معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز اظهار کرد:

ایجاد بخش به ضرر باسمنج و خیانت به تبریز است

1400/06/19 - 19:05 - کد خبر: 50589
محمد عزتی

نصر: معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز گفت: آیا شهردار باسمنج با فرمانداری مشکل داشت که یک بخشدار گذاشتند تا بخشدار آن را به فرمانداری انتقال دهد؟ در صورتی که بدون بخش می‌توانست مستقیما حرفش را به فرمانداری برساند، قطعا ایجاد این بخش به ضرر باسمنج و خیانت به تبریز است. 

به گزارش نصر، "محمد عزتی" با حضور در تحریریه نصر در واکنش به تصمیم هیئت دولت بر بخش مستقل باسمنج گفت: در شهر سازی شهر را یک موجود زنده تعریف می کنیم که عین موجود زنده رشد می‌کند و بزرگ می شود، بعضی از شهر ها رشد بیشتری دارند که تبدیل به کلانشهر می شوند و برخی دیگر در اندازه شهر کوچک باقی می مانند، تا دهه 40 رشد شهر ها بصورت ارگانیک بوده است و تا آن زمان طرح جامعی وجود نداشت در دهه 40 دولت به این فکر رسید که برای شهر ها طرح جامع لازم است، درست در زمانی که صنعتی شدن، جنگ اعراب و گران شدن نفت و افزایش کارخانجات به همراه مهاجرت بوجود آمد و با افزایش مهاجرت درصد شهرنشینی افزایش یافت. 
وی ادامه داد: در آن زمان که دولت شروع به تدوین طرح های جامع کرد در کنار این طرح، کلمه حریم و محدوده استحفاظی وجود دارد در آن طرح توسعه 25 سال آینده تبریز را نیز آورده است که در 25 سال آینده نقشه تبریز چگونه خواهد شد.
وی افزود: دومین طرح جامع تبریز در سال 71 ابلاغ شده که حریمی بزرگتر از حریم تبریز کنونی ابلاغ شده است، که البته در طرح جامع 96 نیز همان حریم با اندازه کمتر معین شده است. 
عزتی ابراز داشت: تبریز بعنوان یکی از قطب های توسعه کشور است و در طرح های آمایش سرزمینی یک قطب است و این یک نقش فرامنطقه‌ای در حوزه قفقاز و طرح های ملی دارد. 
وی گفت: دولت در دهه 70 باتوجه به رشد شهر ها با شدت زیاد طرح دیگری را در هیئت وزیران مصوب کرد بنام طرح مجموعه شهری، در طرح مصوب مجموعه شهری هیئت وزیران یک اصطلاحی آورده است که مغایر با حریم جدید است، در آن جا نوشته است مجموعه شهری عبارت است از محدوده‌ ای که در اراضی پیرامون مجوعه ای از انواع شهر های تاثیر گذار به هم است و در هیچ کدام از آنها فضایی وجود ندارد که شهرداری ها در آنجا تأثیرگذاری داشته باشند، در تمامی آن محدوده ها و حریم ها شهرداری آنها را کنترل کند، یعنی تمامی شهر ها محدوده و حریم دارند، مجموعه شهری تبریز با 12 شهر کار می کند و ارتباط روزانه دارد و شهروندان زیادی در آن 12 شهر سکونت دارند که محل کارشان تبریز است، این 12 شهر بر حسب سرشماری سال 95 جمعیتی بالغ بر یک میلیون و 900 هزار نفر دارند که این آمار شهر های اطراف تبریز است. 
وی تاکید کرد: پس تاثیر گذاری تبریز تنها بر یک و نیم میلیون سرشماری که وجود دارد نیست، تبریز در کالبد 23 هزار هکتار محدوده با جمعیت یک میلیون و 550 هزار نفری است اما در عملکرد مجموعه شهری با یک میلیون و 900 هزار نفر مدیریت می‌شود، یعنی روزانه 400 هزار نفر در تبریز کار میکنند که به برکت تبریز و حوزه نفوذ تبریز اتفاق می افتد و برعکس، عین تهران و اصفهان و سایر کلانشهر های کشور.
