خبر/

فیزیوتراپی تنفسی؛ در دسترس ترین راه برای بهبود کرونایی‌ها

1400/06/17 - 11:48 - کد خبر: 50457
فیزیوتراپی تنفسی

نصر: رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند با بیان اینکه بطری بخور سرد وسیله کمکی برای بهبود تنفس بیماران مبتلا به کروناست، گفت: در این روش عرق آویشن، عرق نعنا، عرق بابونه و کمی قطره سیاه دانه را داخل یک بطری ریخته تا بیمار استنشاق کند.

به گزارش نصر، مسعود ضیایی اظهار کرد: برای مبارزه با ویروس کرونا باید راه‌های مختلف درمانی را بشناسیم تا بتوانیم به بیماران بهتر کمک کنیم تا ابتدا بتوانند بهتر نفس کشیده و کم کم ریه آن‌ها بهبود یابد.
رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و فوکال پویینت علمی مراقبت و مدیریت بیماری‌های عفونیبا بیان اینکه یکی از این راه‌ها، بخور داروهای گیاهی است، تصریح کرد: این بطری بخور حاوی عرق آویشن، نعنا و بابونه است و تنها در برخی بیماران کرونایی به توصیه پزشک استفاده می‌شود.
ضیایی ادامه داد: در این روش عرق آویشن، عرق نعنا، عرق بابونه و کمی قطره سیاه دانه را داخل یک بطری ریخته و میزان عرق آویشن باید دو برابر باشد؛ استفاده از عرق نعنا به تنهایی باعث سوزش در مجرای تنفسی می‌شود و میزان عرق آویشن در این روش باید دو برابر بقیه باشد.
این متخصص عفونی با بیان اینکه هر یک تا دو ساعت در حد چند دقیقه می‌توان از این بخور استفاده کرد که این خود باعث باز شدن ریه به خاطر ترکیبات استفاده شده می‌شود، بیان کرد: این امر یک فیزیوتراپی تنفسی است که باعث بهبود عملکرد ریه می‌شود.
ضیایی با بیان اینکه این گونه حجم زیادی از هوا می‌شود، تصریح کرد: در این روش لازم است درب یک بطری پلاستیکی را سوراخ کرده و دو نی در آن فرو کنیم و سپس مایع را درون آن ریخته و استنشاق کنیم.
رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند در مورد علائم این بیماری نیز گفت: ممکن است در بعضی افراد علائمی دیده شود که نشان دهنده ابتلا آنها به بیماری کووید است، که در صورت بروز شدید این علائم مراجعه به پزشک توصیه می‌شود.
ضیایی اظهار کرد: علائم ویروس دلتا، شروع آن با آبریزش بینی، سردرد، گلودرد، تنگی نفس،  تب و تحریق ، بدن درد، دردهای بین دو تا کتف و مفاصل، کمر درد و لرزیدن بدن همچنین علائم گوارشی مثل اسهال استفراغ اختلالات بویایی و چشایی همراه است.
وی ادامه داد: ممکن است همه این علائم همزمان با هم ظهور کند یافقط چند علائم در فرد دیده شود و امکان ابتلا زمانی افزایش می‌یابد که در خانواده‌ها سابقه بیماری در بین اعضای خانواده وجود داشته باشد.
رئیس مرکزتحقیقات بیماریهای عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و فوکال پویینت علمی مراقبت و مدیریت بیماری‌های عفونی با اشاره به قرنطینه شدن افراد گفت: در اولین روز ابتلا به بیماری سرایت انتقال کرونا به بقیه افراد  بیشتر از هر زمان دیگری است. اولین قدم برای پیشگیری و درمان این بیماری قرنطینه و سپس استراحت و عمل به توصیه‌های پزشکی است.
ضیایی افزود: تنگی نفس، احساس درد شدید در قفسه سینه و تنفس دشوار، سرفه شدید خلط دار و خلط خونی، عدم قطع پس از پنج روز از شروع بیماری علائم هشدار جدی است و فرد باید به پزشک مراجعه کند.
این متخصص عفونی با تاکید بر عدم ضرورت  انجامسی تی  اسکن در روزهای ابتدایی بیماری، تصریح کرد: افرادی که فشار خون پایین دارند یا میزان هوشیاری آنها کاهش یافته نیاز به سی تی اسکن دارند.
رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند خاطرنشان کرد: این بیماری معمولا از روز اول تا سوم زیاد می‌شود؛ سپس تا روز ششم بیمار احساس بهبودی می‌کند و مجدد از روز ششم تا دهم بیماری تشدید می‌شود؛ پس توصیه می‌شود افراد با بهبود اولیه فریب نخورده و درمان را رها نکنند.
انتهای پیام/

پژوهشیار