خبر/

سومین کنگره منطقه ای شعر محرم در تبریز به کار خود پایان داد

1400/07/04 - 22:13 - کد خبر: 51523
عکس

نصر: سومین کنگره شعر محرم، ویژه استان های شمال غرب کشور شامگاه یکشنبه در تبریز با معرفی نفرات برتر و تجلیل از آنان به کار خود پایان داد.

به گزارش نصر، انعکاس مسائل روز جهان اسلام با عنایت به اصل کل ارض کربلا و کل یوم عاشورا، ارزش‌های انقلاب اسلامی، افزایش روحیه استکبار ستیزی، جبهه جهانی مستضعفین، مقاومت شیعیان در (یمن، جمهوری آذربایجان، نیجریه، بحرین، سوریه)، وحدت در پرتو ولایت، سردار رشید سپاه  اسلام سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و مدافعان حرم، مجاهدت های مدافعان سلامت و کمک های مومنانه، برجسته سازی حماسه اربعین و روحیه حماسی با وقایع و رویدادهای  عاشورایی، محورهای مورد نظر این کنگره ادبی منطقه ای بود.
در آیین اختتامیه سومین کنگره منطقه ای شعار محرم در تبریز از لیلا حسین نیا، علی نوروزی نوین، رضا غلامپور دلپاک، غلامرضا پروینی، محمد هوشمند( مدهوش)، ابراهیم غفاری آشفته ، رقیه هژبری، مختار وطن پرست، وحید طلعت،کیانوش سفری، احمد فرید، حسین رسولی و محمد موسوی ابراهیمی مونسی به عوان شعرای منتخب تجلیل شد.
شاعران شایسته تقدیر این کنگره نیز متشکل از حسین فتاحی اربط، مجید ابراهیم پور، عادل ممی پور، مهدی ولی، اکبر قنبری تیکمه داش، راحله عزیززاده، محمد ادریسی، کریم نصیری مقدم، حسین فرهادی مراغه ای و سامان فردکامی بودند.
شاعران برگزیده جوان سومین کنگره شعر محرم نیز شامل  میلاد حافظ، سعید بابایی، میرکاظم سید اکبری، مهدی رستمی، امیرحسین دوست زاده، مهدی سهندی، محمدرضا قربانی، امیرحسین زارعیان، آیسان محمدپور و بهزاد بیات فرد بودند.
همچنین در سومین کنگره شعر محرم نیز به رسم دوره های قبلی، تنی چند از شاعران پیشکسوت آیینی، متشکل از استاد حاج میرزا حسین  کریمی مراغه ای، استاد حسین حسنی افشرد، حاج محمد پرند، مجاهد تبریزی، محمد بوذری، ستار رزاقی، حاج علی حسین زاده  و تجلیل از یک عمر فعالیت های ادبی و انقلابی مرحوم حاج محمد یادگاری تکریم و تعظیم شدند.
شعر ایران از تعالیم فاخر اسلام بهره مند شد
به گزارش ایرنا، نماینده‌ ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز در آیین اختتامیه سومین کنگره شعر محرم، عنوان کرد: شعر، هنر اصیل جامعه بشری و مهم ترین بستر فکری و فرهنگی ایرانیان در طول تاریخ بوده که با ظهور اسلام از تعالیم فاخر بهره‌مند شده و به تکامل رسیده است.
حجت الاسلام سید محمد علی آل هاشم، شعرای حسینی را رهروان پیشرو نهضت عاشورایی دانسته و افزود: کنگره شعر محرم بستری برای استعدادیایی شاعران جوان به شمار می رود.
وی بیان کرد: زبان شعر زبانی تاثیر گذار، فاخر و ماندگار است و بهره گیری از این زبان برای تبیین ابعاد مختلف حماسه‌ی حسینی می‌تواند در گسترش فرهنگ عاشورایی تاثیر بسزایی داشته باشد.
حجت الاسلام آل هاشم، برگزاری کنگره شعر محرم را اتفاق بسیار مبارک دانسته و افزود: برگزاری مستمر این رویداد در طی سال‌های متمادی می تواند تبریز را همچون ادوار گذشته به مهد شعرای برجسته تبدیل کرده و بستری برای تقویت شاعران جوان باشد تا آثار فاخر بسیاری تولید شود.
