رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

ارز ترجیحی حذف می‌شود/ ثبات آیین‌نامه‌ها الزامی است

1400/07/10 - 12:11 - کد خبر: 51761
محمدرضا پورابراهیمی

نصر: رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن تاکید بر لزوم ایجاد ثبات در آیین‌نامه‌ها، گفت: امیدواریم ارز ترجیحی هر چه زودتر از اقتصاد ایران حذف شود که این اقدام عملیاتی نیز خواهد شد.

به گزارش نصر، محمدرضا پورابراهیمی صبح امروز در نشست هم اندیشی رؤسای اتاق‌های بازرگانی و جمعی از صادرکنندگان، اظهار داشت: اولین مطالبه صادرکنندگان و بخش خصوصی از مجموعه حاکمیت ایجاد ثبات در دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌هاست. به عنوان نمونه فقط در یک سال یک بخشنامه بانک مرکزی ۱۷ بار تغییر کرد. لذا اولین اقدام ایجاد ثبات در این بخش است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: جنس رفتاری در تولید باید در جهت صادرات باشد. همچنین برای صادرات باید ضوابط ایجاد کنیم.
وی ادامه داد: تعهدات ارزی نیز موضوع دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. نحوه تسویه و نرخ تسویه باید اصلاح شود زیرا در غیر این صورت انگیزه برای بازگشت ارز از بین می‌رود.
پورابراهیمی گفت: قانون اتاق بازرگانی در کمیسیون اقتصادی مجلس در دست بررسی است. یکی از بحث‌های اصلی دادن اختیارات و ظرفیت‌های بیشتر به اتاق بازرگانی است زیرا بانی اصلی صادرات غیرنفتی اتاق است. ۹۰ درصد صادرات ما به ۱۰ کشور است باید این ۱۰ کشور را در معرض توجه قرار دهیم.
وی افزود: امیدواریم ارز ترجیحی هر چه زودتر از اقتصاد ایران حذف شود که این اقدام عملیاتی نیز خواهد شد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: باید دیپلماسی اقتصادی هم تقویت شود. سفرای ما باید به مباحث اقتصادی اشراف کافی داشته باشند تا از ظرفیت آنها در کشورهای هدف استفاده کنیم.
پورابراهیمی افزود: استفاده از ساختارهای جدید در حوزه‌های اقتصادی نیز مهم است. عضویت ایران در سازمان شانگهای یکی از این ظرفیت‌ها بود که محقق شد. اوراسیا دیگر ظرفیت مهمی است که باید تعیین تکلیف شود.
وی ادامه داد: در حوزه مشوق‌ها نیز باید اصلاحاتی انجام دهیم از جمله اصلاح مالیات بر ارزش افزوده در حوزه صادرات. ضمانت‌های لازم برای استرداد مالیات ناشی از صادرات تصویب شده و تا یکی دو ماه آینده اجرایی می‌شود.
پورابراهیمی گفت: تشکیلاتی به نام سندیکای صادرکنندگان خوشنام باید ایجاد شود تا مشوق‌های صادراتی مسیر درستی را طی کنند.
وی تاکید کرد: باید ایجاد شرکت‌ها و سندیکاهای بزرگ صادراتی را عملیاتی کنیم و به سمت برندسازی در جهت صادرات گام برداریم، می‌توانیم به افزایش صادرات غیرنفتی امیدوار باشیم.
انتهای پیام/

پژوهشیار