یادداشت/

بازار لوازم التحریر در چنبره ای از مشکلات

1400/06/22 - 11:48 - کد خبر: 50778
لوازم التحریر

نصر: هر سال در آستانه بازگشایی مدارس، شور و شعف خاصی بین دانش آموزان حاکم می شود و آنها با خرید لباس، کیف، کفش و از همه مهمتر لوازم التحریر مورد نیاز خود به استقبال سال تحصیلی جدید می روند. اما دو سالی می شود که ویروس منحوس کرونا این شور و شعف را از خانواده ها و دانش آموزان گرفته و آنها را از محیط آموزشی دور کرده است. اما این عامل باعث نشده والدین دغدغه تامین لوازم التحریر فرزندان خود را نداشته باشند.

لوازم التحریری که در بازار فراوان است و گران. داخلی و خارجی هم فرقی نمی کند. عده ای به دنبال کالای خارجی و برندی خاص هستند و عده ای هم فقط مشتری جنس ایرانی می باشند. در این میان لوازم التحریر خارجی متنوع اند و متناسب با ذائقه و سلیقه خانواده ها و کودکان ساخته شده اند. هرچند کالای داخلی از کیفیت قابل قبولی برخوردار است ولی برخی والدین فکر می کنند اگر برای فرزندان شان لوازم التحریر خارجی و متنوع بخرند آنها بهتر درس می خوانند. این تفکر غلط باعث می شود کودک عادت و فرهنگ استفاده از کالای وطنی را یاد نگیرد. مصرف جنس خارجی و بی رغبتی به تولید داخل ضربه به اقتصاد ملی است.
 این روزها حال تولید داخلی خوب نیست. تداوم بیماری کرونا و مشکلات اقتصادی باعث شده است رکود بر بازار لوازم التحریر حاکم باشد و تولیدکنندگان لوازم التحریر با کاهش چشمگیر فروش محصولات خود مواجه شوند. چه هم قدرت خرید مردم در این سالها کاهش یافته و هم تکنولوژی در سیستم آموزشی کشور جایگزین نوشت افزار شده است.
هنوز باور نادرست بی کیفیت بودن کالای داخلی در ذهن جامعه ایرانی حاکم است. فرهنگ‌سازی لازم در بازار نوشت‌افزار انجام نشده است و همچنان بی‌علاقگی مردم به تولیدات داخلی بر فرهنگ دیرینه «کالای خارجی بهتر است» استوار مانده است. همین عامل باعث شده است برخی تولیدکنندگان به جای نام و برند خود نام یک برند معروف خارجی را حک و از طرح‌هایی با نمادهای غربی در تولیدات خود بهره ببرند.
از طرف دیگر تولیدکنندگان وطنی می گویند لوازم التحریر داخلی هیچ تفاوتی با مشابه خارجی ندارند و تمام استاندارهای لازم را دارا می باشد و حتی دستگاه برخی از کارخانه های ایرانی پیشرفته تر و به روزتر از دستگاه های کشورهای دیگر است.
متاسفانه در سال های اخیر واردات بی رویه و قاچاق در این صنف زیاد شده است و تولید کننده داخلی بیش از 30 درصد تولید انجام نمی دهد. زیرا وقتی کالاهای چینی یا ترکیه ای در داخل به وفور دیده می شود تولبدکنندگان هم به دلیل قیمت تمام شده بالا نمی تواند با آنها رقابت کند.
واردات بر صنعت لوازم‌التحریر آسیب زیادی وارد کرده و تولیدکنندگان هر سال با ضررهای هنگفتی روبه‌رو می‌شوند، این در شرایطی است که تولیدات داخلی می‌تواند نیاز کشور را تامین کنند و حتی مازاد تولید را به کشورهای مختلف صادر کنند؛ چرا که ظرفیت تولید کشور در نوشت افزار، چهار برابر نیاز بازار است.
واردات بی رویه نوشت افزارهای خارجی باعث شده است بسیاری از کارگرهای ایرانی بیکار بماند و برخی از کارخانه ها بیشتر از یک شیفت کار نمی کنند و یا تعطیل شده اند. از طرفی انبوه کالاهای خارجی توان رقابت را از تولید لوازم التحریر ایرانی گرفته است.
واقعیت این است که خارجی ها با نیازسنجی درست بازار ایران و توجه به تغییر ذائقه‌ها 60 درصد بازار نوشت‌افزار را در دست گرفته اند و محصولاتی با طرح و نقش‌های مورد پسند کودکان ایرانی تولید می کنند که به نظر می رسد هم مسئولان و هم تولید کنندگان داخلی باید در این زمینه هوشمندانه عمل کنند.
دولت سیزدهم باید در راستای عمل به شعار سال، پشتیبانی های لازم را از تولیدکنندگان داخلی داشته باشد. این پشتیبانی شامل جلوگیری از قاچاق و ممنوعیت واردات بی رویه اجناس مشابه خارجی است. همچنین دولت موانع پیش پای تولید کننده را رفع کند. موانعی که قیمت تمام شده لوازم التحریر را افزایش می دهد و نمی گذارد تولید داخلی با رقبای خارجی رقابت کند.

طاهر خیری/ روزنامه نگار
انتهای پیام/

پژوهشیار