وی شعر را بستری برای انعکاس ایثار و رشادت ها خواند و گفت : شعر اگر در خدمت مفاهیم عالی و  توحیدی قرار گیرد روز به روز تاثیر گذاریش بیشتر می‌شود، همچنین راز ماندگاری شعر  هم به دقت خالق در نیت و هدف ربط دارد.
امام جمعه تبریز محرم را هدفی برای زندگی کردن خواند و افزود: محرم ماه توبه، رونق بخشی به زندگی، بازگشت به سمت خدا، پیدا کردن حقیقت، راه درست زندگی کردن، درست مردن و از دنیا رفتن به شمار می رود.
آل هاشم ادامه داد : محرم بهترین شیوه زندگی را به انسان آموزش می‌دهد، این محرم و کربلاست که  فضایل اخلاقی، درس آزادی، وفا و عزت را به ما یاد می‌دهد.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی بیان کرد: محرم یعنی گفتار و رفتار امام حسین و یارانش که ما باید در فعالیت های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و هنری و ... الگوی خود قرار دهیم.
وی اظهار کرد: شعر محرم باید حاوی الهام بخشی، پیوند وثیق دین و سیاست، لزوم ایثار برای احیای اسلام، شهادت طلبی، عدالت خواهی، ‌مبارزه با ظلم و ستم، تسلیم ناپذیری، استقامت برای دفاع از آرمان ها در برابر ستم‌گران ، اطاعت از رهبری، اخلاص و صداقت، خیرخواهی ، شجاعت و شهامت در مواجه با دشمن ، هوشمندی سیاسی و ‌دیپلماتیک در تمام مراحل ، ادای تکلیف در انجام وظیفه، مقابله با بدعت گزاران، مسئولیت پذیری در قبال سرنوشت جهان اسلام، عزت طلبی، دشمن ستیزی، امر به معروف و نهی از منکر و داشتن غیرت دینی باشد.
وی خاطر نشان کرد: انتظار می رود این کنگره در راستای تولید محتوای ادبی دارای مضامین عاشورایی بسیار بوده و این محتواها در اختیار مداحان قرار دهند.
۱۲۰۰ اثر به دبیرخانه کنگره شعر محرم ارسال شد
به گزارش ایرنا، فرمانده سپاه عاشورا نیز شامگاه یکشنبه در آیین اختتام سومین کنگره شعر محرم، عنوان کرد: مداحی بدون شعر مفهومی ندارد، شعرهای آیینی دارای احساس بوده و هم منبعث از روایات حسینی است.
سردار عابدین خرم افزود: در سال اول این رویداد مهم بیش از ۶۰۰ شعر، در سال دوم(سال گذشته) بیش از  ۸۰۰شعر و امسال علیرغم شرایط کرونایی و ضیق وقت در ارسال آثار بالغ بر یک‌هزار و ۲۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد.
وی گفت: شاعران جوان از سومین کنگره شعر محرم استقبال بسزایی کرده بودند که این موضوع نشان دهنده استقبال تحسین برانگیزشان بود.
سردار خرم افزود: سومین کنگره شعر محرم توانسته نسبت به سال های گذشته پیشرفت چشمگیری داشته باشد.
وی بیان کرد: کنگره‌ها و رویدادهای با ارزش که طی ماه جاری در تبریز برگزار شد برگ زرینی در تاریخ کهن شهر اولین ها به یادگار ثبت کرد.
سردار خرم افزود: ما هر چقدر بتوانیم در حوزه فرهنگ تلاش کنیم طبیعتا شاهد تحسین بیشماری خواهیم بود.  
بیانیه هیات داوران سومین کنگره شعر محرم تبریز؛
هیات داوران سومین کنگره شعر محرم تبریز طی بیانیه ای اعلام کردند که تداوم برگزاری سالانه کنگره شعردر تبریز زمینه‌ی مناسبی برای شکوفایی اشعار آیینی و انقلابی فراهم کرده است.
متن بیانیه هیات داوران به این شرح است:
