سرکنسول ترکیه در تبریز:

هر کجای دنیا بروید انسان های موفق ترک را می بینید/ روابط ترکیه - ایران بر مبنای تاریخ و فرهنگ مشترک تاسیس شده است

1398/08/08 - 21:01 - کد خبر: 5193
حسین گونگور حسین گونگور

سرکنسول ترکیه در تبریز گفت: هر کجای دنیا بروید انسان های موفق ترک را می بینید.

به گزارش نصر، حسین گونگور عصر امروز در جشن نود و ششمین سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه در هتل لاله پارک تبریز  با تبریک این جشن اذعان داشت: همانطوری که "یونس امره" از اندیشمندان بزرگ جغرافیای آناتولی گفته است: بیایید آشنا شویم ، تا کارها سهل گردد.
وی با اشاره به سبک برگزاری مراسم امسال افزود: امسال تغییراتی در شکل مراسم جشن ایجاد کردیم؛ امسال سرپا خواهیم بود اما همانطور که گفتم هدف مان آشنایی است.
گنگور ادامه داد: کشوری را تصور کنید ، با زور و دسیسه اشغال شده است، وارد کارخانه های کشتی سازی آن شده و ارتش آن از هم پاشیده شده است.
وی ادامه داد: در مقابل آن نیز ارتش بزرگی که به ظاهر منظم است اما پا به هر جا می گذارد آن را به آتش کشیده و نابود می کند، یک گروه سازمان یافته که همه مردم  را در نظر گرفتن هیچ چیزی به قتل می رساند و طمعی که پایان ندارد.
سرکنسول ترکیه در تبریز افزود: و ملتی را تصور کنید که از پایان قرن 19 ؛ عثمانی علاوه بر جنگ های روسیه، طرابلس (لیبی) و بالکان 4 سال هم در جنگ جهانی اول جنگیده ، یعنی با فواصل زمانی 30 سال در حال جنگ بوده است.
وی افزود: در پایان جنگ های طولانی فقر و بیماری گلاویز شده و مورد هدف طمع سیری ناپذیر قدرتمندترین کشورهای جهان قرار گرفته است.

گونگور ادامه داد: امروز همان روزی است که ، در شرایطی که برایتان توصیف کردم مبارزه مرگ و زندگی اس که در سال هزار و نهصد و نوزده آغاز شده و برای همه ملت های مظلوم الگویی را تشکیل داد با جمهوریت تاج گذاری شد.

وی اذعان داشت: جمهوریت تنها شکلی از حکمرانی نیست. نام دیگر رهایی از افسار است. توسعه انسانی است، توسعه فرهنگی است ، توسعه اقتصادی است ، دموکراسی است، تلاش برای گذار از تمدن معاصر است.
سرکنسول ترکیه در تبریز تاکید کرد: ملت ترک همیشه با آگاهی به این امر حرکت کرده است، آرزوها و اهدافی داشته است برای سال های 2023، 2053 و 2071.
گونگور با بیان اینکه هر کجای دنیا بروید انسان های موفق ترک را می بینید اضافه کرد: با پشتکار و جسارت در همه جا حضور دارند.
وی ادامه داد: هر نقطه از دنیا که بروید نشانه ای از کمک های توسعه ای ترکیه را خواهید یافت. ما برای استیفای حقوق معادن ملت های فقیر، بدهکار کردن و تحت سلطه قرار دادن آنها نمی رویم، بلکه آنچه را که داریم تقسیم می کنیم. ما خواهان آن هستیم که برای زندگی آن ها در ثبات و رفاه نقششی ایفا نماییم؛ این عصاره معنای جمهوریت است.
وی در ادامه با ادای احترام به همه شهدا و جانبازانی که کشورشان را به این نقطه رسانده اند اظهار داشت: در راس این شهدا ؛ "غازی مصطفی کمال آتاترک" و "کاظم کارابکیر" از قهرمانان جنگ استقلال که سرکنسولگری ما را در تبریز تاسیس کرد با منت و سپاس یاد می کنم.
گونگور در ادامه با اشاره به حضور خود در تبریز به عنوان سرکنسول ترکیه اذعان داشت: روابط ترکیه - ایران بر مبنای تاریخ و فرهنگ مشترک تاسیس شده است . من از نزدیک شاهد این امر در هر جایی که در حوزه ماموریت خود دیدار داشتم ، بودم.
وی تاکید کرد: سرکنسولگری ترکیه در تبریز با آگاهی به این مهم برای گسترش و توع دهی به روابط دو کشور در این منطقه تلاش می کند.
وی ابراز امیدواری کرد: بتوانم سال آینده درباره چند پروژه ملموس کامل شده اطلاعاتی در اختیار شما قرار بدهم.
سرکنسول ترکیه در پایان گفت: آتاترک؛ جمهوریت را به جوانان امانت سپرد. ترکیه همیشه به جوانان و به آینده اش باور و اعتماد داشت. برای آن آرزوها و اهدافی داشته و دارد .

پژوهشیار