وزیر علوم در مراسم تودیع و معارفه رؤسای دانشگاه امیرکبیر:

اگر در دانشگاه شرایط رشد و پیشرفت دانشجو نباشد،خام‌فروشی است/باید کویر را فرصت بدانیم نه تهدید!

1400/07/14 - 23:14 - کد خبر: 52048
عکس

نصر: وزیر علوم گفت: اگر ما نتوانیم استعداد جوانی را در حد شأن آنها رشد دهیم، خام فروشی کرده‌ایم. اگر در دانشگاه شرایط رشد و پیشرفت دانشجو را تامین نکنیم، خام فروشی کرده‌ایم. پس خام فروشی تنها در بحث مواد مادی نیست.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدعلی زلفی گل در مراسم تودیع و معارفه رؤسای پیشین و جدید دانشگاه صنعتی امیرکبیر که عصر امروز در این دانشگاه برگزار شد، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: تغییر ذات پیشرفت است. اینکه مسئولی جایگزین مسئول دیگر شود، امری بدیهی است. دکتر معتمدی در زمانی ریاست دانشگاه صنعتی امیرکبیر به گونه‌ای مدیریت کردند که دانایی محور بوده است.
وی ادامه داد: ما باید یاد بگیریم که اخلاق را رعایت کنیم و قدر بزرگان را بدانیم. دانشجویان نیز باید در برخورد با اساتید ادب و اخلاق را رعایت کنند.
وزیر علوم با بیان اینکه تغییر در مدیریت‌ها امری بدیهی است، اما ثبات در اهداف مهم است. به گونه‌ای که ما باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که مسیرها با ثبات باشد، افزود: نهاد عالی شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاست‌های کلان علم و فرهنگ کشور را تصویب می‌کند. این شورا اهداف کلان را تبیین می‌کند و با تغییر مدیریت‌ها سمت و سوی اهداف کاملا مشخص است. از اهداف کلان مد نظر ما این است که ما آرزو داریم به مدینه فاضله برسیم. مدینه فاضله نیز جایگاهی بوده که شهروندان آن عاقل، دانا و دین محور هستند. همچنین شهروندان آن رفاه مناسب دارند. نهادی که می‌تواند این نیازها را برطرف کند، دانشگاه و جامعه دانشگاهی است.
دکتر زلفی گل با بیان اینکه دانشگاه‌ها دنبال علم هستند، چون از طریق علم فناوری حاصل می‌شود، خاطرنشان کرد: در کلان، علم برای رفاه و سلامت بشر است. علم برای این است که انسان سلامت زندگی کند. ما باید علم را به عنوان یک پازل ببینیم و هر کدام از رشته‌های علمی تکه‌هایی از این پازل هستند.
وی در این رابطه ادامه داد: آسایش بشر با رشته‌های علوم طبیعی محقق می‌شود. رشته‌های علوم انسانی و دینی نیز آرامش بشر را تامین می‌کند. پس اگر به دنبال آسایش و آرامش هستید باید به علوم انسانی و دینی بها داده شود.
وزیر علوم با اشاره به اینکه ما باید علوم را یکپارچه ببینیم و در عین کثرت، وحدت را در نظر بگیریم. توزیع متوازن استعدادها در رشته‌های مختلف باید جدی گرفته شود و از برنامه‌های وزارتخانه‌های متولی علم استفاده شود.
وی ادامه داد: نباید بشکه نفت را ۷۰ دلار بفروشیم، بلکه باید ۵۰ سی سی‌ آن را ۵۰۰ دلار بفروشیم؛ سوزاندن این ماده ظلمی در حق آیندگان است. ما در کشورمان کویر و نور خورشید داریم، چرا نتوانیم نور را با سیستم‌های جدید ذخیره کنیم؟ باید کویر را فرصت بدانیم نه تهدید. خیلی از کشورها آرزویشان این است که این نور خورشید را داشته باشند.
وزیر علوم تصریح کرد: هر کس باید بر اساس توانمندی و ژنتیک خود انتخاب رشته کند، ولی در حال حاضر اینطور شده که شغل تعیین کننده رشته تحصیلی است، در حالی‌که علاقه و توانایی فرد باید تعیین کننده رشته تحصیلی باشد.
وی افزود: یکی از اشتباهاتی که در سیاست گذاری‌های علمی رخ داده واگرایی بودن است. نباید رشته‌های وزارتخانه‌های مختلف از هم جدا شود. چرا که در این صورت میان رشته‌ای‌ها و چند رشته‌ای‌ها مفهومی ندارد. خوشبختانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تا حدود زیادی این مشکل را مدیریت کرد، اما این امر در جامعه به صورت عملیاتی دیده نمی‌شود.
وزیر علوم در ادامه با بیان اینکه در بهره‌وری از امکانات و داشته‌های ما، خام فروشی مسئله بسیار جدی است، تصریح کرد: خام فروشی تنها در بحث مواد مادی نیست. اگر ما نتوانیم استعداد جوانی را در حد شأن آنها رشد دهیم، خام فروشی کرده‌ایم. اگر در دانشگاه شرایط رشد و پیشرفت دانشجو را تامین نکنیم، خام فروشی کرده‌ایم.
وزیر علوم گفت: بهترین نوع سرمایه گذاری، سرمایه گذاری در زمینه پژوهش، آموزش و فناوری است که جای آن دانشگاه است.
وی با اشاره به بحث شفافیت در علم، اظهار کرد: بحث شفافیت در علم نیز باید مورد توجه قرار گیرد و علم شفاف را باید سرلوحه کارها قرار داد. چرا که علم نور است و همه چیز باید شفاف باشد.
دکتر زلفی گل، خطاب به اساتید و دانشجویان نخبه، گفت: وقتی در یک تیم فوتبال گلی زده می‌شود، فردی که گل می‌زند، باید بداند که این گل تنها سهم خودش نیست و بقیه تیم شرایطی را ایجاد کرده‌اند که او به موفقیت برسد. در دانشگاه‌ها نیز همین امر اتفاق می‌افتد. استادها باید بدانند که برای اینکه افتخارآفرینی کنند، یاوران علمی که بهترین عنوان برای کارمندان دانشگاهی است، در بخش‌های مختلف زحمت می‌کشند. پس باید در نظام دانشگاهی قدردان همه بخش‌ها باشیم. ما در وزارت علوم باید وحدت داشته باشیم و به هم محبت کنیم. دانشجویان نیز باید قدردان اساتید و یاوران علمی باشند.
وزیر علوم در پایان گفت: جامعه دانشگاهی باید جامعه الگو برای کل جامعه باشد و با وجود اختلاف سلایق همه یک هدف داشته باشند که آن هم ارتقاء و پیشرفت علم و فناوری کشور است.
انتهای پیام/

پژوهشیار