رئیس ستاد اقامه نماز استان:

یک سوم نمازخانه‌های بین راهی آذربایجان شرقی نیاز به بازسازی و بهینه سازی دارند

1400/07/12 - 13:29 - کد خبر: 51928
حجت الاسلام مجید آقاجانی

نصر: رئیس ستاد اقامه نماز آذربایجان شرقی گفت: حدود یک سوم نمازخانه‌های بین راهی نیاز به بازسازی و بهینه سازی دارند که ما پیگیر وضعیت‌شان هستیم تا کیفیت‌شان بالا برود.

به گزارش نصر، حجت الاسلام مجید آقاجانی در خصوص عملکرد اخیر ستاد اقامه نماز استان اظهار کرد: در اولین گام فعالیت خود، بازدیدهای میدانی از ۲۰۰ نمازخانه بین راهی استان داشتیم که از بین همه آن‌ها، تعدادی از نمازخانه‌ها در وضعیت خوبی بودند اما بعضی‌ها در شان استان نبودند.
وی افزود: در ستاد اقامه نماز استان تفاهم نامه‌هایی با ادارات و نهادها تنظیم کرده‌ایم که باهم به مسائل مربوط به نماز در ادارات، مدارس و دانشگاه‌ها اهتمام بورزیم و قرار است که اگر فعالیت‌ها حضوری باشد، نماز حتما دایر شود و اگر حضوری نباشد، درس‌های نمازی به صورت مجازی آموزش داده شود.
وی ادامه داد: اکثر ادارات، نهادها، دانشگاه‌ها و جاهایی که با آن‌ها تفاهم‌نامه داریم، به این برنامه‌ها عمل می‌کنند و گزارش عملکرد می‌دهند بنابراین این پیگیری‌ها باعث می‌شود که از مسائل دینی در این برهه غفلت نشود.
رئیس ستاد اقامه نماز آذربایجان شرقی گفت: در شرایط کنونی، تعدادی از جشن‌های تکلیف دانش آموزان حضوری و با رعایت پروتکل اجرا می‌شود و تعدادی از این جشن ها در ادارات و نهادها برگزار می‌شود که در بعضی از آن‌ها خودمان هم حضور پیدا می‌کنیم.
وی اضافه کرد: در اول مهر در برخی مدارس زنگ نماز زده شد که گام مثبت و خوبی در جهت ایجاد ذهنیت درست در دانش آموزان نسبت به نماز بود.
وی بیان کرد: امروزه فضای مجازی این قدرت را نشان می‌دهد که ما هم می‌توانیم در این فضا در زمینه مسائل دینی و نماز فعالیت مفیدی داشته باشیم و در این راستا مسابقاتی مجازی طراحی کرده و به صورت کشوری اجرا کرده‌ایم و همچنین پیگیر هستیم که از طریق همین فضاهای مجازی مسابقات یا دوره‌های کتابخوانی داشته باشیم و به مسائل مربوط به نماز و مسائل تربیتی بپردازیم.
آقاجانی در مورد برنامه‌های اجرا شده در زمینه مهدویت اظهار کرد: در مورد مهدویت کارهای زیادی انجام داده‌ایم؛ در سطح شهر المان‌هایی با عنوان لبیک یامهدی نصب کرده‌ایم و همچنین با کمک استادان حوزه مهدویت کلاس‌های تربیت مربی در اقصی نقاط شهر برگزار کرده‌ایم تا مربی تربیت کنیم و این افراد دوره رشدی و تکمیلی را بگذرانند و بتوانند مربی سایر مردم در مسائل مهدوی باشند.
وی در مورد نظارت بر اجرای نماز در ادارات مطرح کرد: در ستاد اقامه نماز استان معاونت آموزش و فرهنگ و معاونت کنترل و نظارت داریم که معاونت کنترل و نظارت بر اساس بیانیه‌ای که رهبر انقلاب در اجلاس سیزدهم دادند و گفتند که نظارت و ارزیابی بر نماز و تشویق برای اقامه نماز لازم است، تقریبا چهارسال است که معاونت نظارت و ارزیابی ستاد اقامه نماز در کشور تشکیل شده‌است و در استان ما آقای بابایی این مسئولیت را برعهده دارند.
وی افزود: در هر اداره برای این کار نیز دبیری داریم که از آنان گزارش کار می‌گیریم و البته خودمان هم بازدید میدانی انجام می‌دهیم.
