اژه‌ای در جلسه ویژه بررسی عملکرد نمایندگی‌های قوه قضائیه:

نمایندگان قوه قضائیه در بخش‌های مختلف ماشین امضا نیستند

1400/07/14 - 12:26 - کد خبر: 52009
جت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای

نصر: رئیس قوه قضائیه گفت: نمایندگان قوه قضائیه نباید به عنوان یک ماشین امضا فعالیت کنند بلکه باید حضوری فعال و اثرگذار در کمیسیون‌های متبوع خود داشته باشند.

به گزارش نصر، در راستای اجرای دستورات دهگانه حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای جلسه ویژه بررسی «احصاء نمایندگی‌های قوه قضائیه در بخش‌های مختلف، بررسی عملکرد آنها و ارائه راهکار برای اثربخشی این نمایندگی‌ها» با حضور اعضای شورای عالی قوه قضائیه برگزار شد.
محسنی اژه‌ای در این جلسه بر لزوم ضابطه‌مند شدن فرآیند معرفی نمایندگان قوه قضائیه به بخش‌های مختلف تاکید کرد و گفت: ضروری است که در هنگام معرفی نمایندگان قوه قضائیه به کمیسیون‌ها، تخصص و زمینه اصلی فعالیت این نمایندگان مدنظر باشد تا انتخاب آنها برای حضور در کمیسیون‌های مختلف، متناسب با تخصص‌شان باشد.
رئیس دستگاه قضا همچنین بر راه‌اندازی سامانه‌های هوشمند جدید یا ارتقا سامانه‌های موجود، برای ثبت الکترونیکی فعالیت‌های نمایندگان قوه قضائیه در کمیسیون‌ها تاکید کرد.
وی ضمن انتقاد از رویه صورتجلسه‌‎گردانی در برخی کمیسیون‌های کشور گفت: به هیچ وجه قابل قبول نیست که جلسات کمیسیون‌ها به صورت حضوری یا ویدئوکنفرانسی برگزار نشود و صرفاً یک صورتجلسه به دفتر اعضای کمیسیون‌ها برود تا آنها آن صورتجلسه را امضا کنند.
اژه‌ای بر ضرورت اختصاص وقت کافی از سوی نمایندگان دستگاه قضا برای حضور فعالانه در کمیسیون‌هایی که عضو آنها هستند تاکید کرد و در عین حال گفت: نمایندگان قوه قضائیه نباید به عنوان یک ماشین امضا فعالیت کنند بلکه باید حضوری فعال و اثرگذار در کمیسیون‌های متبوع خود داشته باشند.
در این جلسه حجت‌الاسلام «منتظری» دادستان کل کشور، «صاحبکار» معاون راهبردی قوه قضائیه، «کاظمی‌فرد» رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه و حجت‌الاسلام «نورالله قدرتی» معاون حقوقی قوه قضائیه نیز نظرات و پیشنهادات خود را برای ساماندهی و بهبود فعالیت نمایندگان دستگاه قضا در بخش‌های مختلف کشور ارائه کردند.
گفتنی است پیش‌تر و طی هفته‌های گذشته جلسات ویژه بررسی دستورات ده‌گانه رئیس قوه قضائیه برگزار شده و موضوعاتی نظیر «احصاء مشکلات مردم در مراجعات به واحدهای قضائی»، «تدوین دستورالعمل و چارچوب همکاری و ارائه خدمات قضائی به نیروهای امنیتی انتظامی و به طور کلی تنظیم روابط کاری فی‌مابین قضات و ضابطین» و همچنین «احصاء مشکلات و مسائل کارکنان دستگاه قضا، مراجعه‌کنندگان به واحدهای قضائی و همچنین نمایندگان قوه قضائیه در دستگاه‌های مختلف کشور و ارائه راهکار برای حل این مشکلات» بررسی شده بود.
انتهای پیام/

پژوهشیار