مدیرعامل ستاد دیه آذربایجان شرقی مطرح کرد:

مشارکت هزار و 766 خانواده معزا در طرح آزادی زندانیان جرائم غیر عمد

1400/07/04 - 13:53 - کد خبر: 51488
رسول تقی پور

نصر: مدیرعامل ستاد دیه آذربایجان شرقی گفت: در حال حاضر از 414 نفر زندانی جرائم غیرعمد در آذربایجان شرقی مستعد کمک ستاد دیه استان هستند که مجموع میزان بدهی این تعداد از زندانیان جرائم غیرعمد استان 220 میلیارد تومان است.

به گزارش نصر، "رسول تقی پور" در جلسه هم اندیشی با اصحاب رسانه به مشارکت هزار و 766 خانواده معزا در طرح آزادی زندانیان جرائم غیر عمد اشاره کرد و گفت: هزار و 766 خانواده متوفا که اغلب اهل شهر تبریز هستند، بخشی از هزینه ضیافت و احسان خانواده مرحوم را جهت آزادی زندانیان جرائم غیرعمد اختصاص داده اند. نتیجه این کار منجر به آزادی یک سوم یعنی 588 نفر زندانی شده است.
وی با بیان اینکه خوشبختانه تا به امروز ستاد دیه استان مترصد پول نبوده بلکه همیشه مترصد آزادی زندانیان جرائم غیرعمد بوده است، افزود: جرائم غیرعمد در استان ما به نسبت جمعیت شهری، در مقایسه با سایر استان ها در وضعیت مناسبی قرار دارد.
وی اظهار کرد: آذربایجان شرقی در طول دوسال گذشته 588 نفر مازاد نسبت به سایر استان ها زندانی آزاد کرده است. بی تردید برای تحقق این امر از علما و هیئت امنای مساجد گرفته تا خطبه های امام جمعه، در صدد فرهنگ سازی بوده ایم. به عنوان مثال، هیئت روزت العباس محله شتربان براساس تصمیم هیئت امنای هیئت، به جهت پیشگیری از بیماری منحوس کرونا، مراسمشان را کنسل کرده و هزینه مجلس برگزاری اربعین حسینی را جهت آزادی 7 نفر از زندانی جرائم غیرعمد اختصاص داده اند. این اتفاق نادر بسیار حرکت بزرگ و قابل تحسینی بود.
تقی پور ادامه داد: در این راستا با نصب بنرهای چشم گیر و طراحی هایی که انجام دادیم بازخورد خوبی داشته است اما نصب بنر لازم و کافی نیست؛ لذا باید از فرصت هایی که فضای مجازی در اختیارمان گذاشته است، به نحو احسن بهره مند شویم.
مدیرعامل ستاد دیه آذربایجان شرقی اذعان کرد: از ابتدای محرم تا کنون، دو میلیارد و 200یلیارد تومان کمک نقدی مردم به ستاد دیه واریز شده است.
تقی پور تصریح کرد: در سال جاری میانگین پرداختی برای  آزادی هر زندانی جرایم غیرعمد برای هر نفر ۳۵ میلیون تومان می ‌باشد.
وی افزود: معمولا بازگشت زندانیانی که توسط ستاد دیه آزاد شده اند، کمتر از نیم درصد است. گاهی اوقات نیز بر اساس لج و لجبازی در پرداخت بدهی دوباره راهی زندان می شوند.
مدیرعامل ستاد دیه آذربایجان شرقی تاکید کرد: یکی از اساسی ترین مشکلات آزادی زندانیان جرائم غیر عمد که اغلب به دلیل پرداخت بدهی در بند هستند، به دلیل سوءپیشینه ای و نگاه مجرمانه ای که بر دوششان سنگینی می کند، نمی توانند در شغلی استخدام شوند و یا وام بردارند؛ این در حالی است که باید از آن ها حمایت شوند تا بتوانند سرپا مانده و مابقی بدهی خود را پرداخت کنند.
تقی پور با بیان اینکه ستاد دیه استان زمینه آزادسازی زندانیان را فراهم می کند، ابراز کرد: در حال حاضر از 414 نفر زندانی جرائم غیرعمد در آذربایجان شرقی مستعد کمک ستاد دیه استان هستند که مجموع میزان بدهی این تعداد از زندانیان جرائم غیرعمد استان 220 میلیارد تومان است.
وی در پایان گفت: در طول شش ماه گذشته، 8 نفر زندانی زن را آزاد کردیم و در حال حاضر تنها ئو نفر از زندانیان جرائم غیر عمد، زن هستند.
انتهای پیام/

پژوهشیار