سعید خطیب زاده:

به زودی تاریخی را برای دور جدید مذاکرات احیای برجام مشخص می‌کنیم

1400/07/12 - 20:42 - کد خبر: 51952
سعید خطیب زاده

نصر: سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تصریح کرد که جمهوری اسلامی قطعا به مذاکرات برجام باز می‌گردد اما زمان آن پس از پایان مراحل مطالعه و مرور سوابق ادوار پیشین مذاکرات تعیین می‌شود. وی افزود: به زودی این مراحل به پایان می‌رسد و ما قادر خواهیم بود که یک تاریخی را برای دور جدید مذاکرات مشخص کنیم.

به گزارش نصر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تصریح کرد که جمهوری اسلامی قطعا به مذاکرات برجام باز می‌گردد اما زمان آن پس از پایان مراحل مطالعه و مرور سوابق ادوار پیشین مذاکرات تعیین می‌شود.
سعید خطیب زاده در گفت‌وگو با شبکه فرانس۲۴ توضیح داد: ما روند بازنگری سوابق را بعد از روی کار آمدن دولت جدید در ایران دو مرحله شروع کرده‌ایم. نخستین مرحله به پایان رسید و ما اعلام کردیم که قطعا به وین می‌رویم تا مذاکرات با گروه ۴ به علاوه یک آغاز شود.
وی افزود: مرحله دوم بازنگری‌ها هنوز به پایان نرسیده است و سرگرم بررسی جزییات شش دور مذاکراتی هستیم که توسط دولت قبل ایران صورت گرفت. وی با بیان اینکه سووالاتی مطرح و دولت جدید به دنبال بررسی کاستی ها است افزود: به زودی این مرحله هم به پایان می‌رسد و ما قادر خواهیم بود که یک تاریخی را برای دور جدید مذاکرات مشخص کنیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه بیان داشت که رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه ایران تاکید کرده‌اند که به محض پایان مراحل بازنگری سوابق مذاکرات برجامی «به گفت‌وگوهای وین باز می‌گردیم». وی مطالعه سوابق گذشته را کاری طاقت فرسا خواند که در تهران جریان دارد، اما خاطر نشان کرد که زمان باقی‌مانده تا پایان این مرحله کمتر از مدت زمانی است که طول کشید دولت بایدن و تیمش در وین حاضر شوند.
خطیب زاده بیان داشت:‌ دولت جدید به دنبال این است که چرا مذاکرات پیشین به نتیجه رضایت بخش و سندی که همه طرف‌ها با آن موافق باشند نرسید. همچنین دولت به دنبال مسائلی است که باید در نشست پیش رو پاسخ داده شود. تمام این موارد نوشته شده است.
وی مهم‌ترین مساله را رفع تمام تحریم هایی دانست که پس از خروج یکجانبه دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای ایران اعمال شد. سخنگوی وزارت امور خارجه بیان داشت: همانطور که می دانید ترامپ ۸۰۰ تحریم یکجانبه و غیرقانونی علیه ایران وضع کرد و تمام آن‌ها باید برداشته شوند.
وی با تاکید بر اینکه موضع ایران از ابتدا رفع تمام تحریم‌ها بوده تصریح کرد: ما به دنبال راهی هستیم که اطمینان حاصل کنیم تحریم‌ها به طور موثر رفع می‌شوند.
انتهای پیام/

پژوهشیار