تبریزیم(56)/

بازارچه معروف کره نی خانه تبریز

1400/07/07 - 07:33 - کد خبر: 51216
بازار کره نی خانه، بازارچه سنتی کره نی خانا

نصر: در ادامه معرفی محلات قدیمی تبریز به بازارچه معروف کره نی خانه می رسیم؛ بازارچه میوه ای که از جمله بازارچه های قدیمی تبریز به شمار می رود.

به گزارش نصر، در ابتدای خیابان ارتش شمالی و مقابل بانک ملی و میدان آن برای همگان و اهالی شهر تبریز  بسیار آشنا است.
 

این بازارچه که امروز مرکز فروش اقسام میوه و تره بار و خواروبار است و یکی از شلوغ ترین بازارچه های شهر محسوب می شود، سابقه تاریخی جالبی دارد.
 

بازارچه « کره نی خانا آلتی » دنباله بازارچه رنگی و بازارچه خیابان است که در هنگام احداث خیابان ارتش شمالی در سال ۱۳۰۸ این خیابان بازارچه را قطع کرد.

انتهای این بازارچه به کاروانسرای حاج علی نقی و بازار شیشه گرخانه مربوط می شد و یکی از بازارهای معروف تبریز و به نام بازار قائم مقام معروف بود که در اثر گذشت زمان کم کم بازار قائم مقام رو به ویرانی نهاد و قسمتی از آن در احداث خیابان از بین رفت و سقف آن را برداشتند و بازار به گذر عمومی تبدیل شد.
 

از ملحقات این بازار، مسجد شازدا ( شاهزاده ) است به نام شاهزاده عباس میرزا نایب السلطنه قاجار که اکنون به نام مسجد شهدا نامگذاری کرده اند.
قسمت شمالی بازار قائم مقام عمارت قلعه بیگی قدیم و شهربانی جدید بود که متأسفانه عمارت تاریخی و قدیمی شهربانی را ویران کرده و به جای آن بلوار و فضای سبز مقابل بانک ملی را احداث کردند. نقل است که در گذر پشت شهربانی ( قلعه بیگی قدیم ) و نزدیکی بازار قائم مقام، سیدعلی محمد باب را به دار آویختند.
 

در بام عمارت قلعه بیگی یا شهربانی توسط مأموران صبح اول وقت اذان و اول اذان شب در دو نوبت چند عدد شیپور یا نقاره به صدا در می آمد تا مأموران شبگرد و داروغه و عسس و گزمه به راه افتاده، دروازه های هشتگانه شهر را ببندند.
 

در این موقع کسی نه حق ورود به شهر را داشت و نه حق خروج و مسافران هم که به شهر می آمدند، اگر دیر وقت می رسیدند، در کاروانسراهای خارج دروازه ها بیتوته می کردند.
 

چون این بازارچه در جوار و زیردست عمارت شهربانی قدیم قرار داشت، نامش از بازار قائم مقام به بازارچه « کرهنی خانا آلتی » ( زیر بام کرهنی ) تبدیل شد.

 

بعدها در پشت عمارت شهربانی بازارچه مهران را مقابل عمارت دارایی ساختند که در اثر تعریض خیابان توپخانه یا خیابان شاه بختی سابق ( خیابان شهدا و جمهوری اسلامی ) و احداث میدان شهدا آن بازارچه هم تخریب شد و از بین رفت.


انتهای پیام/

پژوهشیار