آیین تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس؛

رئیسی: تجلیل از شهدا، مصون‌سازی نسل جوان است/عاشورا امتداد دارد

1400/06/30 - 12:54 - کد خبر: 51212
سید ابراهیم رئیسی

نصر: رئیس جمهور گفت: تجلیل از دفاع مقدس، مصون‌سازی نسل جوان است، راه صیانت بخشی به نسل امروز این است که عاشورا معرفی شود.

به گزارش نصر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور صبح روز (سه شنبه) در آئین تجلیل و تکریم سراسری از یک میلیون پیشکسوت دفاع مقدس و مقاومت و مراسم افتتاح نمایشگاه ملی «در لباس سربازی» ضمن تسلیت ایام سوگواری حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) اظهار داشت: از برگزار کنندگان این نشست نورانی، با برکت و درس آموز تقدیر و تشکر می‌کنم.
وی عنوان کرد: در مورد وجود مقدس ابی عبدالله آمده است که فلسفه قیام ایشان این بود که ملت‌ها را از جهالت و نادانی بیرون بیاورد و آنها را از گمراهی نجات دهد. می‌خواهم برگزاری این مراسم تجلیل و تکریم را جلوه‌ای از روشنگری نسبت به راه، پیام و هدف شهیدان عنوان کنم برای اینکه هیچکس دچار جهل نشود و در نادانی نماند.
رئیس جمهور بیان کرد: لذا در این مقطع عزیزانی که دست اندرکار هستند، راه، مسیر و هدف شهیدان را در جهت تنویر افکار عمومی و رهایی یافتن از فتنه‌ی، فتنه گران به کار گیرند. راه صیانت بخشی به نسل امروز آن است که عاشورا معرفی شود و مشخص شود، عاشورا امتداد دارد و افرادی برای خدا وامری مقدس در میدان حاضر شدند.‌
رئیس جمهور گفت: تجلیل از دفاع مقدس، مصون‌سازی نسل جوان است، راه صیانت بخشی به نسل امروز این است که عاشورا معرفی شود و معلوم شود که عاشورا امتداد دارد.
رئیسی با بیان اینکه در طول تاریخ، جنگ و خونریزی بسیار است، تصریح کرد: کدام یک از این جنگ‌ها دفاع مقدس است؟ نظام‌های زیادی در دنیا برقرار است اما کدام نظام مقدس است؟ رمز قدسیت و قداست بسیج و دفاع ما در چیست؟ چرا دفاع ما مقدس و قدسی هستند؟ آنچه مشخص است این است که هیچ شخص، زمان و نظامی قدسی نمی‌شود مگر در پرتو قدوس.
وی افزود: فقط او قدوس است و اگر زمین و زمانی قدسی است در پرتوی قدوس است. نظام ما قدسی است زیرا مبتنی بر آموزه‌های دین و کتاب و سنت است و این رمز قدسیت نظام ما است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه در رأس نظام ما حاکمیتی است که نیابتی از حجت خدا دارد و امر و دستور نظر او برای ما حجت است، گفت: جانشینی از طرف حجت خدا به نظام ما قدسیت می‌دهد. نیروهای مسلح امروز مفتخر هستند که تحت امر فرماندهی قوا خدمت می‌کنند. ما امروز تحت نظر ولی فقیه جامع الشرایط هستیم و این قدسیت است.
رئیسی اضافه کرد: در نظام ما هیچ قانون و باید و نبایدی نمی‌تواند الزام آور باشد مگر اینکه متکی بر شرع باشد، هر حکم و قانونی بر خلاف مواضع شرعی باشد از اعتبار ساقط است. بنابراین ما در قدسیت عمل هم حسن فعلی و هم حسن فاعلی می‌خواهیم. مسئول و کارگزار قدسیت در فعل و فاعل می‌خواهد؛ یعنی اخلاقی می‌خواهد که به کار قیمت بدهد.
وی خاطرنشان کرد: شهدای دفاع مقدس و دفاع از حرم برای خدا از کار و آینده دنیایی خود گذشتند و آینده جاودانه به دست آوردند. اینکه امام با تمام عظمت خود گفتند «من در مقابل شما سربازان احساس حقارت می‌کنم» نشان دهنده عظمت آنها است، و قصد دارد بگوید با آن عظمت علمی به جایگاه مخاطب خود غبطه می‌خورد و کسی که در لباس سربازی و افسری حاضر شود و در مقام تحلیل قرار گیرد جایگاهی دارد که منِ امام به حال او غبطه می‌خورم.
رئیس‌جمهور ادامه داد: امروزه، همواره باید از دفاع مقدس تجلیل و تکریم شود. نیروهای مقدس ما راه و مسیر جاودانه دارند. جبهه‌ها بسیار هستند اما کسانی که در این فضا قرار می‌گیرند و با این میدان آشنا می‌شوند، آنها مخلصان روزگار هستند و آنها نیز پیشکسوتانی دارند که جایگاه ویژه‌ای دارند. در هر خانواده‌ای فرزند منتسب به شهیدی باشد، راه شهید را یادآوری می‌کند.
وی با بیان اینکه همه این سرداران فرمانده بزرگی دارند که در دوران انقلاب و در دوران جنگ تحمیلی در کنار امام حضور داشتند، گفت: این نمایشگاه توانسته به برخی از جلوه‌های زندگی ایشان که یک ارادتمند و شاگرد حضرت امام (ره) است اشاره و برای ما آنها را روشن کند. بعضی از بخش‌های دیگر هم باید اضافه شود که گاهی آنها را در کتاب‌ها خواندیم و گاهی از زبان مبارک حضرت آقا شنیده‌ایم.
رئیسی با تاکید براینکه نقش آفرینی مقام معظم رهبری در کنار امام خمینی (ره) باید روشن شود، تصریح کرد: ایشان به مردم می‌گوید میان سیاقت و قیادت تفاوت وجود دارد و از آنها می‌خواهند که ملکوتی شوند. امام و رهبری به این جایگاه رسیده‌اند.
رئیس جمهور ادامه داد: ما مصلحان و شعرای زیادی در عالم داریم که به عالم می‌گویند راستگو و پاک باشید، میثاق شکن نباشید و در عالم امانت دار باشید. کم نیستند مصلحانی که ادعای خوبی و پاکی دارند و راست هم می‌گویند اما چرا در دل جای نمی‌گیرند؟ زیرا کسی که خود رسیده است، حرفش در دل‌ها جای می‌گیرد.
وی اضافه کرد: وقتی رهبری که خود پیشکسوت همه پیشکسوتان است با اخلاص در میدان حاضر هستند، جوانان را به این می‌رساند که خود نیز در میدان حضور پیدا کنند. تعبیری که رهبری انقلاب دارند مبنی بر اینکه راه شهدا و برگزاری مراسم برای شهدا خود شهادت است، کلام صحیحی است. مراسم با شکوهی که برای شهدا برگزار می‌شود بیانگر آمادگی مردم است. ان شاء الله مسیر شهدا همیشه پیش روی ما باشد.
انتهای پیام/

پژوهشیار