عزتی افزود: علی رغم اینکه می‌گوییم کرج، استان البرز است اما کرج حوزه نفوذ تهران است در کرج، فرودگاه، دانشگاه بزرگ و هتل بزرگ وجود ندارد، علت آن است که صرفا در تقسیمات سیاسی آنجا را استان تعیین کرده اند در عملکرد آن هر چه کار کنیم تهران تاثیر گذار است، این در دنیا بنام مدیریت مناطق کلانشهری تعریف شده است.
وی تاکید کرد: اگر امروز کسی در باسمنج سرمایه‌گذاری می کند به برکت و پشتوانه تبریز است، اگر باسمنج در مجاورت تبریز نبود آن سرمایه گذاری اتفاق نمی افتد، مجموعه شهری تبریز مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری است.
وی ادامه داد: یک نگرشی در شهر ها بنام تقسیمات سیاسی وجود دارد که، دهستان، بخش، شهر، شهرستان و استان است؛ بخش ها فقط خط و خطوط اداری را شامل می شود که در گذشته این بخش ها را ایجاد می کردند تا مردم از مرکز شهر خدمات نگیرند، یعنی تقسیم بندی مدیریتی و اداری است، وقتی بخش باسمنج را ایجاد می کنیم مجبور هستیم تا جمعیت تعریف کنیم و به همین دلیل شادباد، نعمت آباد، کندرود و... را به بخشداری دادیم، خب اگر می‌خواهیم بخشداری را در آنجا ایجاد کنیم کدام خدمات را به آنها می‌خواهیم بدهیم، آیا در خدمات رسانی یا در گرفتن شناسنامه مشکل دارد؟ آیا آنجا را بخش کنیم بخاطر کارش به تبریز نخواهد رفت؟ همه شهر های حومه تبریز دارای هویت اند و این قابل افتخار است، خلعت پوشان یکی از آن مناطق است که در آن جا تشریفات اداری طی شده و شخص وارد دارالسلطنه تبریز می شد.
وی افزود: آیا شهردار باسمنج با فرمانداری مشکل داشت که یک بخشدار گذاشتند تا بخشدار آن را به فرمانداری انتقال دهد؟ در صورتی که بدون بخش می‌توانست مستقیما حرفش را به فرمانداری برساند، قطعا ایجاد این بخش به ضرر باسمنج و خیانت به تبریز است، شهرداری باسمنج حریم مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری دارد که اگر از آن خارج شود بخشدار با آن برخورد خواهد کرد.
وی اضافه کرد: در ماده 2 قانون تعاریف آمده است که حریم قسمتی از اراضی بلافصل محدوده شهر است که از محدوده شهر تجاوز ننماید، علي رغم اینکه بخش را در حریم آورده اند! یعنی اینکه حریم وجود داشت و اکنون بخش را آورده اند در حریم باسمنج و بخش تاسیس کردند! اگر بخش باسمنج تایید و نهایی شده باشد شهرداری تبریز از سه راهی زرنق به بعد نباید خدمات رسانی کند.
معاون شهرسازی شهردار تبریز گفت: حریم باسمنج مصوب شده است، از طرفی مابین آزاد راه و خط گاز و دره جانقور که از این محدوده خارج شود تخلف محسوب می شود، چون حریم مصوب است و جا هایی که ماند به غیر از حریم باسمنج در محدوده شهر، آقای بخشدار موظف است به آنها رسیدگی کند، که هزینه های سرسام آور دارد و این بودجه در آقای بخشدار وجود ندارد و باز شهرداری باسمنج است که باید علاوه بر حریم خود جاهایی که زیر نظر بخشداری است را خدمات رسانی کند.
