عضو هیات مدیره انجمن سازندگان ماشین، مجموعه‌های صنعتی و خودرو تبریز:

تبریز قطب تولید سیبک ایران / کاهش سهم سیبک سازان تبریز از بازار خودروی کشور/ تاثیر منفی نوسان قیمت بر صادرات

1400/06/30 - 18:20 - کد خبر: 51012
یزدان خودرو

نصر: عضو هیات مدیره انجمن سازندگان ماشین، مجموعه‌های صنعتی و خودرو تبریز گفت: تولید انواع سیبک خودرو خودروهای سواری به واسطه مهارت قطعه سازان تبریزی این شهر را به قطب تولید سیبک کشور تبدیل کرده است.

به گزارش نصر، سید جلال موسوی خطیبی در گفت و گو با خبرنگاران افزود: همانطوری که فرش ، کفش و چرم تبریز در جهان شهره عام و خاص است ؛ سیبک های تولیدی قطعه سازان تبریز نیز از هر لحاظ برند است.
این کارآفرین و صنعتگر تبریزی اضافه کرد: در حال حاضر 70 درصد سیبک های خودروهای سواری در تبریز تولید می شوند که این امر حکایت از قطب بودن تبریز دارد.
وی در ادامه به کاهش سهم سیبک های تولیدی تبریز اشاره کرد و اذعان داشت: در حالی که سهم بازار سیبک های تولیدی قطعه سازان تبریزی بالاست ولی خودروسازان عمده کشور سهم خرید و تامین سیبک های خود را از تبریز کاهش داده اند و این امر متاسفانه روز به روز پر رنگ تر می شود.
مدیر عامل شرکت یزدان خودرو ادامه داد: تولیدکنندگان برخی شهرها در تلاش هستند سهم تولیدکنندگان تبریزی را به سمت خود سوق دهند که متاسفانه در این امر نیز تا حدودی موفق شده اند!
موسوی عزم مسئولان امر و نمایندگان مجلس در افزایش قدرت چانه زنی با مسئولان عالی رتبه صنعتی کشور را در ممانعت از تداوم روند فعلی اثرگذار خواند و اذعان داشت: در کنار این امر تولیدکنندگان تبریز نیز می توانند با افزایش تعامل زمینه بازگشت جایگاه شان را فراهم کنند.
وی  در ادامه نوسان نرخ ارز در کشور را تاثیرگذار بر روند صادرات خواند و افزود: واحدهای صنعتی استان ظرفیت بالایی برای صادرات دارند اما نوسان قیمت ارز مانع از برنامه ریزی و آینده نگری در حوزه صادرات می شود.
عضو هیات رئیسه انجمن سازندگان ماشین، مجموعه‌های صنعتی و خودرو تبریزادامه داد: این امر به عنوان یک چالش جدی در حوزه صاردات مطرح است و آسیب های جدی به روند فعالیت آنها می زند.
وی با بیان اینکه در صورت ثبات در بازار ارز کشور می توان برنامه ریزی اصولی بر صادرات داشت گفت: سیبک تبریز به عنوان یکی از تولیدات برند قطعه سازی کشور شهره عام و خاص است از این حیث اگر روند صادرات تسهیل شود می توان شاهد گسترش این کالا در حوزه صادرات بود.
وی تولیدات کپی و سیبک های تعمیری را یکی از عوامل آسیب زا در بازار قطعات خودروی کشور خواند و افزود: انواع سیبک خودرو یکی از قطعات "فوق ایمنی" خودرو به حساب می آید که رعایت استانداردهای لازم یکی از حیاتی ترین موضوعات است.

وی اضافه کرد: متاسفانه تولید اجناس کپی و مرمت قطعات تعمیری  آسیب جدی به بازار سیبک وارد کرده است.
موسوی خاطر نشان کرد: کارگاه های کوچکی که سیبک های تعمیری را خریداری می کنند به صورت غیر استاندارد و با مواد اولیه نامناسب اقدام به تولید سیبک تعمیری می کنند و به نام نو در بازار به فروش می رسانند که این امر خطرات جبران ناپذیری دارد.
وی ادامه داد: به ویژه در دورانی که بالا رفتن قیمت مواد اولیه موجب افزایش قیمت کالاهای تولیدی کارخانجات می شود ؛ بازار سیبک های تعمیری گرم شده  و این امر صدمات جبران ناپذیری بر سرنشینان خودروهای به کار رفته می گذارد.
مدیرعامل یزدان خودرو در ادامه کیفیت سیبک های تولیدی استان را قابل رقابت با برندهای جهانی خواند و افزود: با توجه به کیفیت بالا و استانداردهای مطلوب قطعات تولیدی در استان می توان ادعا کرد این قطعات با رقبای کره ای و ترک رقابت می کنند.
وی سیاست های دولت در روند توسعه صادرات را بسیار مهم خواند و افزود: اگر می خواهیم در امر صادرات گام های اساسی برداریم چاره ای نداریم جز اینکه سیاست های دولت برمبنای صاردات کالاهای با کیفیت تنظیم شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار