خبر/

پوتین: مذاکره با ترکیه همیشه ساده نیست اما راه سازش را می‌یابیم

1400/07/07 - 16:31 - کد خبر: 51621
عکس

نصر: رئیس جمهوری روسیه امروز چهارشنبه گفت، مذاکرات میان روسیه و ترکیه همیشه هموار نبوده است اما این دو کشور یاد گرفته‌اند تا راه سازش را پیدا کنند.

به گزارش نصر، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در نشست با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در سوچی گفت: مذاکرات گاهی دشوار است، اما با یک نتیجه نهایی مثبت. وزارتخانه‌های ما یاد گرفته‌اند که سازش‌هایی را پیدا کنند که برای هر دو کشور مفید باشد.
پوتین همچنین گفت، مسکو و آنکارا با موفقیت روی شماری از مسائل بین‌المللی از جمله لیبی و سوریه همکاری دارند.
رئیس جمهوری روسیه افزود: در دستور کار بین‌المللی، ما به شکلی موفقیت‌آمیز همکاری داریم. منظور من هم سوریه و هم تماس‌های ما و هماهنگی مواضع در مورد لیبی است. همچنین مرکز کنترل آتش‌بس روسیه و ترکیه در مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان به طور فعال کار می‌کند.
پوتین در ادامه گفت که همکاری این کشورها ثبات را تضمین می‌کند.
رئیس جمهوری روسیه همچنین تاکید کرد، همکاری میان ترکیه و روسیه در منطقه مورد مناقشه ناگورنو-قره باغ منجر به آشتی و ثبات در این منطقه شد.
پوتین گفت: مرکز کنترل آتش‌بس روسیه-ترکیه در مرز باکو-ایروان فعال است و این همکاری ثبات و هماهنگی مواضع طرفین، گام‌های بیشتر با هدف آشتی را تضمین می‌کند.
پوتین افزود: میزان سرمایه گذاری ترکیه در روسیه ۱.۵ میلیارد و میزان سرمایه گذاری روسیه در ترکیه ۶.۵ میلیارد دلار است. تمامی پروژه‌های بزرگ طبق برنامه ادامه دارند. حجم تجارت دوجانبه در ۹ ماه نخست سال جاری ۵۰ درصد افزایش یافت. علاوه بر تلافی کاهش ناشی از شیوع کرونا، شاهد رشد خوبی در تجارت میان دو کشور بوده‌ایم.
اردوغان: صلح در سوریه به روابط روسیه و ترکیه بستگی دارد
اردوغان نیز خاطرنشان کرد: قدم‌های مشترکی که درباره سوریه برداشته‌ایم بسیار مهم هستند. صلح در آنجا (سوریه) نیز به روابط روسیه و ترکیه بستگی دارد.
رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: معتقد هستم که تقویت روز به روز روابط روسیه و ترکیه، منافع بزرگی دارد.
اردوغان اظهار کرد: در مجمع عمومی سازمان ملل فرد مشخصی سوالاتی را به طور خاص درباره برخی مسائل مطرح کرد که پاسخ مناسب را دادیم. چرا که امکان بازگشت از اقداماتی که انجام داده‌ایم وجود ندارد.
انتهای پیام/

پژوهشیار