خبر/

پیش‌بینی برداشت سه هزار تُن گردو در عجب‌شیر

1400/06/24 - 13:32 - کد خبر: 50893
اسکو، گردو

نصر: مدیر جهاد کشاورزی عجب شیر از پیش بینی برداشت سه هزار تُن گردو از باغات این شهرستان خبر داد.

 به گزارش نصر، احمد اسلامی  روز چهارشنبه در یک گفت و گوی خبری، سطح زیر کشت گردو در عجب شیر را۲ هزار و ۴۸۰ هکتار اعلام کرد و گفت: ما از نظر سطح زیرکشت و تولید بعد از شهرستان مراغه رتبه دوم استانی را داریم.
مدیر جهاد کشاورزی عجب شیر اظهار داشت: با توجه به‌ اینکه اکثر درختان گردوی موجود در منطقه ژنوتیپ بومی بوده و غالبا حساس به سرمازدگی هستند و محصول تولیدی غیریکنواخت می باشد، در نتیجه امکان رقابت در بازارهای جهانی را ندارد.
وی با اشاره به برخی از مشکلات تولید گردو در عجب شیر افزود: عملکرد پایین، سختی عملیات داشت و برداشت، پایین بودن کیفیت محصول و بالا بودن هزینه تولید از عمده‌ترین مشکلات تولید گردوست.
وی با اشاره به اهمیت و مزایای روش پیوند در نهال گردو تشریح کرد: در این روش قسمت تاج درختان گردوی قدیمی و نامرغوب هرس و به سرشاخه درخت پیوند زده می شود تا بعد از چند سال مجدد به باردهی برگردد.
اسلامی یادآوری کرد: زمانی که حدود ۸۰ درصد پوست سبز میوه‌ها تَرَک برداشتند، میوه‌ها رسیده‌اند، ولی رسیدن مغز و پوست سبز همیشه همزمان نیست و اغلب مغز میوه‌ها زودتر از تَرَک برداشتن پوست سبز می‌رسند.
وی ادامه داد: بنابر این جهت مقابله با سرمای دیررس بهاره و همچنین تجاری سازی باغات گردو در سال‌های اخیر حدود ۳۵ هکتار تعویض تاج درختان گردو با ارقام دیرگل و پربار نظیر چندلر، فرنور و فرانکت صورت گرفته است.
وی با اشاره به اینکه در شرایط موجود نیاز به صنایع تبدیلی در این شهرستان بیش از هر زمان دیگری احساس می شود، گفت: در صورت احداث صنایع تبدیلی توسط سرمایه گذاران در این شهرستان، رغبت و انگیزه باغداری در بسیاری از صاحبان اراضی ایجاد و موجب افزایش کمی و کیفی تولیدات کشاورزی و به تبع آن اشتغالزایی می شود.
وی گفت: عملکرد درختان گردو بسته به سن و اندازه درخت، نوع خاک تغذیه و مقدار آبیاری متغیر است و یک درخت بزرگ ۴۰ ساله در حالی که دارای متوسط عملکرد ۴۰ کیلوگرم است، می‌تواند تا ۱۷۵ کیلوگرم میوه تولید کند.
شهرستان ۸۰ هزار نفری عجب شیر در ۹۰ کیلومتری جنوب تبریز واقع شده است.
انتهای پیام/

پژوهشیار