خبر/

آبیاری و زهکشی بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان‌شرقی

1400/06/28 - 10:02 - کد خبر: 51051
آبیاری

نصر: معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: اجرای طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی اراضای کشاورزی استان در گستره ای به وسعت ۱۲ هزار و ۲۶۸ هکتار به طور کامل به پایان رسیده است.

به گزارش نصر، سیدعلی مختاری روز یکشنبه در جمع خبرنگاران در ارتباط با اجرای طرح شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمالغرب کشور در آذربایجان شرقی گفت: این طرح در آذرماه سال ۱۳۹۴ با هدف گذاری اجرای شبکه های آبیاری و زهکشی ۱۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان  برای بازه زمانی پنج ساله از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در قالب سه طرح آغاز شده است.
وی زیربخش های اجرایی این طرح را به ترتیب شامل طرح توسعه و بهره برداری از رودخانه ارس در محدوده آذربایجان شرقی به وسعت ۹ هزار و ۷۱۰ هکتار متشکل از طرح گلفرج به مساحت۶ هزار و ۳۵۰ هکتار، طرح یکانات به مساحت ۲ هزار و ۳۶۰ هکتار و پایاب سد خداآفرین به مساحت ۹ هزار و ۲۹۰ هکتار برشمرد.
وی توضیح داد: البته  خود پایبان سد خداآفرین در این طرح شامل واحد عمرانی اول به مساحت پنج هزار و ۲۹۰ هکتار، طرح بهبود لاریجان به مساحت چهار هزار هکتار و پایاب سد حاجیلرچای به مساحت حدود یک هزار هکتار هکتار است. 
وی افزود: سرعت اجرای طرح آبیاری و زهکشی اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی مذکور تا پایان سال ۹۷ مناسب بود و از پایان آن سال  با  ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی، به دلیل عدم تخصیص اعتبار با رکود مواجه شده  و در این مدت تنها ۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
مختاری با بیان اینکه در صورت تأمین آب، ۱۲ هزار و ۲۶۸ هکتار از اراضی پایان یافته طرح آبیاری و زهکشی قابل بهره برداری است، اضافه کرد: تاکنون از این میزان ۶ هزار و ۷۳۲  هکتار از این مقدار زیر کشت رفته و در حال بهره برداری است.
وی گفت: تا آخر شهریور ماه امسال مبلغ  سه هزار و ۷۳۴ میلیارد ریال اختصاص یافته و برای اتمام کامل و بهره برداری از طرح ۱۳۰۰میلیارد ریال دیگر مورد نیاز است.
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی، پش بینی میزان افزایش تولیدات محصولات کشاورزی بعد از اتمام طرح آبیاری و زهکشی اراضای کشاورزی استان را  سالانه به میزان ۱۱۸ هزار و ۳۸۷ تن بیان کرد.
وی افزود: با اتمام این طرح پیش بینی می شود سالانه مبلغ ۲ هزار و ۶۱۰ میلیارد ریال به سبد معیشتی کشاورزان و خانوارهای بهره بردار از طرح اضافه شود.
وی ادامه داد: تعداد اشتغال پیش بینی شده حاصل از اجرای این طرح نیز ۱۵ هزار و ۴۸۲ نفر فرصت شغلی مستقیم و ۲۶ هزار و ۶۸۳ نفر فرصت شغلی غیرمستقیم خواهد بود.
انتهای پیام/

پژوهشیار