معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز؛

بیماری‌های قلبی همچنان رتبه اول مرگ و میر را در جهان دارد

1400/07/07 - 09:31 - کد خبر: 51590
اهدا، قلب

نصر: معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: علیرغم بروز مرگ‌های منتسب به کووید-۱۹، بیماری‌های قلبی عروقی با ۱۸.۶ میلیون مرگ در سال کماکان رتبه اول علل مرگ و میر در جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش نصر، عباسعلی درستی در گفت‌وگویی باتوجه به مناسبت هفتم مهرماه به عنوان روز جهانی قلب، در خصوص بیماری‌های قلبی عروقی اظهار کرد: بیماری قلبی عروقی از جمله حمله‌های قلبی و سکته‌های مغزی مسئول نیمی از بیماری‌های غیرواگیر و اولین عامل مرگ و میر در جهان بوده و تقریبا ۱۹میلیون نفر سالانه در سراسر دنیا به علت این بیماری فوت می‌کنند.
وی با تاکید به اینکه بیماری‌های قلبی عروقی بزرگترین قاتل دنیاست، گفت: ۶.۱۸ میلیون مرگ در سال در جهان ناشی از بیماری قلبی عروقی است و در سنین ۳۰ تا ۷۰ سال  از هر ۱۰ نفر یک نفر به علت بیماری قلبی عروقی فوت می‌کنند که همچنین ۳۱ درصد تمام مرگ‌ها ناشی از بیماری قلبی عروقی است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز در رابطه با سر منشا این بیماری یادآور شد: این گروه از بیماری‌ها علل متعددی دارند که از جمله می‌توان به مصرف دخانیات، دیابت، فشارخون بالا و چاقی، آلودگی هوا و عوامل دیگری مانند بیماری شاگاس و آمیلوئید قلبی نیز اشاره کرد.
وی ادامه داد: بیماری کووید- ۱۹ برای میلیون‌ها بیمار قلبی عروقی نگران کننده‌تر است، بیماران قلبی بیشتر در معرض خطر ابتلاء به انواع شدیدتر کوید-۱۹ هستند، بسیاری از بیماران قلبی بدلیل پاندمی کوید-۱۹ برای انجام مراقبت‌های روتین و حتی در موارد اضطراری از مراجعه به درمانگاه، بیمارستان  وحشت دارند و طبق اصول پیشگیری از بیماری کوید-۱۹ از دوستان و اقوام نیز دوری کرده و تنها مانده‌اند.
وی افزود: در روز جهانی قلب از دنیا می‌خواهیم تا از ابزارهای دیجیتال سلامت و فضای مجازی  برای ایجاد ارتباط  استفاده کنند.
هدف روز جهانی قلب امسال و سال‌های آینده، پیوند زدن سلامتی با قلب هایمان است
درستی با بیان اینکه هدف روز جهانی قلب امسال و سال‌های آینده، پیوند زدن سلامتی با قلب هایمان است، گفت: با توجه به بحران جهانی کووید-۱۹، بهره برداری جهانی از قدرت سلامت دیجیتال برای افزایش آگاهی، پیشگیری و مدیریت بیماری قلبی عروقی در دنیا یکی دیگر از اهداف روز جهانی قلب است.
وی با تاکید به اینکه روز جهانی قلب امسال از سه بعد مختلف بررسی می‌شود، بیان کرد: یکی از این ابعاد مهم، عدالت است؛ قلب‌هایی که ارتباط آنها با جامعه قطع شده، به علت فقدان دسترسی به پیشگیری، درمان و کنترل بیماری قلبی عروقی در معرض بیشترین خطر بروز بیماری قلبی و سکته مغزی هستند؛ با توجه به اینکه هنوز نیمی از جمعیت دنیا دسترسی به اینترنت ندارند، باید از راه‌های دیگری برای ارتقای دانش، آگاهی و تغییر نگرش برای در پیش گرفتن شیوه زندگی سالم استفاده کرد. 
وی با تاکید بر پیشگیری از این بیماری با اقدامات ساده گفت: از طریق اقدامات ساده‌ای مانند پیروی از یک رژیم غذایی سالم، نه گفتن به مصرف دخانیات و فعالیت بدنی به میزان مناسب می‌توان سلامت قلب را حفظ کرد؛ ابزارهای دیجیتالی مانند اپلیکیشن‌های تلفن های هوشمند و wearables  همچون ساعت‌های هوشمند می‌توانند در ایجاد انگیزه و قدم برداشتن در جهت ارتقای سلامت قلب کمک کنند. 

