مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت:

سهم بهداشت روان از بودجه سلامت کشور کم است

1400/07/18 - 14:01 - کد خبر: 52203
بهداشت روان

نصر: مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به کم بودن سهم بودجه سلامت روان از بودجه سلامت کشور، بر ضرورت وجود سیاست و منابع مالی موردنیاز به عنوان دو رکن اصلی برای تسهیل ارائه خدمات سلامت روان تاکید کرد.

به گزارش نصر، در آستانه برگزاری شانزدهمین جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور، سومین جلسه کارگروه تخصصی سلامت روان با هدف بازنگری و به روزرسانی اهداف و مجموعه مداخلات سند سلامت روان با مشارکت حداکثری دستگاه های اجرایی ذی نفع به ریاست علی دل پیشه رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور برگزار شد.
مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت پس از بیان پیشینه تدوین، تصویب و اجرای اولین نسخه سند سلامت روان از سال ۱۳۹۱، بر نقش دستگاه های اجرایی ذی نفع تاکید کرد.
احمد حاجبی  همچنین با اشاره به کم بودن سهم بودجه سلامت روان از بودجه سلامت کشور، بر ضرورت وجود سیاست و منابع مالی موردنیاز به عنوان دو رکن اصلی برای تسهیل ارائه خدمات سلامت روان، تاکید کرد.  
وی ضمن برشمردن اهداف سند در زمینه ارتقای سواد سلامت، افزایش بهره مندی از خدمات سلامت روان و افزایش توانمندی آحاد جامعه، از نمایندگان حاضر در جلسه خواست با شناسایی سهم دستگاه مربوطه در تحقق و به روزرسانی اهداف و مداخلات سند جهت طرح و تصویب در شانزدهمین جلسه شورایعالی سلامت و امنیت غذایی و استقرار آن همراهی کنند.
همچنین علی اسدی معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در این جلسه، ضمن مرور دستورکار و مصوبات جلسات گذشته، بر لزوم ارسال نظرات دستگاه های عضو کارگروه در خصوص جدول تقسیم کار ملی تاکید و از نمایندگان درخواست کرد که با در نظر گرفتن وظایف ذاتی، ظرفیت، امکانات و توان اجرایی دستگاه، نسبت به به روزرسانی مداخلات، سریعا اقدام کنند.

مشکلات اقتصادی از عوامل تشدید مشکلات سلامت روان است 
علی دل پیشه رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور در سومین جلسه کارگروه تخصصی سلامت روان نیز ضمن اشاره به مفهوم سلامت روان و ابعاد آن، به اهمیت پیگیری سلامت روان در شرایط اپیدمی کرونا تاکید کرد.
وی ضمن بیان تاثیر عواملی مانند رعایت حقوق شهروندی، توزیع عادلانه منابع، پیشگیری از بلایای طبیعی و تکامل دوران کودکی به عنوان عوامل موثر بر سلامت روان به ارتباط تورم و وضعیت اقتصادی با سلامت روان اشاره کرده و کرونا و تنش های ناشی از آن از جمله مشکلات اقتصادی را از عوامل تشدید مشکلات سلامت روان عنوان کرد.
در ادامه نشست، نمایندگان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آموزش و پرورش استثنایی، هلال احمر، سازمان نظام پزشکی، آموزش و پرورش، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (ناجا) و بهزیستی هر یک در رابطه با اهمیت موضوع سلامت روان و لزوم بازنگری اهداف و مداخلات آن با توجه به اقتضائات شرایط فعلی کشور و دوران پساکرونا، لزوم فراهم کردن بستر همکاری های بین بخشی برای تسهیل اجرای سند و ایجاد هماهنگی میان عملکرد دستگاه های اجرایی ذی نفع، تاکید بر جایگاه نظارتی دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در استقرار سند، لزوم سازگاری محتوایی و زمانی سند با برنامه هفتم توسعه مواردی را مطرح کردند.
همچنین حاجبی از هر یک از نمایندگان خواست تا نظرات اصلاحی دستگاه مربوطه در مورد سند، جدول مداخلات بین بخشی و متن مصوبه پیشنهادی جهت طرح و تصویب در جلسه آتی شورا را طی هفته جاری به دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور ارسال کنند.
انتهای پیام/

پژوهشیار