وی افزود: اگر قرار است در آینده خدمات رسانی را باز شهرداری انجام دهد پس چرا مزایای توسعه شهری را در آنجا محدود می کنیم؟ شهرداری باسمنج نیز در آنجا با مشکل حقوقی و قانونی مواجه خواهد شد و در مقابل شورا می ایستد که شما نمی‌توانید خارج از حریم خدمات دهید در واقع تولید کنندگان و ساکنین در حریم آنجا که بین شهرداری باسمنج و تبریز خواهند بود فضایی است که هیچ شهرداری نمی‌تواند طبق قانون به آنجا خدمات دهد، اینجا فضای خالی است که جولانگاه ساخت و ساز های غیر مجاز در آن منطقه خواهد شد. 
عزتی گفت: در گذشته شهرداری باسمنج و تبریز با آن همه امکانات و پرسنل نتوانسته است بصورت کامل جلوی ساخت و ساز های غیر مجاز را بگیرد اکنون یک بخشدار می‌تواند آن هزینه ها را ایجاد کند تا بتواند در حوزه خدمات شهری، صدور پروانه، آتش نشانی و غیره خدمات دهد؟ 
وی ادامه داد: شنیده ام که در باسمنج برای ایجاد بخش به دنبال اجاره ساختمان از طریق شهرداری باسمنج اقدام می‌کنند، ورود شهرداری باسمنج به این موضوع تخلف است، علت آن است که شهرداری نمی‌تواند که جز از حریم خود برود که بخشداری را هم ایجاد کند و نه شهرداری تبریز و نه باسمنج می‌توانند عوارض بگیرند بلکه بخشدار عوارض را گرفته و به حساب دولت خواهد ریخت. 
وی گفت: در ماده 99 آمده است که 20 عوراض حریم می‌تواند در شهر هزینه شود و چون آن قسمت ها خارج از حریم دو شهر باسمنج و تبریز خواهند بود در واقع هیچ چیز شامل شهرداری باسمنج و تبریز نمی شود که به ضرر هر دو خواهد بود.
وی تصریح کرد: من نمی‌گویم متخصص هستم در این موضوع باید با کارشناسان استانداری و دفتر فنی استانداری و نه کارشناسان صرفا سیاسی، معاونت عمرانی استانداری جلسه بگذارند و بررسی کنند که آیا آن دو حوزه این را قبول می کنند که ما هم نظر می دهیم؟
نظر شهرداری تبریز در این موضوع این است که باسمنج بعنوان شهر مستقل است و هیچ مشکلی ندارد، حریم هم دارد و طبق مصوبه شورای عالی است که در آخرین جلسه هم در معاونت استانداری موضوع افزایش یک برابر حریم مطرح بود ولی اینکه در حریم مصوب تبریز بخش سیاسی ایجاد کنیم یعنی توسعه تبریز در شرق تبریز را حذف کرده ایم.
وی افزود: از شمال محدود به عون بن علی، غرب محدود به مناطق صنعتی و آلوده، جنوب محدود به مجموعه پارک عباس میرزا، منطقه تفریحی و نظامی است که در سال 81 شورای عالی شهرسازی ایران صحه گذاشته است.
وی ادامه داد: در آنجا مصوب کرده اند که توسعه تبریز به سمت جنوب شرق برود و امروز تصویب کرده اند که توسعه تبریز در آنجا محدود شود علی رغم اینکه رضایت شهروندان نیز مطرح است.
وی خاطرنشان کرد: سه راهی اهر منطقه ای است که تا دیروز شهرداری تبریز به آنها خدمات داده است، از این به بعد آن مناطق بلاتکلیف خواهند بود نه شهرداری باسمنج و نه تبریز به آنها خدمات رسانی خواهد داشت.
وی افزود: فقط بخشدار می‌تواند به آن مناطق رسیدگی کند که احتمالا عنوان ملک شهروندان آن منطقه بخاطر اینکه در بخش است کلی ارزش افزوده داشته باشد چون تا دیروز میگفت کارخانه ام در تبریز یا محدوده آن است اما امروز باید بگوید در خارج از تبریز و داخل بخش قرار دارد، عدم هماهنگی مابین دستگاه ها بزرگترین خسارت را به مجموعه های مدیریتی می‌زند.