۵۲۰ میلیون نفر در جهان به بیماری‌های قلبی عروقی مبتلا هستند
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز ادامه داد: مورد سوم جامعه است؛ ۵۲۰ میلیون نفر در جهان با بیماری قلبی عروقی زندگی می‌کنند که در سال گذشته بطور نامتناسب به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند، به دلیل اینکه آنها مستعد به ابتلای به انواع شدیدتر کووید ۱۹ هستند، به این افراد جمعیت مستعد و در معرض خطر گفته می‌شود. 
وی با بیان اینکه امسال روز جهانی قلب در روز چهارشنبه ۲۹ سپتامبر(مصادف با ۷ مهر) برگزار می‌شود، در رابطه باشعار ملی این روز خاطرنشان کرد: قلبهایمان را با سلامتی پیوند بزنیم، شعار ملی این روز است و همچنین پیام اصلی آن نیز این است که باید برای حفظ سلامت قلب خود، خانواده و جامعه قلب‌های خود را با سلامتی پیوند بزنیم.
وی، ترغیب و تشویق مردم به انتخاب شیوه زندگی سالم با اعمال چند تغییر ساده برای تضمین و ارتقا سلامتی قلب و مشارکت همگانی برای ارتقای آگاهی و دانش عمومی از جمله اهداف این روز عنوان کرد.

با انتخاب شیوه زندگی سالم و چند تغییر ساده سلامت قلب خود را حفظ کنید 
درستی با تشریح راهکارهای حفظ سلامتی قلب توصیه کرد: مصرف نوشابه‌ها و آبمیوه‌های شیرین را باید کاهش داد و بجای آن، آب یا آبمیوه‌های طبیعی را انتخاب کرد و همچنین انواع شیرینی و سایر مواد غذایی شیرین را با میوه‌های تازه به عنوان یک ماده‌ی سالم باید  جایگزین کرد.
وی همچنین مصرف روزانه پنج سهم میوه و سبزی (معادل ۴۰۰ گرم)، استفاده نکردن از  الکل، محدود کردن مصرف غذاهای فرآوری شده و بسته بندی شده حاوی نمک، شکر و چربی و حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط و پنج روز در هفته را نیز توصیه کرد.

عوامل ایجاد کننده‌ بیماری‌های قلبی 
وی خاطرنشان کرد: فشارخون بالا یکی از عوامل خطر اصلی بیماری قلبی عروقی است و به عنوان قاتل خاموش نیز نامیده می‌شود چرا که معمولا هیچ علائم هشدار دهنده‌ای نداشته و بسیاری از افراد متوجه ابتلا به این بیماری نمی‌شوند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز ادامه داد: قند خون بالا نیز می‌تواند نشانه بیماری دیابت باشد. بیماری قلبی عروقی علت اکثریت مرگ‌ها در افراد دیابتی است لذا اگر بدون تشخیص و درمان باقی‌بماند می‌تواند ما را در معرض خطر بیشتری از بیماری قلبی و سکته مغزی قرار دهد.
وی با تشریح خطرات کلسترول نیز تاکید کرد: کلسترول بالا سالانه به چهار میلیون مرگ منجر می‌شود لذا به پایگاه های سلامت و درمانگاه ها مراجعه کنید و از مراقب سلامت یا بهورز درخواست کنید تا علاوه بر فشار خون، میزان کلسترول خون، وزن و نمایه توده بدنی شما را اندازه گیری کنند. 
به گزارش ایسنا، وی در پایان با اشاره به پیام فدراسیون جهانی قلب گفت: بیماری قلبی عروقی اولین علت مرگ در سیاره ما است و فشارخون، کلسترول و قند خون بالا، مصرف دخانیات، رژیم غذایی ناسالم و چاقی از جمله عوامل اصلی این بیماری هستند؛ در زمان بحران کووید ۱۹ نیز بیماران قلبی عروقی با تهدید دوگانه مواجه شدند، هم بیشتر در معرض خطر ابتلا به عوارض بیماری کووید ۱۹ هستند و هم به علت ترس از این بیماری از مراقبت قلب خود نیز غافل شده‌اند.
انتهای پیام/

پژوهشیار