مشارکت ایران در بازسازی جاده ارمنستان و دور زدن آذربایجان

1400/07/12 - 12:50 - کد خبر: 51921
صادرات

نصر: مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور برای بازدید از جاده تاتو در ارمنستان به عنوان مسیر جایگزین کامیون‌های ترانزیت ایرانی، امروز به ایروان می‌رود.

به گزارش نصر، بر اساس اعلام نهادهای مربوطه، خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور امروز برای بازدید از جاده تاتو (تاتِف) در ارمنستان به عنوان مسیر جایگزین کامیون‌های ترانزیت ایرانی که از مرز نوردوز به ارمنستان می‌روند، در رأس هیئت فنی-مهندسی به ایروان برود.
قرار است معاون وزیر راه در این سفر، نحوه همکاری و مشارکت ایران در بازسازی این جاده را بررسی کند.
مسیر تاتو به عنوان محور جایگزین جاده گوریس-کاپان از سوی طرف ارمنی در نظر گرفته شده است؛ اما به دلیل برخی کمبودها در زیرساخت این محور، کامیون‌های حجیم‌تر با مشکلات بیشتری می‌توانند از محور کوهستانی تاتو تردد کنند.
پیشتر نیز محمد جواد هدایتی مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از تلاش ارمنستان برای بازسازی این محور جهت آماده سازی تردد کامیون‌های حامل محموله‌های صادراتی به ارمنستان خبر داده بود.
سوخت و فرآورده‌های نفتی یکی از اصلی‌ترین کالاهای وارداتی ارمنستان از ایران است.
به گفته برخی مقامات ارشد سازمان راهداری، دولت باکو با ایجاد گیت های عوارضی و گمرکات در بخشی از مسیر گوریس-قاپان که بعد از جنگ ۴۴ روزه ارمنستان-آذربایجان و در ذیل توافقنامه آتش بس نوامبر ۲۰۲۰ به عنوان قلمروی آذربایجان شناخته می‌شود، از کامیون‌های عبوری ایران به سمت ارمنستان، ۱۳۰ دلار عوارض دریافت می‌کنند.
انتهای پیام/

پژوهشیار