خبر/

بزرگترین مرز زمینی درآذربایجان غربی برای تردد مسافران بازگشایی شد

1400/07/16 - 13:50 - کد خبر: 52076
مرز بازرگان

نصر: مدیر پایانه مرزی بازرگان در شمال آذربایجان‌غربی گفت: با توجه به مصوبه ملی ستاد کرونا، مرز بازرگان از امروز/جمعه/ برای تردد مسافران به شرط داشتن جواب آزمایش پی سی آر بازگشایی شد.

به گزارش نصر، جابر اکبر پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با شیوع بیماری کووید ۱۹ و در جهت کنترل این بیماری و نیز رعایت دستورالعمل های بهداشتی، پایانه های مرزی ایران و ترکیه برای تردد مسافران طی یک سال و نیم گذشته بسته شده بود و تردد صرفا برای ترانزیت کالا و تردد اشخاص مقیم و دارای اقامت دو کشور امکان پذیر بود.
وی اضافه کرد: البته شرایط خاصی برای اجازه تردد مرزی وضع شده که داشتن کارت واکسیناسیون و همچنین پی سی آر منفی از جمله مهمترین آنهاست.
مدیر پایانه مرزی بازرگان با بیان اینکه از نیمه خرداد سال گذشته پس از پیگیری‌ های متعدد مسوولان فقط برای تردد کامیون‌ها به صورت ۲۴ساعته فعال شده است. ادامه داد: تردد کامیون نیز همچنان ادامه دارد، بطوریکه در نیمه نخست امسال ۱۳۱ هزار و ۱۷۸ دستگاه کامیون از این مرز تردد کرده است و ۲.۵ برابر مدت مشابه سال قبل است.
گمرک بازرگان و شهرستان ماکو در مجاورت مرز ایران با کشورهای ترکیه و جمهوری‌ آذربایجان قرار دارد؛ مرزهای جمهوری اسلامی در این منطقه و با این کشورها به ترتیب ۱۳۰ و ۱۴۰ کیلومتر است.
این گمرک در سال ۱۳۰۵ شمسی تاسیس شد و تنها مرز بین‌المللی بین  کشور ایران و ترکیه به شمار می‌رود که به صورت ۲۴ ساعته در حال فعالیت است.
آذربایجان غربی پنج مرز رسمی با ترکیه، عراق و نخجوان دارد که شامل بازرگان ماکو، رازی خوی و سرو ارومیه در مرز ترکیه، صنم بلاغی پلدشت در مرز نخجوان و تمرچین پیرانشهر در مرز شمال عراق است.
کل پایانه‌های مرزی کشور ۲۲ مورد است که حدود یک چهارم آنها در آذربایجان غربی قرار دارد؛ گمرک بازرگان یکی از مبادی سه گانه تجارت مرزی ایران و ترکیه به شمار می‌رود و در شمال آذربایجان‌غربی واقع است.
انتهای پیام/

پژوهشیار