رئیس ستاد اقامه نماز آذربایجان‌شرقی ادامه داد: ادارات گزارش‌های خود را در سامانه سجاده ثبت می‌کنند و در آن‌جا عملکرد هر اداره ارزیابی شده و به هر کدام امتیازی داده می‌شود که برخی ادارات از هزار امتیاز کل هزار را کسب می کنند، اغلب ادارات امتیاز ۸۰۰ به بالا و تعدادی از ادارات هم نمره ۵۰۰ یا ۶۰۰ دارند که این مقدار تقریبا پایین است و از آن ادارات خواهش می‌کنیم پیگیر این موضوع باشند و فعالیت‌های خود را افزایش دهند.
وی بیان کرد: در اداره آموزش پرورش دبیر و شورای اقامه نماز داریم که خود آن‌ها برنامه‌هایی را در این راستا برگزار می‌کنند و به ما گزارش می‌دهند و معاونت پرورشی و معاونت قرآنی اداره آموزش و پرورش با هماهنگی معاون آموزشی ستاد اقامه نماز استان برنامه‌هایی را اجرا می‌کنند و این برنامه‌ها در قالب فضای مجازی به دانش آموزان ارائه می‌شود.
وی درباره آموزش قرآن به دانش آموزان در مدارس گفت: من به این قائل نیستم که آموزش قرآن حتما به صورت کلاس‌های فوق العاده و اضافی برگزار شود، چون در این صورت ممکن است دانش آموزان دلزده شوند که بهتر است ما این آموزش‌ها را در داخل برنامه‌های درسی مدارس جای دهیم.
آقاجانی اضافه کرد: اما علاوه بر این، دوره‌های تکمیلی آموزش قرآن هم در مدارس برگزار خواهد شد تا کسانی که علاقمند هستند، به صورت هفتگی در آن شرکت کنند که دوره‌های این‌چنینی در برنامه ما هست اما باید بازبینی شده، تمام جوانب در نظر گرفته شود و بعد به اجرا درآید تا آسیبی در آن‌ها نباشد.
وی بیان کرد: اکنون هم در سطح استان چند برنامه تفسیر قرآن با کمک مفسرین برگزار می‌شود و به دبیران ستاد هم ابلاغ کرده‌ایم و در خود تبریز هم قرار است در چند نقطه شهر اجرا شود.
وی اظهار کرد: نمازهای جماعت در مساجد سطح استان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود و شاید موقتا در دوران پیک کرونا، یک ماه تعطیل شود اما باز از سر گرفته می‌شود.
رئیس ستاد اقامه نماز آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: مساجد ما قرارگاه‌های بنیاد مهدویت است و اکثرا هم سه شنبه‌های مهدوی در آن‌ها برگزار می‌شود و برنامه‌هایی در این راستا در مساجد اجرا می‌شود که این برنامه‌ها با همکاری شورای سیاست‌گذاری ائمه جماعات تبریز و سازمان تبلیغات اسلامی استان به خوبی پیش می‌رود.
وی مطرح کرد: ستاد اقامه نماز با همکاری سازمان اوقاف، سازمان تبلیغات اسلامی و شورای سیاست‌گذاری ائمه جماعات کارها را جلو می‌بریم و بیشتر روی مداراس و ادارت متمرکز هستیم.
وی گفت: معاون آموزشی ستاد اقامه نماز استان و معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان تعامل زیادی باهم دارند و برنامه‌هایی را در اپلیکیشن شاد اجرا می‌کنند، این مسئله از طرف ستاد اقامه نماز کشور هم تعقیب می‌شود که از برنامه شاد حتما استفاده بهینه شود.
آقاجانی در پایان اضافه کرد: در ستاد اقامه نماز هم‌چنین تلاش می‌کنیم که به بعضی جاها کتاب‌های مختلف علی الخصوص کتاب‌های اسرار نماز، حکمت‌های نماز، پیوندهای نماز، نماز و مهدویت آقای قرائتی را اهدا کنیم تا مطالعه و کتابخوانی به ویژه در مسائل دینی و نماز را ارتقا دهیم.
انتهای پیام/

پژوهشیار