وی گفت: در دوره قبل، طرح جامع تبریز که مصوب شده بود در حریم سال 71 حدود 18 هزار هکتار تداخل در حریم شبستر، بستان آباد، خسروشاه و هریس داشتیم که آقای جبارزاده استاندار وقت در جلسه شورای شهرسازی در سال 95 گفتند به دلیل شرایط تبریز و تاکید بر تبریز به نفع تبریز تقسیمات سیاسی حل می شود که مستندات این نامه وجود دارد.
وی اضافه کرد: در ادامه در مورد باسمنج در شورا های گذشته صورتجلساتی در فرمانداری شهرستان تبریز وجود دارد که  شهرداری تبریز جاده باسمنج را ساماندهی و هزینه کند و بعنوان شرط شورای شهر وقت باسمنج بود که شهرداری تبریز این کار ها را انجام دهد تا الحاق شود، شهرداری تبریز از سه راهی زرنق تا باسمنج کلی هزینه و جاده را تعریض و در ورودی باسمنج پارک ایجاد کرده است.
وی گفت: آذر مرغ تا سه راهی اهر را تعریض کرد و میدانی بزرگ در آنجا ایجاد کرد که بعد از میدان آذربایجان بزرگترین میدان بحساب می آید، شهروندان باسمنج در گذشته به یاد دارند که تصادفاتی که در آن جاده اتفاق می افتاد و وضعیت جاده چگونه بود.
وی ادامه داد: اکنون با این حساب وقتی آنجا بخش می شود منافع شهر تبریز را که شهرداری تبریز در آنجا سرمایه گذاری کرده را چه کسی می‌خواهد پرداخت کند؟ توافقاتی که شهرداری در دهه 70 در جاده زرنق داشته است تکلیف آنها چگونه خواهد بود؟ همه اینها مسائل حقوقی اند.
عزتی در ادامه افزود: 18 هزار هکتار تداخل در شهرستان های پیرامون داشتیم که یک دغدغه بزرگ و مشکل برای مدیریت شهری تبریز بود و اکنون 21 هزار هکتار از حریم تبریز به بخش تبديل شده است که با ترکیب آنها 38 هزار هکتار می شود یعنی 100 هزار هکتار حریم تبریز که بعد از محدوده در طرح جامع تبریز مصوب شده است، امروز 60 هزار هکتار حریم مانده است برای تبریز و 40 درصد حریم تبریز اکنون در هواست! هم تداخلات سیاسی حریم مصوب را محدود کرده است که قرار بود در آنجا حل شود. 
وی اضافه کرد: 121 هزار حریم مصوب قانونی تبریز امروز 60 هزار هکتار شده است یعنی بیش از دو برابر محدوده که قانون می گوید حریم می‌تواند 5 برابر باشد، اگر بخش منافع دیگری دارد بگویید؟ اگر بخش بودجه می آورد باید قبل از باسمنج به بخش خسروشاه این خیر می رسید.
وی تاکید کرد: باید تبریز را با نگاه مدیریت کلانشهری و مرکزیت شمالغربی جلو ببریم نه اینکه 21 هزار هکتار هم از یک طرف تبریز جدا کنیم که دیگر امکان توسعه وجود نخواهد داشت.
عزتی ابراز داشت: این یک دغدغه ای است که شهرداری تبریز پيگير این موضوع خواهد بود و منافات دارد با طرح جامع و تمامی طرح های کلان، توسعه با خط کشی محدود نمی‌شود که بگوییم از این خط به بعد بخش است و نباید آنجا بروید! توسعه را مردم و اقتصاد و کالبد منطقه تعیین می کند حتی اگر آنجا بخش باسمنج هم باشد نمی‌توانیم بگوییم که آن سو تبریز و این طرف بخش است و همان روال و ارتباطات و تعامل خواهد بود اما تعدادی از منافع کلان یک شهر است که در اینجا نادیده گرفته شده است.
