خبر/

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی از روند ساماندهی مقبره الشعرا انتقاد کرد

1400/06/31 - 14:41 - کد خبر: 51290
مقبره الشعرا

نصر: معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌شرقی با انتقاد از روند سامان‌دهی مجموعه تاریخی مقبرة‌الشعرای تبریز، گفت: متاسفانه زمانی که تصمیم به بازسازی و مرمت این مجموعه تاریخی گرفته شد به جای اینکه میراث فرهنگی متولی امور شود دستگاه‌های متعددی بدون تعهد خاصی پای کار آمدند.

به گزارش نصر، جواد رحمتی روز چهارشنبه در جلسه شورای فنی استان، افزود: در محوطه سازی این مجموعه خاکبرداری باید مناسب ابنیه تاریخی انجام می شد؛ ولی گودبرداری اشتباه موجب آسیب جدی به بنا و نفوذ آب به یادمان مقبرة‌الشعرا شد.
وی با گلایه از عملکرد شهرداری در پیرامون این مجموعه، گفت: متاسفانه ساخت هتل، ایجاد خیابان در شرق یادمان و صدور مجوز ایجاد دو برج در مجاورت این مجموعه انجام شده است.
رحمتی اظهار کرد: قرار بود با بازسازی و مرمت مجموعه تاریخی و فرهنگی مقبرةالشعرا، موزه قاجار نیز به این مجموعه بپیوندد تا یک سایت فرهنگی ایجاد شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه باید اشتباه‌های گذشته را جبران کرد، گفت: در معماری سنتی، محوربندی کار اساسی است و هندسه فضایی یکی از شاخصه های اساسی است که متاسفانه در این بازسازی و ساخت ساختمان جدید مورد توجه قرار نگرفته است.
وی با اشاره به اینکه مقبرةالشعرا در کنار امامزاده سیدحمزه قرار دارد، افزود: متاسفانه اوقاف نیز حسینیه‌ای دقیقا چسبیده به قسمت غرب مقبرةالشعرا احداث کرده؛ در حالیکه می شد با ترکیب این دو، یک مجموعه فرهنگی ایجاد کرد.
رحمتی ادامه داد: شهرداری تا کنون ۲۳ میلیارد تومان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز پنج میلیارد تومان برای این مجموعه هزینه کرده‌اند؛ اما در حال حاضر فرهنگ و ارشاد اعتبار لازم برای اتمام پروژه را ندارد و شهرداری نیز تمایلی به سرمایه‌گذاری ندارد.
وی ادامه داد: ضلع شمالی یادمان برای حضور گردشگران آماده‌سازی شده، اما برای تکمیل مجموعه اعتبار قابل توجهی نیاز است که باید تعیین تکلیف شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار