معاون باغبانی جهادکشاورزی استان؛

آذربایجان‌شرقی رتبه نخست تولید سنجد در کشور را دارد

1400/07/13 - 16:26 - کد خبر: 51972
سنجد

نصر: معاون باغبانی جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که رتبه نخست تولید سنجد در کشور به این استان تعلق دارد، گفت: میزان تولید سالانه این محصول در استان بیش از یک‌ هزار و ۳۷۱ تن می‌باشد.

صابر بیگ لک روز سه شنبه در گفت وگویی با بیان اینکه سطح زیر کشت باغات سنجد در آذربایجان شرقی بیش از  ۴۹۴ هکتار است، خاطرنشان کرد: از این وسعت باغات سنجد ۴۵۷ هکتار بارور و ۳۶ هکتار نیز غیر بارور است.
وی با بیان اینکه باغات سنجد در سطح شهرستان  های استان پراکنده است، افزود: ۹۵ درصد باغات سنجد آذربایجان شرقی متعلق به شهرستان های آذرشهر، میانه ، شبستر و مرند می باشد.
 معاون باغبانی جهادکشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد : شهرستان آذرشهر با دارا بودن ۱۴۱ هکتار حائز رتبه اول و شهرستان میانه نیز با ۷۰ هکتار دارای رتبه دوم در استان است.
وی با بیان اینکه غالب ارقام باغات سنجد از نوع رقم بومی حاج حسین، قزل، دره وار، عنابی می باشد، اظهار کرد: با توجه به شرایط اقلیمی استان، محصول تولیدی از مرغوبیت بالایی برخوردار بوده و دارای مزیت صادراتی می باشد.
بیگ لک، عملکرد متوسط باغات سنجد آذربایجان شرقی را سه تن در هر  هکتار اعلام کرد و گفت: در باغات شاخص تا پنج تن نیز برداشت می شود.
 وی افزود:  محصول تولیدی بیشتر در بازارهای داخلی به فروش رفته و به کشورهای آسیای میانه و عربی نیز صادر می شود.
از سنجد هم به صورت غذایی (تنقل ) و هم به صورت داروئی و از میوه و گل سنجد برای معالجه انواع بیماری ها استفاده می شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار