استاندار آذربایجان‌شرقی؛

ارزیابی سیاست‌های پیشین در حوزه مسکن ضروری است

1400/07/10 - 14:30 - کد خبر: 51782
محمدرضا پورمحمدی

نصر: استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه حوزه مسکن، یک حوزه چندوجهی است، گفت: اولین قدم در سیاست‌گذاری در این حوزه، ارزیابی سیاست‌های قبلی است و علاوه بر بحث ساخت و تأمین مسکن، ابعاد دیگر این حوزه مانند توانمندسازی، توزیع جمعیت و ایجاد تحرک در بخش مسکن نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش نصر، محمدرضا پورمحمدی روز شنبه در جلسه شورای مسکن استان، با اشاره به آغاز اجرای طرح جهش تولید مسکن از سوی وزارت راه و شهرسازی، گفت: شروع یک اقدام جدی در حوزه تأمین مسکن، مایه خوشحالی است، اما باید توجه داشت که این حوزه، یک حوزه چندوجهی است که ساخت و تأمین مسکن تنها یکی از ابعاد آن است.
 وی افزود: کاهش فاصله طبقاتی، تنظیم توزیع جمعیت، ایجاد تحرک در بخش مسکن و جبران عقب‌ماندگی‌ها در این حوزه نیز همزمان با بحث تأمین مسکن باید مورد توجه قرار گیرد.
استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر ارزیابی سیاست‌های گذشته در حوزه مسکن، گفت: تکرار تجربه‌هایی مانند مسکن مهر نیاز به تأمل بیشتری دارد، چرا که در این طرح، ملاحظات لازم در نظر گرفته نشد و در برخی شهرها، متقاضی برای تحویل خانه‌های ساخته‌شده نداشتیم.
وی افزود: علاوه بر این، واحدهای مسکن مهر عمدتاً در خارج از شهرها ساخته شد که تأمین زیرساخت‌های آنها نیز مشکلی اساسی بود و این موضوع در طرح‌های جدید حوزه مسکن باید مد نظر باشد.
وی با اشاره به اینکه مسأله امروز، تولید مسکن نیست، افزود: مسأله اصلی در حال حاضر قدرت خرید مردم است و براین اساس سیاست توانمندسازی امروز در دنیا پیگیری می‌شود.
پورمحمدی اضافه کرد: این سیاست، به جای رویکرد عرضه مسکن، تقاضامحور است و توزیع و موثرسازی تقاضا را دنبال می‌کند که در این راستا، برآورد میزان تقاضا و توزیع جمعیت ساکن در قدم اول باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
 وی با اشاره به اینکه برآورد تقاضا تا حدودی در طرح اقدام ملی مسکن انجام شده بود، افزود: با استفاده از تمهیدات انجام‌شده در طرح‌های قبلی می‌توانیم طرح جهش تولید مسکن را با سرعت بیشتری پیش ببریم که در این راستا کمیته‌ای فنی برای ارزیابی و برآورد میزان تقاضا در سطح استان تشکیل شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار