پاتک «خوش‌‌لباس‌ها» به نماینده مجلس

1400/07/04 - 10:29 - کد خبر: 51470
عکس

نصر: ‌تیم ملی فوتبال زنان ایران برای اولین بار در تاریخ موفق شد به جام ملت‌های آسیا صعود کند. فوتبالیست‌های زن ایران که تا همین هفت ماه پیش از رنکینگ فیفا خارج شده بودند توانستند در مرحله انتخابی جام ملت‌های آسیا دست به کار بزرگی بزنند و با عبور از سد دو تیم بنگلادش و اردن، جواز حضور در مرحله نهایی این رقابت‌ها را به دست بیاورند.

به گزارش نصر، شاگردان مریم ایراندوست که به تاشکند سفر کرده بودند تا در مرحله گروهی انتخابی جام ملت‌های آسیا به مصاف دو تیم دیگر بروند، ابتدا در یک بازی پرگل و هجومی موفق به شکست‌دادن بنگلادش با پنج گل شدند. بنگلادشی‌ها که پیش از آن با خوردن پنج گل از اردن، نشان داده بودند حرف زیادی برای گفتن ندارند، با شکست برابر ایران از دور انتخابی کنار رفتند؛ اما شرایط برای دو تیم دیگر این گروه یعنی ایران و اردن پیچیده شد.
این دو تیم که هرکدام با تفاضل گل مثبت پنج باید به مصاف هم می‌رفتند تنها یک راه برای صعودشان به جام ملت‌ها باقی می‌ماند که آن‌ هم برتری در بازی رودررو بود. طبق قانون، فقط تیمی که در مرحله انتخابی صدرنشین گروه می‌شد جواز حضور در مرحله نهایی را به دست می‌آورد.
بااین‌حال یک شایعه اردوی تیم ملی ایران را پیش از بازی حساس با اردن به هم ریخت؛ شایعه‌ای که می‌گفت در صورت مساوی‌شدن بازی آخر بین ایران و اردن، تیمی که در رنکینگ جهانی بالاتر است (اردن) شانس صعود را به دست می‌آورد.
این شایعه عجیب تا صبح روز گذشته هم در رسانه‌های مختلف دست به دست می‌شد، ولی هرچه زمان بازی نزدیک شد مشخص شد که چنین قانونی وجود ندارد و درصورتی‌که دو تیم با تفاضل گل و امتیاز برابر به بازی آخر برسند، در صورت تساوی، فقط ضربات پنالتی تیم برنده را مشخص می‌کند.
این همان بند و تبصره‌ای بود که روز گذشته به داد ملی‌پوشان دختر ایران رسید. آنها در دیدار برابر اردن توپ و میدان را به رقیب دادند و فضا را گرفتند. در واقع شگرد تیم ملی این بود که بتواند روی ضدحمله به اردن گل بزند یا اینکه نهایتا شانس صعود را به ضربات پنالتی ببرد. استراتژی سرمربی تیم ملی ایران جواب داد و در 90 دقیقه وقت قانونی، این بازی بدون گل به پایان رسید تا نهایتا فوتبالیست‌های زن ایران موفق شوند در ضربات پنالتی 4 بر 2 به برتری برسند و برای اولین‌بار در تاریخ جواز حضور در جام ملت‌های آسیا را به دست بیاورند.

افتخار و شگفتی
این نتیجه درخشان در شرایطی برای تیم ملی فوتبال زنان ایران به دست آمده که آنها تا هفت ماه پیش از رنکینگ فیفا خارج شده بودند و فدراسیون مهدی تاج، به فوتبال زنان اهمیتی نمی‌داد. معلق‌شدن فعالیت‌های فوتبال زنان از یک سو و دلسردشدن آنها از سوی دیگر، باعث شده بود تا کسی امید زیادی به دختران فوتبال ایران برای رسیدن به جام ملت‌های آسیا نداشته باشد. بااین‌حال قریب به هفت ماه قبل دوباره با تلاش فدراسیون فوتبال، دختران ایرانی به رنکینگ فیفا برگشتند و توانستند در دو اردوی آماده‌سازی تقریبا منظم چندین بازی دوستانه خوب هم برگزار کنند. اگرچه شاگردان مریم ایراندوست در هیچ‌یک از بازی‌های دوستانه‌شان به پیروزی نرسیدند ولی شکل بازی این تیم رفته‌رفته بهتر شد تا سرانجام در اولین بازی رسمی موفق شدند بعد از نزدیک به 900 روز به پیروزی برسند و بنگلادش را در هم بکوبند. اگرچه تیم زنان اردن شرایط بسیار مناسب‌تری در مقایسه با دختران ایرانی داشت ولی نهایتا این درایت فوتبالیست‌های زن ایرانی بود که منجر به خلق شگفتی شد و آنها را به جام ملت‌های آسیا فرستاد که قرار است به میزبانی کشور هند برگزار شود.

