وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مرند:

آذربایجان کانون تمدنی ایران

1400/07/18 - 12:34 - کد خبر: 52204
محمدمهدی اسماعیلی

نصر: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که ما در دولت سیزدهم به حوزه‌ی فرهنگ نگاه ویژه داشته و آن‌ها را تقویت خواهیم کرد، گفت: امیدوارم بتوانیم آذربایجان شرقی را به عنوان پایگاه اصلی و تاثیر گذار فرهنگی و هنری برای منطقه تبدیل کرده و با همت نهادها و مسئولان از ظرفیت بزرگ منطقه برای گسترش اقتصاد هنر و فرهنگ استفاده کنیم.

به گزارش نصر، محمدمهدی اسماعیلی روز یکشنبه، 18 مهرماه در آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان باغچه‌بان در محل کاروانسرای تاریخی یام اظهار کرد: خدا را شاکرم که این توفیق را داشتم تا در این روز و در این مکان در خدمت هنرمندان و بزرگواران بوده و در مراسم مربوط به نخستین جشنواره تئاتر کودک مرند حضور داشته باشم. امیدوارم سال‌های سال این جشنواره تداوم داشته و در سطح بین المللی برگزار شود.
وی با تاکید بر اینکه منطقه آذربایجان کانون تمدنی ایران اسلامی است، گفت: وقتی تاریخ را ورق می‌ زنیم این نقطه از لحاظ تمدنی و فرهنگی می‌درخشد و آذربایجان یکی از مهم‌ ترین کانون‌ های جوشش فرهنگ و هنر ایران عزیز است و معتقدم باید بتواند نقش مرکزیت را نه تنها برای ایران بلکه برای منطقه‌ی غربی و جنوب قفقاز ایفا کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تدوام و امتداد تمدنی ایران که از بخارا تا قونیه را شامل می‌شد، ادامه داد: امروزه به لحاظ مرزبندی‌های سیاسی، دولت‌های مختلف نام گرفته ولی حوزه‌ی فرهنگی مرزها را نمی‌ شناسد. 
وی با بیان این‌که حوزه‌ی فرهنگی ما هم حوزه‌ی بسیار وسیعی است، گفت: در انقلاب اسلامی نگاه ما نگاه مرزهای سیاسی نیست، نگاهی که خیلی‌ها آن را وارونه تفسیر کردند و نگاهی که از آن ایران هراسی خارج می‌شود در حالی که حوزه ی فرهنگی و تمدنی نسبتی با جنگ ندارد بلکه این حوزه ناخودآگاه مانند آب جاری است که جاری شده و مسیر را پیدا می‌ کند.
وی با بیان اینکه پیوندهای مشترک ما با عزیزان مجاور با مرزهای سیاسی بهم نمی‌ خورد، گفت: مرزهای سیاسی را نساخته بودند که امروز با تغییر مرزها پیوندها در حوزه های فرهنگی‌ مجاور بهم بخورد بلکه این پیوند قلبی و عاطفی است، اینجا محل و مامن جوشش فرهنگ عظیم است.
اسماعیلی با تاکید بر اینکه در دولت نگاه اصلی ما در فرهنگ توجه به استعدادها و ظرفیت های بزرگ فرهنگی و هنری از اقصی نقاط کشور خواهد بود، گفت: در دولت جدید به تمامی استعدادها و ظرفیت‌ها نگاه ویژه خواهیم داشت.
وی بیان کرد: این جشنواره که به نام باغچه بان نام گذاری شده متعلق به شخصیتی است که همه‌ی ایرانیان نسبت به این شخص حس ویژه دارند و امروز افتخار شهرستان مرند و کشور است.
وی ابراز کرد: ما در دولت همین توجه را به نمادها در حوزه‌ های مختلف بسط می‌ دهیم و از تمرکز در تهران و مرکز گرایی در چنین حوزه‌ ها خارج می‌ شویم تا استعدادهای فرهنگی‌ و هویتی خود را بشناسیم و به دیگران نیز بشناسانیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: امروز این جشنواره محلی برای معرفی ظرفیت‌ های بزرگ فرهنگی و هنری است ما باید بتوانیم نوجوانان و کودکان را در این مسیر پروش دهیم و با توجه به نمادها آنها را ارج نهاده و احترام بگذاریم.
وی با بیان این که ظرفیت مهم اقتصادی ما در حوزه ی هنر و فرهنگ است، گفت: به راحتی می‌توانیم بخش عمده‌ ای از نیازهای ارزی را در حوزه‌ی اقتصاد فرهنگ و هنر ریل گذاری کنیم، در برنامه ریزی ها و در سند راهبردی فرهنگ دولت سیزدهم، ظرفیت‌ های تبریز و آذربایجان شرقی را به صورت ویژه دیده‌ایم تا این نیاز منطقه‌ ای را پوشش دهد.
وی تصریح کرد: حمایت‌های لازم را برای برگزاری مجدد و دایرشدن دبیرخانه‌ی جشنواره‌ی تئاتر کودک و نوجوان مرند انجام می‌ دهیم.
انتهای پیام/

پژوهشیار