مدیر پایگاه جهانی بازار تاریخی تبریز؛

نورگیرها و هورنوهای تیمچه امیر بازار جهانی تبریز ساماندهی می‌شود

1400/07/12 - 09:35 - کد خبر: 51895
تیمچه امیر بازار تبریز

نصر: مدیر پایگاه جهانی بازار تاریخی تبریز گفت: در راستای عملیات مرمتی تیمچه امیر این بازار که از سوی اصناف و کسبه در جریان است، نورگیرها و هورنوهای این تیمچه نیز با نظارت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی ساماندهی می‌شود.

به گزارش نصر، حسین اسمعیلی سنگری روز دوشنبه در جمع خبرنگاران، افزود: در مرحله اول از عملیات مرمتی، بیش از ۲۰ نورگیر و هواکش تیمچه امیر بازار تبریز ساماندهی خواهد شد.
وی گفت: در این مرحله اقداماتی نظیر برداشت لایه‌های فرسوده و زیرسازی و عایق‌کاری سردرهای تیمچه امیر توسط متخصصان پایگاه جهانی بازار انجام‌شده است و این مراحل با هدف ساماندهی و مرمت تیمچه باشکوه امیر بازار تبریز انجام می‌شود.
وی ادامه داد: مرمت مستمر سایر بخش‌های بازار نیز در دستور کار این پایگاه و اداره کل میراث فرهنگی استان قرار دارد و توسط متخصصان این حوزه در حال اجرا است.
مجموعه مسقف بازار تبریز با یک کیلومتر مربع وسعت در ۲۵ شهریور ۱۳۵۴ با شماره ثبت ۱۰۹۷ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد و در سال ۲۰۱۰ نیز این مجموعه با شماره ثبت ۱۳۴۶ به عنوان یکی از میراث جهانی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.
این بازار تاریخی تبریز با داشتن حدود پنج هزار و ۵۰۰ باب حجره، مغازه و فروشگاه، ۴۰ گونه شغل، ۳۵ باب سرا، ۲۵ باب تیمچه، ۳۰ باب مسجد، ۲۰ باب راسته و راسته‌بازار، ۱۱ باب دالان، ۵ باب حمام و ۱۲ باب مدرسه به ‌عنوان اصلی ‌ترین مرکز داد و ستد مردم تبریز و ایران شناخته می‌شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار