خبر/

نخستین همایش بزرگ "توسعه ارسباران" در تبریز برگزار می‌شود

1400/06/21 - 10:24 - کد خبر: 50683
جلسه

نصر: نخستین همایش بزرگ "توسعه ارسباران" همزمان با جهش تولید در آن منطقه در سه ماهه آخر سالجاری در تبریز برگزار می‌شود.

به گزارش نصر، حجت الاسلام والمسلمین سید شهاب الدین حسینی مدیر کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی عصر شنبه در جلسه هم اندیشی برگزاری نخستین همایش بزرگ "توسعه ارسباران"، اظهار کرد: بنا به تعبیر مقام معظم رهبری، منطقه ارسباران دیار علم و شجاعت بوده که امیدواریم با برگزاری این همایش، گام‌های بلند و موثری در راستای توسعه این منطقه غنی برداشته شود و جایگاه رفیع این منطقه به عنوان نقطه‌ی قوت خطه‌ی‌ِ آذربایجان شرقی هرچه بیشتر تقویت شود. 
وی ادامه داد: در این منطقه، فرهیختگان و شخصیت‌های توانمند بسیاری در عرصه‌های مختلف تربیت یافته که نقش مهمی در توسعه آذربایجان شرقی از جمله در بخش صنعت و کشاورزی داشته است.
وی با اشاره به لزوم احداث و تامین زیرساخت‌های لازم جهت تقویت این منطقه، افزود: ارسباران از لحاظ نیروی انسانی، منطقه‌ای بسیار غنی بوده و نیروهای اندیشمند فراوانی را تقدیم ایران اسلامی کرده است.
در ادامه حجت الاسلام والمسلمین سید محمدرضا میرتاج الدینی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به تربیت و ظهور شخصیت‌های برجسته از منطقه آذربایجان، گفت: علامه‌های بزرگوار عصر حاضر از جمله علامه امینی و علامه طباطبایی تربیت یافته این دیار بوده و علامه جعفری نیز فرزند ارسباران است. 
وی با اشاره به شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی این منطقه از جمله ستارخان و شاعر خوش ذوق مرحوم "دده قربانی"، گفت: در توسعه هر منطقه، نقش منابع انسانی و شخصیت‌های برجسته در عرصه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی اهمیت بالایی دارد.
وی با اشاره به پتانسیل‌های این منطقه در حوزه اقتصادی، اظهار کرد: با روی کار آمدن آقای رئیسی بر رای اداره امور کشور، شاهد مدیریت میدانی و جهادی از دولت سیزدهم هستیم اما کارهای بزرگ و سختی‌های فراوانی در پیش روی ما قرار دارد یکی از مهمترین آن‌ها، بحث تحریم‌های داخلی و خارجی است.
حجت الاسلام میر تاج الدینی متذکر شد: موانع بسیاری از جمله خودتحریمی‌های متعددی دست و پای تولید داخلی را بسته است که برای رفع آن‌ها باید تمامی مسئولان و نمایندگان مردمی، همتی والا داشته باشند. 
وی افزود: منطقه ارسباران ظرفیت‌های بسیاری در جهت توسعه استان و کشور از جمله بخش معادن و کشاورزی دارد اما زمانی بهره برداری از این ظرفیت‌ها تحقق می‌یابد که زیرساخت‌های موردنیاز تامین شود. مثلا اگر جاده‌های روستایی در وضعیت مطلوبی قرار داشته باشند، می‌توان انتظار آبادانی روستاها را داشت.
وی تاکید کرد: در راستای تقویت از منطقه از استان بایستی ابتدا نقاط قوت و ضعف شناسایی شده و نمایندگان مربوطه نیز وظیفه خود را در قبال پشتیبانی از توسعه این منطقه ایفا کنند تا با کمک یکدیگر گام‌های موثری در تولید، توسعه و پشتیبانی ارسباران برداشته شود.       
در ادامه احمد محرم زاده، نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به قدمت ۷۰۰۰ ساله منطقه ارسباران، اظهار کرد: این منطقه با تمدن بالا و عقبه‌ی فرهنگی که دارد، در رابطه با تشکیل حکومت‌های مرکزی ایالتی و ولایتی نیز نقش بسزایی را ایفا کرده است و اکنون نیز در مراکز مختلف علمی می‌توان اساتید و شخصیت‌هایی را یافت که فرزند این دیار هستند.
وی متذکر شد: علی رغم جایگاه مهم این منطقه در تربیت نیروهای انسانی تحصیل کرده و شخصیت‌های برجسته حوزه‌های مختلف با مشکل بیکاری جوانان خود رنج می‌برد. جوانان اهری که اغلب تحصیلات عالیه دارند، در تامین اشتغال، ازدواج، مسکن و در نهایت ادامه زندگی خود دچار مشکلات فراوانی هستند.
وی در ادامه با بیان این‌که مشکلی اصلی از بابت جاده تبریز-اهر در حال رفع است، گفت: این بزرگراه اکنون در حال تکمیل بوده و قرار است تا ادامه آن به طرف بیله سوار و کشور جمهوری آذربایجان امتداد یابد.
محرم زاده افزود: در طرح اصلی این مسیر، بایستی مسیر اهر تا تبریز آزادراه و از اهر به بعد نیز بزرگراه باشد که این امر تا چند سال آتی تحقق خواهد یافت و ظرفیتی بزرگ و کریدوری به سمت کشورهای دیگر باز می‌شود.
بر اساس این گزارش، از جمله اهداف این همایش، کمک یار بودن به مردم منطقه ارسباران و بهبود وضعیت و جبران عقب ماندگی‌های گذشته عنوان شد.
انتهای پیام/

پژوهشیار