خبر/

سهم ناچیز آذربایجان‌شرقی از گردش مالی مس سونگون

1400/07/06 - 16:23 - کد خبر: 51571
مجتمع مس سونگون

نصر: معاون علمی و فناوری سپاه عاشورا با انتقاد از برخی کم لطفی‌ها در حق مردم آذربایجان گفت: از گردش مالی ۱۰ هزار میلیارد تومانی مس‌سونگون، تنها یک‌هزار میلیارد تومان در این استان انجام می‌شود .

به گزارش نصر، نادر ارسلانی روز سه شنبه در بازدید از معدن مس انجرد یکی از نیازهای عمومی کشورمان به‌خصوص منطقه اهر و ارسباران را اشتغال پایدار برای جوانان این منطقه به‌ خصوص در حوزه معدن ذکر و بر ضرورت حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی منطقه، به‌خصوص در این حوزه تاکید کرد.
وی این مجموعه تولیدی و صنعتی را یکی از ظرفیت‌های عظیم معدنی آذربایجان شرقی و منطقه ارسباران در حوزه اشتغال و کارآفرینی برشمرد و گفت: متاسفانه با وجود معادن منحصر به‌فرد مس و طلا و سایر معادن، این منطقه همچنان از رشد مناسبی برخوردار نیست.
وی خام فروشی فرآورده‌های معدنی را یکی از مشکلات صنعت مس عنوان کرد و افزود: سال‌های سال است مس به صورت کنسانتره از استان و حتی از کشور خارج می‌شود که اگر تدبیر لازم برای ایجاد صنایع جنبی انجام شود، به طور قطع شاهد افزایش  اشتغال پایدار و کاهش نرخ بیکاری در این منطقه خواهیم بود. 
معاون علمی سپاه عاشورا تاکید کرد: انتظار داریم دستگاه‌های مرتبط و مدیران ارشد مجتمع‌های معدنی اعم از دولتی و خصوصی به امر مهم ایجاد صنایع تبدیلی و پائین دست مس ورود جدی کنند و با مواد اولیه این محصول، گام‌های عملی در این زمینه بردارند.
ارسلانی با انتقاد از برخی کم لطفی‌ها در حق مردم آذربایجان از آمادگی معاونت علمی سپاه عاشورا برای تامین نیازمندی‌های این معدن و ارائه ایده‌های مرتبط توسط نخبگان بسیجی فعال در حوزه معدن خبر داد.
وی خاطرنشان کرد: نخبگان بسیجی می‌توانند مشکلات حوزه‌های مختلف را به درستی شناسایی کرده و راهکارهای مربوط به اجرای آن را مطرح و حتی دلائل عدم عملیاتی شدن آن را نیز بررسی کنند تا راهکارهای رفع مشکلات نیز به دست آید و حوزه معدن یکی از این حوزه‌ها می‌باشد.
 وی نتیجه فعالیت‌های بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان‌شرقی را  تبدیل شرکت‌های نوپا به شرکت‌های دانش بنیان، کمک به تسهیل چرخه ایده تا ثروت، اشتغال پایدار، افزایش ارزش افزوده محصولات و اقتصاد دانش بنیان عنوان کرد.
معدن مس سونگون در ۱۰۰ کیلومتری شمال شرق تبریز و ۲۵ کیلومتری شهرستان ورزقان واقع شده است و بر اساس برآوردهای صورت رفته با ایجاد صنایع پایین دستی و نیز اجرای طرح های توسعه ای در این مجتمع، توانایی اشتغالزایی ۲۰۰ هزار نفری به طور مستقیم و غیرمستقیم در این صنعت وجود دارد.
این مجتمع معدنی با ظرفیت ۱۵۰ هزار تن کنسانتره در سال، نیمه دوم سال ۱۳۸۵ به بهره برداری رسید.
ذخیره احتمالی این معدن بیش از یک میلیارد تن و ذخیره قابل استخراج آن حدود ۷۹۶ میلیون تن برآورد شده‌ است که در مجموع کل ذخایر قطعی، احتمالی و ممکن در محدوده کانسار سونگون ورزقان حدود ۱٫۷ میلیارد تن سنگ مس با عیار ۶۱/. درصد است.
در این معدن غیر از فلز با ارزش مس، مولیبدن، طلا، نقره و دیگر عناصر با اهمیت به صورت فلزات همراه وجود دارد.
انتهای پیام/

پژوهشیار