وی با اشاره به تجربه گذشته گفت: گذشته ثابت کرده است که نگاه بخشداران نگاه سیاسی و حاکمیتی خواهد بود و انتخابات یا برخی از مسائل اجتماعی، از نظر مسائل اجرایی گذشته ثابت کرده است که در این موضوع مشکل داشته ایم.
وی افزود: اگر کسی بخواهد امروز در حریم یک کارگاه تولیدی ایجاد کند، محل تصویب کاربری آن کارگروه زیربنایی استان است که شهرداری در آن عضو کارگروه نیست و این معضل است.
عزتی گفت: اکنون در تقسیمات سیاسی وقتی به شخصی که در حریم ساخت و ساز می‌کند می‌گوییم تا الان تمام مجوز ها را که شهرداری داده بود برای پایان کار باید به بخشداری مراجعه کنید و مشکل زیادتر می شود در صورتی که می‌گوییم بخش را برای آسایش مسائل اداری ایجاد کرده ایم!
وی ادامه داد: در دهه آینده مراجعه به ادارات ماهیتی نخواهد داشت و با اینترنت تمام مسائل و کار های خود را حل خواهیم کرد و با این حساب وجود بخشداری برای ایجاد سایر نهاد های اداری هم عملا بی فایده خواهد بود.
عزتی اضافه کرد: یک تعداد سوداگران در این وسط سود خواهند برد، که نیاز است برای این مسئله اقدام کارشناسی شود، در تماس با نمایندگان مجلس به اتفاق گفتند که این منطقی نیست و باید بصورت فنی بررسی شود.
وی گفت: به نظرم این طرح باید مجددا بررسی شود و نفع باسمنج و تبریز از این اتفاق شفاف بیان شود و نه اینکه صرفا بخاطر تقسیمات سیاسی تصمیم گیری شود.
معاون شهردار افزود: سندی که برای توسعه کلانشهر در شورای برنامه ریزی مصوب و به تهران برده ایم همان را زیرپا می‌گذاریم؟
وی خاطرنشان کرد: 5 سال است که این سند ابلاغ شده است و در تصویب آن ننوشته که حذف شده و طبق مصوبه شورای عالی در مورد حریم تبریز ابطال نشده است و این پارادوکس دیده می شود باوجود مشکلات در مدیریت شهری مشکل دیگری را ایجاد کرده ایم.

وی افزود: با وجود تداخل 18 هزار هکتاری که تاکنون حل نشده است یک مشکل دیگر 21 هزار هکتاری ایجاد کرده ایم! بجای اینکه از دولت برای شهر و استان منافع بیاوریم از دولت خواهش میکنیم که این نفع را از ما بگیرد!
وی با اشاره به گذشته گفت: در دور چهارم شورای شهر باسمنج فرماندار وقت شهرداری تبریز را ملزم کرد تا اقداماتی را در جاده باسمنج انجام دهد و شورای شهر باسمنج طبق صورتجلسه پذیرفت که الحاق را به شرط تعریض جاده قبول نماید که مستندات موجود است و این پیشنهاد به وزارت کشور و شورای عالی رفت متاسفانه بدلیل عدم پیگیری آن مصوبه الحاق ماند و متاسفانه بدلیل اینکه پیگیری نشد و در دوره جدید شورای شهر باسمنج یکی از اعضای شورای باسمنج به حریم تبریز که خودشان تایید و موافقت کرده بودند اعتراض و شکایت کردند، این حق یک نماینده شهر است که از مسائل مربوط به شهرش دفاع کند و با این کاری نداریم، چرا که شهر محدوده و حریم مصوب دارد، طرح جامع باسمنج در سال 99 ابلاغ شده است و حریم مصوب دارد.
انتهای پیام/

پژوهشیار