نائب رئیس بانوان انجمن کونگ‌فو آزاد آذربایجان شرقی مطرح کرد:

هنرهای رزمی، راهی به سوی خودشناسی و بیان زیبایی‌ها

1400/07/08 - 09:30 - کد خبر: 51645
عکس

نصر: نائب رئیس بانوان انجمن کونگ‌فو آزاد آذربایجان شرقی، هنرهای رزمی و به ویژه کونگ‌فو را راهی به سوی خودشناسی و بیان زیبایی‌ها عنوان کرد.

به گزارش نصر، فهیمه ثنایی‌فر در حاشیه ویژه برنامه بزرگداشت هفته دفاع مقدس و اهدای احکام نوآموزان کنگ‌فو در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: هنرجوی هنرهای رزمی باید به علم و هنر علاقه‌مند باشد؛ در ابتدا باید شروع به یادگیری سنت‌ها، اصول، قوانین و تکنیک‌ها برای افزایش استعداد هنری خود کند و در صورت داشتن علاقه، آنها را با اشتیاق و نظم خاصی اجرا کند تا به تسلط کافی برسد. 
وی ادامه داد: بهبود یافتن بدن، تمرکز ذهن و تقویت روح از اهداف اصلی هنرهای رزمی و به ویژه کونگ‌فو هستند. 
وی در رابطه با جنگاوری این ورزش افزود: خشونت و جنگاوری باورنکردنی در بعضی از هنرهای رزمی دیده می‌شود، اما این رفتارها در کونگ‌فو وجود ندارد چرا که ماهیت این ورزش ایجاد آرامش ذاتی، جلوگیری از خودخواهی و خشونت است. 
ثنایی‌فر در رابطه با سبک کونگ‌فو آزاد خاطرنشان کرد: سبک کونگ‌فو آزاد، دو سال است که از حالت سبک بودن خارج شده و به صورت انجمن زیر نظر فدراسیون کونگ‌فو و هنرهای رزمی فعالیت می‌کند.
وی در ارتباط با بنیان‌گذار سبک کونگ فو آزاد در ایران یادآور شد: بنیانگذار این سبک در کشور، استاد داریوش ناظرزاده است که  خود ایشان جزو جانبازان و ٱسرای جنگی هشت سال دفاع مقدس بوده و تکنیک‌های این سبک را در زندان‌های اسارت عراق ابداع کرده و در برگشت به ایران، تبدیل به سبک کرده‌اند؛ ایشان از شاگردان پروفسور میرزایی، بنیان‌گذار کونگ فو ایران هستند و همچنین فاطمه رفیعی، همسر استاد، ریاست بانوان هیأت را بر عهده دارد. 
وی ادامه داد: کونگ‌فو آزاد در اکثر استان‌های کشور فعال بوده و نمایندگی، مسئولین استانی و نائب رئیس بانوان دارد؛  یکی از افتخارات ما تشکیل تیم ملی کونگ‌فو در دوسال گذشته است که با شرکت در مسابقات باکو، مقام آوردیم. 
نائب رئیس بانوان انجمن کونگ‌فو آزاد آذربایجان شرقی با تشریح فعالیت‌های انجمن گفت: انجمن کونگ‌فو آزاد از ابتدای امسال چندین دوره‌ی مجازی، دوره‌های مربی‌گری و داوری درجه دو و سه، کلاس‌ها و کارگاه‌های مجازی، مما و اوسیما، اهدا شال‌بند سبز تا مشکی، اهدا احکام دان یک، دو و سه به هشت نفر از ورزشکاران استان، شرکت در چالش میت زنی که از ۱۲۰ نفر، ۳۵ نفر از استان ما بود، کارگاه‌های علوم ورزشی که در مورد نحوه‌ی مدیریت کلاس، تمرین‌دهی و تغذیه تدریس می‌شد و همچنین این هفته نیز دوره‌ی تربیت و سرپرستی تیم را در ۲۸ شهریور ماه برگزار کرد. 
وی در خصوص اعضای انجمن بیان کرد: انجمن ما متشکل از شش کمیته‌ی اصلی شامل مسابقات، آموزش، داوران، انضباطی و همگانی است که در هر کدام، یک مسئول فعالیت می‌کند، کمیته‌ی بانوان و آقایان استان فعال است و در هر استان، یک مسئول استانی در زیر مجموعه‌ی تهران فعالیت کرده و تقریبا ۱۰ نفر، مسئولیت‌های مختلف کمیته را بر عهده دارند. 
وی در رابطه با میزان استقبال بانوان استان از این ورزش متذکر شد: از سال ۸۴ تا ۹۰ در خراسان فعالیت می‌کردم و از سال ۹۰ نیز در آذربایجان شرقی هستم؛ اوایل تعداد بانوان شرکت کننده در این ورزش، کم بود و فقط چهار مربی بانوان با تعداد شاگرد کم فعالیت می‌کرد، در آن زمان کونگ‌فو، چندان شناخته نبود، اما با کمک مسئولین، برگزاری دوره‌های مربیگری و همچنین تبلیغات، تعداد افراد را افزایش دادیم یه طوری که در سال ۹۷ و ۹۶، مسابقات استانی بانوان را برگزار کردیم و تقریبا ۹۰ نفر شرکت نیز در آن شرکت کردند. 
