رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تبریز؛

بافت فرهنگی و تاریخی تبریز به سمت فرسودگی کالبدی رفته است

1400/07/07 - 17:27 - کد خبر: 51624
محله سرخاب، سرخاب

نصر: رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی تبریز گفت: بافت فرهنگی و تاریخی این شهر به سمت فرسودگی کالبدی سوق پیدا کرده است و به مرور این مناطق خالی از سکنه شده و به مخروبه تبدیل می‌شود.

به گزارش نصر، فریدون بابایی‌ اقدم، روز چهارشنبه در جلسه کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز با بیان اینکه متعاقب فرسودگی کالبدی، فرسودگی عملکردی نیز حاصل می‌شود، افزود: یکی از مشکلات شهرداری در محور تاریخی و فرهنگی این است که نمی‌تواند بر اساس ضابطه مشخصی با شهروندان برخورد کند.
وی اظهار داشت: در محدوده‌های تاریخی فرهنگی برای هرگونه ساخت و ساز باید از میراث فرهنگی استعلام شود و محدودیت‌هایی در تراکم، ارتفاع و حریم ساختمان‌ها در این محدوده وجود دارد.
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی تبریز بیان کرد: این شرایط شهروندان را دچار مشکلات اساسی می‌کند و نتیجه نهایی این محدودیت‌ها به ضرر شهر و سوق یافتن آن به سمت فرسودگی کالبدی است.
بابایی اقدم، ادامه داد: برای شهروندان ساکن در محدوده بافت فرهنگی و تاریخی شهر هیچ توجیه اقتصادی جهت ساخت و ساز در این محدوده‌ها وجود ندارد چراکه نهایت ارتفاع ساخت و ساز در این محدوده‌ها ۷.۵ متر است که با احتساب پیلوت، تنها یک طبقه یا یک طبقه و نصفی امکان ساخت وجود خواهد دارد.
وی با بیان اینکه به مرور در سه منطقه ۱۰، ۸ و ۴ شهرداری تبریز مشکلاتی برای شهروندان به وجود می‌آید، یادآوری کرد: ابلاغیه‌ای از سوی استانداری به شهرداری تبریز ارسال کرده و بر اساس آن محدوده فرهنگی و تاریخی این شهر نسبت به نقشه طرح جامع ۲ سال گذشته، تغییراتی ۲ برابری داشته و در نتیجه ۷۰۰ هکتار به این محدوده اضافه شده است.
بابایی اقدم افزود: با توجه به اینکه هیچ روندی برای افزایش این محدوده طی نشده و بر اساس قانون تاسیس شورای شهرسازی و معماری باید هر تغییر در کمیسیون ماده ۵ بررسی شود در حالی که اعضای این کمیسیون از وجود این طرح اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و این به معنی این است که این تغییر به این کمیسیون ارجاع نشده و صرفا میراث فرهنگی استان در نقشه تغییراتی اعمال کرده که فاقد وجاهت قانونی است.
به گزارش ایرنا در این جلسه به منظور بررسی مسائل و مشکلات شهروندان در محورهای تاریخی و فرهنگی شهر تبریز برگزار و مقرر شد شهرداری همانند قبل بر اساس نقشه قبلی اقدامات قانونی خود را اجرایی کند.
انتهای پیام/

پژوهشیار