«کنگره شعر محرم تبریز( ویژه چهار استان شمالغرب کشور عزیزمان ایران )  در حالی سومین دوره خود را پشت سر می‌گذارد که با نگاهی به آثار رسیده می‌توان به خوبی دریافت ضمیر پاک شاعران جوان این دیار همچون شعرای سلف، جویای  مفاهیم عالی عاشورایی و انقلابی  بوده و هر جا که زمینه ای  برای بروز این استعدادها فراهم شده است  شاهد آثار زیبای جوانان در حوزه شعر آیینی و عاشورایی بوده‌ایم.
 تداوم برگزاری سالانه کنگره شعر محرم تبریز موجب شده است که  زمینه‌ ای مناسب  برای شکوفایی شعر آیینی و انقلابی فراهم شود، این حرکت ادبی که با استقبال گسترده شاعران شمال غرب به ویژه شاعران جوان روبرو شده ، نشان می‌دهد که فراهم کردن زمینه برای رشد استعدادها و خلاقیت ادبی تا چه اندازه اهمیت دارد .
از بررسی آثار شاعران جوان کنگره نخست، در سال ۱۳۹۸ ، با آثار رسیده به کنگره  ۱۴۰۰ به روشنی سیر صعودی و تکامل ادبی آنان قابل درک است.
 شعر آیینی و عاشورایی بخش  درخشانی از تمدن و فرهنگ شیعی است که ریشه و تاریخی صدها ساله  در آذربایجان دارد، شعر آیینی در تعلیم و ترویج فرهنگ عاشورا و شکل‌گیری سَبک زندگی و آموزش ارزش ها نقش بی‌بدیلی دارد و از این رو ضرورت دارد که دستگاه‌های فرهنگی در برابر آن احساس مسئولیت داشته باشند.
هدف مهم دیگری که مدنظر برگزار کنندگان کنگره شعر محرم تبریز بوده ، پیوند دادن شعر عاشورایی و شعر محرم با وقایع جامعه و جهان اسلام است، چرا که عاشورا در سال ۶۱ هجری تمام نشده است "کل ارض کربلا کل یوم عاشورا"
 کنگره شعر محرم تبریز به فضل الهی و عنایات ائمه اطهار( علیهم السلام) و با  همت دست‌اندرکاران و سیاست گذاری های انجام گرفته در شورای شعر انجمن بسیج هنرمندان و بهره گیری از همکاری شاعران پیشکسوت و جوان  به یکی از کنگره‌های شعری تاثیرگذار در شمال غرب کشور تبدیل شده و ارسال بیش از ۱۲۰۰ شعر موید این  مطلب می باشد.
هیئت داوران ضمن ارج نهادن به تلاش های بسیار ارزشمند بسیج هنرمندان استان آذربایجان شرقی که با روحیه جهادی و بسیجی پیگیر امور اجرای کنگره  بوده است ، بعد از تشکیل جلسات متعدد و بررسی ۱۲۰۰ اثر رسیده به دبیرخانه در نهایت آثار ۳۳ تن از شاعران را به عنوان آثار برگزیده انتخاب  کرد.
دو نکته درباره  داوری آثار رسیده قابل ذکر است؛
 نخست اینکه همه آثار رسیده  از لحاظ محتوا بسیار ارزشمند است. از این منظر ، تلاش همه شاعران که  آثار خود را به دبیرخانه کنگره ارسال کرده اند، شایان هزاران تقدیر و تشکر است. لیکن به رسم همه همایش های ادبی، تعدادی از این آثار با عنایت به محاسن و مضامین کلامی و صناعات ادبی و زبانی شعر و همخوانی با محورهای موضوعی کنگره به عنوان برگزیده انتخاب شده است.
 دوم اینکه هیئت داوران با توجه به تاکید سازمان بسیج هنرمندان و استقبال شاعران جوان از کنگره، رویکرد جوانگرایی را مورد توجه خاص قرار داده است که حاصل آن تقدیر از جمعی از شاعران ذیل عنوان( برگزیدگان جوان) است».
گفتنی است سومین کنگره شعر محرم به همت سازمان بسیج هنرمندان آذربایجان شرقی و با حمایت معاونت فرهنگی هنری سپاه عاشورا و ادارات و مراکز فرهنگی و هنری آذربایجان شرقی در تبریز برگزار شد.
انتهای پیام/

پژوهشیار