مجلسی‌ها تبریک می‌گویند؟
دختران فوتبالیست ایران در شرایطی با پرواز اختصاصی به تاشکند، محل برگزاری بازی‌های انتخابی جام ملت‌های آسیا فرستاده شدند که به‌ناگاه یکی، دو نماینده مجلس لباس رسمی آنها را مورد نقدهای بسیار تندی قرار دادند. احمد راستینه برخلاف عقیده بسیاری از جوانان علاقه‌مند به ورزش که لباس‌های رسمی تیم ملی زنان ایران را خوش‌تیپ و مناسب توصیف کرده بودند، از این گفت که این لباس‌ها با عرف جامعه در تضاد است و باید با مسببان آن برخورد کرد: «متأسفانه آنچه اتفاق افتاده نه قابل توجیه است و نه قابل چشم‌پوشی.
وزارت ورزش مسئولیت دارد این موضوع را پیگیری کند و فدراسیون هم به ‌خاطر چنین قصوری باید پاسخ‌گو باشد... فرهنگ عفاف و حجاب، اصالت ایرانی و اسلامی ماست. فرزندان این سرزمین افتخار می‌کنند که در فرهنگ ملی و دینی‌شان بحث حجاب و عفاف برایشان اهمیت زیادی دارد؛ اما آنچه دیده می‌شود، برخی مدیران و مسئولان با تسامح و برنامه‌ریزی به ‌دنبال تغییر نگاه و باور جوانان هستند...
به‌عنوان مسئول کمیته تربیت‌ بدنی حتما این موضوع را پیگیری می‌کنم و به مسئولان ذی‌ربط تذکر شدید می‌دهم و خواستار اصلاح این رویه هستم و می‌خواهم گزارش این اصلاح را به ما بدهند. کسانی که کوتاهی کرده‌اند، حتما باید طبق قانون با آنها برخورد شود». بعد از احمد راستینه، مجید نصیرایی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس نیز از این لباس‌ها انتقاد کرد و جالب اینکه او هم تهدید کرد با مسببان این امر برخورد می‌کند: «حتما مجلس به این موضوع ورود می‌کند و وزارت ورزش به‌عنوان متولی باید پاسخ‌گو باشد و ما هم سؤال خواهیم کرد.
ورزشکاران ما در عرصه‌های بین‌المللی به نحوی نمادی از ظرفیت‌ها و استعداد‌های جامعه ایرانی هستند و حتما باید مسئولان به نوع پوشش آنها توجه داشته باشند. هرکسی از جامعه ایرانی که در عرصه‌های بین‌المللی، حالا در هر حوزه‌ای، شرکت می‌کند، نماینده ایران است و باید نشان‌دهنده فرهنگ و اصالت‌های ایرانی- اسلامی باشد».
این انتقادهای عجیب‌و‌غریب در شرایطی مطرح شد که ملی‌پوشان ایرانی نسبت به آن واکنش نشان داده و همگی از این گفتند که لباس‌ها پوشیده و گشاد است و هیچ مشکلی نداشته است. بااین‌حال به نظر می‌رسید در آستانه رقابت‌های مهم انتخابی، صحبت این نمایندگان تمرکز را از دختران فوتبالیست ایرانی گرفته باشد. با وجود این بی‌مهری‌ها دختران فوتبال ایران با عبور از مرحله انتخابی پاتک مهمی به صحبت‌های حاشیه‌ای یکی، دو نماینده مجلس زدند که قطعا از حال و روز این تیم و روزهای سختی که بر آنها گذشته بود خبری نداشتند. حال سؤال اینجاست که آیا این نمایندگان حاضر هستند به غیر از پرداختن به لباس‌های رسمی دختران فوتبال ایران، به آنها بابت این افتخار تاریخی تبریک هم بگویند؟
انتهای پیام/

پژوهشیار