گزارش اختصاصی نصر/

شهر اولین ها بدون شهرک دام پروری / بحران کمبود دام در آینده نزدیک

1400/07/11 - 12:27 - کد خبر: 51800
شهرک دامپروری

نصر: در نتیجه بالا بودن هزینه‌های نگهداری، بسیاری از دامداران به عرضه دام مولد خود با قیمت پایین‌تر روی آورده‌اند، به این ترتیب تعداد دام مولد کاهش چشمگیری داشته و در آینده مشکل کمبود دام نیز بر موارد ذکر شده اضافه خواهد شد.

به گزارش نصر، در جهان 1.468 میلیارد راس گاو وجود دارد که برزیل بیشترین سهم از این موجودی را به خود اختصاص داده است. ایران در این رتبه‌بندی با موجودی8.8 میلیون راس گاو در جایگاه 36‌ قرار دارد، 91 درصد شیر مصرفی در جهان از طریق منابع گاوی تامین می‌شود. سرانه مصرف شیر در جهان و ایران به ترتیب حدود 190 و 90 کیلوگرم است. مقدار تولید شیر در جهان در سال 2019 در حدود 850 میلیون تن گزارش شده است.
صنعت کشاورزی سهم بیش از 8 درصدی از تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده و صنعت دامپروری سهم 30 درصدی از این بخش دارد.
طبق آخرین آمار، تعداد گاوداری‌های صنعتی کشور 26.983 واحد است که 71 درصد از ظرفیت آن فعال است، تعداد گاوداری‌های صنعتی تولید شیر نیز 16.836 واحد است که شامل 2/4 میلیون راس گاو است.
طبق آخرین آمار منتشر شده مقدار تولید شیر در ایران، در سال 97 در حدود 5.005 هزار تن گزارش شده است، نحوه قیمت‌گذاری شیر در ایران بر اساس بهای تمام شده و حاشیه سود تولیدکننده توسط سازمان حمایت تعیین می‌شود.
برای محاسبه قیمت تمام شده شیر، ابتدا تمام درآمدهای دامداری از قبیل فروش گوساله نر و تلیسه‌های مازاد، گاوهای حذفی و کود دامداری محاسبه و از کل هزینه‌ها کسر و باقیمانده هزینه‌ها به کل تولید شیر تقسیم می‌شود تا قیمت تمام شده یک کیلوگرم شیر به دست آید.
تا قبل از سال 97 با توجه به ثبات ارزی و عدم‌تغییر هزینه‌ها نرخ شیر در حوالی 1.200تومان به ثبات رسیده بود که با افزایش نرخ ارز به 4.200 تومان و افزایش سایر هزینه‌ها در سه سال اخیر نرخ هر کیلو شیر در فصل اول 1400 به حوالی5 هزار تومان رسید و در مرداد ماه 1400 نرخ جدید 6.500 تومان نهایی شد، این در حالی است که سایر لبنیات با افزایش چشم گیری مواجه بوده است.

چالش های صنعت دامی
40 تا 60 درصد نهاده‌های دامی به صورت آزاد تامین می‌شود و وابسته به واردات است که به آن ارز 4.200 تومانی تخصیص داده می‌شود، در این میان، نوسانات ارز، مشکلات حمل‌ونقل، مسائل مربوط به تحریم و افزایش سایر هزینه‌ها صنعت دامپروری را به شدت تحت‌تاثیر قرار داده و مشکلات متعددی برای فعالان صنعت ایجاد کرده است.
همچنین در یک سال گذشته به دلیل شیوع کرونا و کاهش عرضه محصولات کشاورزی در سطح جهان شاهد افزایش چشمگیر نهاده‌های دامی هستیم.
از طرف دیگر دامداران سنتی که بخش عمده خوراک دام خود را از طریق علوفه مراتع تامین می‌کردند، با وجود خشکسالی و کمبود علوفه در سال‌جاری دچار مشکلات زیادی شدند و هزینه نگهداری دام افزایش قابل‌توجهی داشته است.
در نتیجه بالا بودن هزینه‌های نگهداری، بسیاری از دامداران به عرضه دام مولد خود با قیمت پایین‌تر روی آورده‌اند، به این ترتیب تعداد دام مولد کاهش چشمگیری داشته و در آینده مشکل کمبود دام نیز بر موارد ذکر شده اضافه خواهد شد.
شرکت‌ها در مدت اخیر تا حدودی توانسته‌اند افزایش نرخ‌های خوبی دریافت کنند که هزینه‌ها را پوشش دهد ولی این واقعیت باید در نظر گرفته شود که افزایش قیمت‌های متوالی با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، سبب خواهد شد فروش کمتری در آینده اتفاق بیفتد، ناگفته نماند که صنعت دام امروزه بیش از گذشته با مشکلات جدی روبرو است و اگر چه گرانی یک مشکل است اما نبود دام در آینده نه چندان دور مشکلی حل ناشدنی است.

