دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران:

حمایت از لوازم‌ خانگی داخلی فرصتی برای ارتقای تولید است

1400/07/12 - 09:57 - کد خبر: 51900
لوازم خانگی

نصر: دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: به‌طور قطع حمایت از تولیدات داخلی بسیار خوب است و تکلیف بزرگی بر دوش تولیدکنندگان قرار می‌دهد.

به گزارش نصر، «عباس هاشمی» امروز (دوشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به نامه رهبر معظم انقلاب مبنی بر ممنوعیت واردات لوازم‌خانگی خارجی به کشور با بیان اینکه این نامه فرصت ارزشمندی برای تولیدکنندگان است، تاکید کرد: در این راستا تولیدکنندگان نیز وظایفی همچون ارتقای تحقیق و توسعه (R&D)، بهبود کیفیت و فناوری، تعدیل و کاهش هزینه‌ها، منطقی کردن قیمت‌ها، تامین مستمر کالا در بازار، همکاری گسترده با شرکت‌ها و مراکز دانش‌بنیان، مراکز نوآوری و دانشگاه‌ها و تعمیق ساخت داخل محصولات را بر عهده دارند.
وی بیان‌داشت: اگر واحدهای تولیدکننده بخواهند حداکثر استفاده را از این حمایت ببرند و به نفع خود و کشور عمل کنند، باید به حرکت‌های یاد شده عمق ببخشند.
هاشمی تصریح‌کرد: این نامه برای اجرای درست، نیازمند نظارت مستمر حاکمیت است، به‌طوری که محدودیت‌ برای واردات اعمال شده و مواد اولیه داخلی و وارداتی به‌طور پایدار تامین شود.
وی ادامه‌داد: مبارزه جدی با قاچاق لوازم‌خانگی به داخل کشور که موجب آسیب‌های جدی به پیکره تولید شده، باید در دستور کار باشد که در غیر این‌صورت می‌تواند به مستمسکی برای قاچاقچیان به‌منظور توسعه شبکه‌هایشان تبدیل شود.
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با انتقاد از اینکه در حال حاضر سقف واردات لوازم‌خانگی از طریق ته‌لنجی، پیله‌وری، مرزنشینی و همچنین در بخشی از مناطق آزاد رعایت نمی‌شود، ابراز امیدواری‌کرد: در دولت سیزدهم مجوزهای مربوطه شفاف‌سازی و سقف واردات از این شیوه‌ها تجدیدنظر شود تا آب به آسیاب قاچاقچیان ریخته نشود.

تشکیل کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار
هاشمی در ادامه به تشکیل کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار لوازم‌خانگی با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ماه‌های گذشته اشاره کرد و گفت: به این ترتیب، این صنعت گام نخست را در جهت دانش‌بنیان شدن و استفاده از تحقیقات آکادمیک در مسیر تعالی و تکاملی برداشت.
وی خاطرنشان‌کرد: با تشکیل این کانون، شخصیت‌های آکادمیک و علمی و پژوهشی با بدنه صنعت لوازم‌خانگی مرتبط خواهند شد که حلقه پایانی آن بازار بوده و مدرنیزه‌کردن، به‌روز آوری و جهانی‌سازی این صنعت را در دستور کار خواهد داشت.
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران به برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم‌خانگی در روزهای ۲۵ تا ۲۸ آبان‌ماه امسال اشاره کرد و افزود: انتظار می‌رود فضای متراژ این نمایشگاه که در حقیقت رونمایی از توانمندی‌های این صنعت است به حدود ۲ برابر افزایش یابد.
این مقام صنفی همچنین از تدوین سند توسعه صنعت لوازم خانگی از سوی این انجمن خبر داد و گفت: این سند که با همکاری مراکز دانشگاهی، نوآوری و دانش‌بنیان‌ها آماده شده، بسیار جامع بوده و در آینده نزدیک پس از بحث و بررسی روی مفاد آن در وزارت صنعت، رونمایی خواهد شد.
به گزارش ایرنا،  پارسال بیش از ۱۵ میلیون دستگاه لوازم‌خانگی در کشور تولید شد. کارشناسان اشتغال مستقیم در این حوزه را ۳۰۰ هزار نفر و گردش مالی سالیانه در صنعت لوازم‌خانگی کشورمان را ۶ میلیارد دلار عنوان می‌کنند.
با وجود رشد تولید لوازم‌خانگی، اما به اذعان همه تولیدکنندگان، بازاری‌ها و اتحادیه فروشندگان و توزیع‌کنندگان لوازم‌خانگی، اکنون بین ۳۰ تا ۳۵ درصد کالاهای موجود در بازار را اجناس قاچاق تشکیل می‌دهد.
انتهای پیام/

پژوهشیار