‌ ها از یاد نبرند بیماران مزمن روانی را باید با آن‌ ها ارتباط داشته باشند حتی اگر شرایط محیا شود به آغوش خانواده بازگردند چرا که نیاز دارند در پیش خانواده نگهداری شوند. همچنین یک‌ مرکز نگهداری شبانه داریم که یک فرد بیمار حداکثر ۴ ماه می‌تواند در این مراکز بماند.
وی گفت: پنج هزار و‌۱۷۸ پرونده افراد بیماری روانی وجود دارد.
مدیرکل بهزیستی استان با تاکید بر اینکه بیماری اوتیسم یک‌ شاخص اساسی در ایجاد بیماری روانی مزمن است که اگر پنج سال طلایی کودک رد شود، احتمال بهبودی سخت‌تر می‌شود، گفت: پنج نگهداری طیف اوتیسم وجود دارد که کارهای شناخت رفتاری، گفتار درمانی  و انواع بازی در این مجموعه‌ ها انجام می گیرد.
وی به فعالیت سه مرکز اشتغال برای افراد صعب الاشتغال سه مرکز اشتغال اشاره کرد و گفت: برای بیماران روانی مزمن که توانایی انجام هر کاری را ندارند در این مراکز آموزش دیده و‌حتی حق‌الزحمه هم دریافت می‌ کنند.
صحاف تاکید کرد: خدماتی برای خانواده محوری بیماران روانی بستری در خانه نیز تعیین شده است.
وی به نوع دیگر خدمات در روستاها اشاره کرد و گفت: تمام بیماران روانی در روستا شناسایی شده است.
مدیرکل بهزیستی استان اذعان کرد: تشخیص افراد دارای معلولیت و بیماران روانی جزو ‌وظایف  کICF است که در این راستا  ۳۳۴ نفر بیمار روانی در ۶ ماه سال جاری تایید شده است.
انتهای پیام/

پژوهشیار