فروش دام مولد یک فاجعه است
مدیرعامل کشتارگاه شهرداری تبریز در مصاحبه تلفنی با «نصر» در واکنش به افزایش قیمت گوشت، گفت: قانونا قیمت ها تغییر نیافته است، اما قیمت دام زنده افزایش یافته است و بصورت طبیعی افزایش غیر رسمی انجام شده است.
"کریم قدرتی" ادامه داد: قیمت دام زنده گوسفند و گوساله افزایش یافته است و برای اینکه این افزایش را جبران کنند برخی سود جویان به دام ماده رو آورده اند.
قدرتی افزود: فروش دام مولد یک فاجعه است، دام ماده بسیار کشتار می شود در صورتی که در شهر بنام دام نر به فروش می رسد و واقعا نگران کننده است.
وی ادامه داد: در چندین مورد بنده شخصا ورود کرده و به تعزیرات معرفی کرده ام و آن چیزی که اکنون وجود دارد، قیمت دام مرتب در حال افزایش است.
وی تصریح کرد: امیدوارم مسئولین جدید دولت تدبیری کنند تا حمایت هایی شود، کسانی که در سیستم و سیاست های دولت و حاکمیت هستند باید از دام دار حمایت کنند تا قیمت دام کنترل شود، اگر مسولین بخواهند برای دام دار در این وضعیت بازار به صرفه باشد باید گوشت کیلویی ١۶٠ الی ١٧٠ فروخته شود، وضعیت خوب نیست، دام دار در هر صورت متضرر است باید کاری کنیم که هزینه های دام دار کاهش یابد.
وی اضافه کرد: این وضعیت بازار منجر می شود دام داران دام ماده ذبح کنند، تا بتوانند به قیمت بالا بفروشند.
وی ضمن اظهار تاسف افزود: امیدواریم حاکمیت سریعا به این موضوع ورود کند، از سال گذشته مرتبا نامه ها و هشدار های لازم را داده ایم، واقعیت این است که ترتیب و اثری دیده نمی شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: باید در قوه مجریه تصمیماتی فوری اتخاذ شود تا جلوی فاجعه گرفته شود، اگر ذبح دام ماده به این صورت ادامه یابد در آینده با فاجعه دامی روبرو خواهیم شد.

دولت در واردات علوفه خشبی کوتاهی کرده است
رئیس هیأت مدیره اتحادیه سراسری دامداران ایران در مصاحبه ای با بیان اینکه خشکسالی نیز باعث شده که فشار مضاعفی بر تولیدکنندگان وارد شود، گفته بود: کشور ما همواره با شرایط خشکسالی مواجه بوده اما امسال این شرایط حادتر از دوران گذشته است.
فرهاد اکبری ادامه داد: خشکسالی و عدم بارندگی در زمان رشد گندم و جو دیم منجر به عدم رشد این محصولات شد و در نتیجه علوفه هم ایجاد نشد بنابراین دامداران در تأمین علوفه خشبی نیز به شدت تحت فشار هستند.
وی با بیان اینکه برخی استان‌ها محدودیت‌هایی را در زمینه خروج علوفه خشبی به دیگر استان‌ها اعمال کرده‌اند، گفت: در حال حاضر با کمبود شدید کلش، کاه، یونجه و سیلو در کشور مواجه هستیم و اگر چه می‌توانیم نهاده‌های دامی شامل جو، ذرت و سویا را با قیمت‌های بالاتر تأمین کنیم اما علوفه خشبی اصلاً یافت نمی‌شود.
اکبری تاکید کرد که دولت با توجه به شرایط باید سیاست گذاری و اقدام به واردات علوفه خشبی می‌کرد که متأسفانه کوتاهی کرده است.
بیش از یکسال است که تولیدکنندگان در چنین شرایط دشواری قرار گرفته‌اند و روند واردات و تأمین نهاده‌های دامی در سال‌جاری نشان می‌دهد که دولت چندان تمرکزی برای حل ریشه‌ای این مسأله ندارد، در همین زمینه موسی رهنمایی، قائم مقام نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور با بیان اینکه مرغداران و دامداران کشور در شرایط بسیار دشواری به سر می‌برند، افزود: متأسفانه یک سال و نیم است که تولیدکنندگان فریاد می‌زنند شرایط مطلوب نیست اما کسی صدای آنان را نمی‌شنود.
گزارش نصر حکایت از آن دارد که وضعیت دام و کشتار آن در تبریز حال و روز خوشی ندارد، متاسفانه با نبود شهرک دام در شهر اولین ها اغلب جاده ها و مراکز غیرمجاز اقدام به ذبح گوسفند و گوساله مولد می کنند که یقینا در کوتاه مدت با فاجعه ای جبران ناپذیر مواجه خواهیم شد و شاید به دنبال واردات دام از دیگر کشور ها باشیم! لازم است مسئولین امر در دولت جدید هر چه سریعتر این موضوع را بصورت جدی پیگیری کرده و تدابیر لازم را بیاندیشند.
انتهای پیام/

پژوهشیار