استاندار آذربایجان‌شرقی:

محدود کردن شهریار به جغرافیای استان ظلم در حق این شاعر بلندآوازه است

1400/06/17 - 13:53 - کد خبر: 50476
استاد شهريار

نصر: استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: استاد شهریار تنها متعلق به تبریز، آذربایجان و ایران نیست بلکه یک شاعر بین‌المللی است و محدودکردن وی به جغرافیای استان ظلم در حق این شاعر بزرگ است.

به گزارش نصر، محمدرضا پورمحمدی روز چهارشنبه در جلسه روز ملی شعر و ادب فارسی با قدردانی از ابتکار دکتر شعردوست در تعیین روز رحلت استاد شهریار به عنوان روز ملی شعر و ادب فارسی، افزود: متاسفانه در سال های گذشته اهتمامی که در سطح ملی باید اتفاق می افتاد برای برگزاری این مناسبت وجود نداشت.
وی اضافه کرد: با وجود محدودیت های کرونایی مراسم امسال باید درخور و شایسته استاد شهریار و در شان روز ملی شعر و ادب فارسی برگزار شود و کاستی های برنامه های سال های گذشته باید برطرف شود.
وی با اشاره به برگزاری جایزه ادبی شهریار توسط دانشگاه تبریز در سال های گذشته، گفت: از طریق این مراسم شهریار پژوهان منطقه از ترکیه و جمهوری آذربایجان و گرجستان شناسایی شده است.
استاندار آذربایجان شرقی گفت: با توجه به نزدیکی به روز ملی شعر و ادب فارسی باید اهتمام جدی برای برگزاری مراسمات این روز بین دستگاه های فرهنگی و مرتبط وجود داشته باشد بطوری که حتی اگر کمیت برنامه ها را کم کنیم بر کیفیت برنامه ها توجه جدی شود.
وی ادامه داد: یکی از فلسفه های برگزاری مراسم روز ملی شعر و ادب فارسی، بزرگداشت استاد شهریار است فلسفه دیگر آن مطرح کردن توانمندی هایمان در گسترده ادب فارسی است که باید در حوزه جغرافیای قفقاز مطرح شود که با توجه به وضعیت کرونایی نسبت به برگزاری مراسمات مختلف در فضای مجازی نیز توجه جدی شود.
استاندار آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به اینکه پرونده تبریز برای ثبت به عنوان شهر خلاق ادبیات در یونسکو مورد پذیرش قرار گرفته و در حال بررسی است، گفت: در اثبات قدمت ادبیات این شهر، اشاره به این نکته که در مجموعه تاریخی «مقبره الشعرا» بیش از ۴۰۰ شاعر و عارف بزرگ آرمیده‌اند، کفایت می‌کند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز ضمن ابراز امیدواری به کسب عنوان «شهر جهانی خلاق ادبی» توسط تبریز در فهرست یونسکو گفت: این موضوع آبان ماه امسال در مجمع عمومی یونسکو مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
سیدقاسم ناظمی افزود: سازمان یونسکو به شکل متمرکز و مستمر شهرهای خلاق را رصد می کند که تا چه اندازه در آن حوزه فعال هستند.
وی ادامه داد: بحث شهرهای خلاق ایده ارزشمندی است،  چرا که بین شهرهای جهان رقابت های فرهنگی را دامن می زند و طبیعی است در دنیا شهرهای مختلف تلاش کنند از این فرصت برای نمایش ظرفیت هایشان استفاده کنند.  
ناظمی اظهار کرد: از این رو بزرگداشت روز شعر و ادب فارسی بسیار مهم و پراهمیت است که اگر بتوانیم آن را به خوبی و آبرومندانه برگزار کنیم خواهیم توانست عنوان شهر خلاق ادبیات جهانی را برای تبریز کسب کنیم.
وی خاطرنشان کرد: کسب این عنوان برای تبریز و تبریزیان مایه افتخار است، اما صیانت از آن، نیازمند مشارکت عمومی است.
به گزارش ایرنا،  روز بیست و هفتم شهریور، سالروز درگذشت شهریار، شاعر معاصر ایرانی (۱۲۸۵ تا ۱۳۶۷)، با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز ملی شعر و ادب پارسی، نامیده شده است.
انتهای پیام/

پژوهشیار