ثنایی‌فر ادامه داد: از آن مسابقه به بعد، نام این ورزش به گوش همه رسید و استقبال بیشتری شد، اما شیوع کرونا باشگاه‌ها را تعطیل کرد و دوباره استقبال‌ها کم شد؛ اکنون نیز بعد چند ماه از شیوع کرونا، با گسترش ورزش‌های مجازی، ورزشکاران سر تمرین‌ها برگشتند و مسابقاتی که فدراسیون به صورت مجازی برگزار می‌کرد در افزایش اشتیاق آنها بسیار تأثیرگذار بود. 
وی به بانوان توصیه کرد: ورزش برای بدن مفید است، اما باتوجه به کمتر بودن تفریحات سالم و وجود محدودیت‌ها برای بانوان، بهترین فعالیت برای آنها، به ویژه بانوان شاغلی که حرکات جسمی کافی ندارند و در عین حال با تنش های محیط کار درگیر هستند، ورزش‌های پر تحرک است تا انرژی آنها تخلیه شود که البته هنرهای رزمی برای سلامتی، یادگیری حرکتی، آموزش نحوه‌ی دفاع کردن از خود، قدرت، سرعت و به ویژه تمرکز بسیار موثر بوده و اعتماد به نفس آنها را افزایش می‌دهد لذا بهترین رشته برای بانوان، ورزش‌های رزمی است. 
وی اظهار کرد: در حال حاضر سبک ما در فدراسیون بسیار پیشرفت کرده، حکم‌ها زود صادر شده و دوره‌ و آزمون‌ها با فاصله‌ی زمانی کوتاه برگزار می‌شوند چرا که تعداد شرکت کننده زیاد است. 
نائب رئیس بانوان انجمن کونگ‌فو آزاد آذربایجان شرقی افزود: یکی از ویژگی‌های این سبک، تعدد انواع ورزش و حرکت‌ها در آن است که کل بدن را درگیر کرده و آمادگی جسمانی را افزایش می‌دهد. 
وی ادامه داد: مسابقات ما رسمی است و خود استاد، ورزشکاران را هدایت می‌کند که براساس تمرینات تیم، نفرات برتر برگزیده و به مسابقات کشوری فرستاده می‌شوند. 
وی، به تاثیر شیوع ویروس کرونا در فعالیت‌های انجمن اشاره کرده و گفت:  این پاندمی در ابتدا، اثرات بسیار بدی را ایجاد و ترس و اضطراب شدید را افزایش داد، باشگاه‌ها را تعطیل کرد و ضربه‌ی بالایی را به حوزه ورزش وارد کرد؛ مسابقاتی که تازه راه انداخته شده بودند و برنامه‌ها کلا لغو شدند و بچه‌ها افت شدیدی کردند و زمانی نیاز داریم تا این ضعف را جبران کنیم، اما از امسال با رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم، کلاس‌ها راه افتاده، و فعالیت‌ها شروع شده است، البته برگزاری مسابقات مجازی شور و اشتیاق بچه‌ها را افزایش داده و امیدواریم تا با پیشرفت واکسیناسیون، کلاس‌ها رونق یافته و مسابقات شروع شوند. 
ثنایی‌فر در خصوص اعضای هیأت کونگ‌فو استان خاطرنشان کرد: هیأت کونگ‌فو آذربایجان شرقی از دو بخش تشکیل شده است؛ یکی، بخش استانی است که دکتر هدایی، از خدمتگزاران نظام و مدافعان حرم هستند و هماهنگی تمام شهرستان‌ها بر عهده ایشان است و بخش دوم، شهرستان تبریز است که ریاست آن تا پارسال بر عهده‌ی دکتر نادر کریم‌زاده بود، اما اکنون توسط آقای تاروردی نسب و دبیر ایشان، آقای پژومان اداره می‌شود. 
وی گفت: کونگ‌فو چند شاخه دارد و ما یکی از آن سبک‌ها هستیم که مسئولیت تمام سبک‌ها زیر نظر هیأت استانی بوده و مسئولیت فنی سبک‌ها نیز زیر نظر کونگ‌فو شهرستانی و استانی است که تمام عملکرد شش ماهه به هیأت ارائه می‌شود. 
بر اساس این گزارش، مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس توسط هیئت کنگ‌فو آزاد استان و با سخنرانی یوسف هدایی، رئیس هیئت کنگ‌فوی استان و رزمنده و جانباز دوران دفاع مقدس و از مدافعان حرم همراه با اهدای احکام نوآموزان کنگ‌فو آزاد تبریز برگزار شد.
انتهای پیام/

پژوهشیار