مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل خبر داد:

سرمایه ‌گذاری ۱۸۰۰ میلیارد ریالی بانک ملی در شبکه آبیاری سبلان

1400/06/17 - 11:21 - کد خبر: 50453
سد

نصر: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل از امضا و مبادله تفاهم نامه مشارکت بانک ملی ایران برای تامین ۱۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای شبکه آبیاری و زهکشی سبلان شهرستان مشگین‌شهر خبر داد.

به گزارش نصر، عباس جنگی مرنی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار افزود: با پیگیری‌های بعمل آمده تفاهم نامه تامین منابع مالی برای تکمیل شبکه آبیاری و زهکشی سبلان از طریق فاینانس داخلی امضا و مبادله شد و بقیه فرآیند قانونی اخذ این فاینانس در حال انجام است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اردبیل با بیان اینکه این تفاهم نامه به امضای معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا، استاندار اردبیل و محمدرضا حسین زاده رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل بانک ملی ایران رسیده و مبادله شده اظهار کرد: بانک ملی ایران طبق این تفاهم نامه مبلغ ۱۸۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل احداث شبکه آبیاری و زهکشی سبلان سرمایه‌گذاری کرده و علاوه بر آن هم بانک توسعه تعاون به میزان  ۶۰۰ میلیارد ریال از طریق ماده ۵۶ قانون تنظیم مقررات مالی در این طرح سرمایه‌گذاری می‌کند.
جنگی مرنی تأمین مالی طرح احداث و تکمیل فاز اول طرح شبکه آبیاری سبلان از محل فاینانس داخلی را گامی مهم در توسعه و آبادانی منطقه برشمرد و گفت: با توجه به رفع موانع و محدودیت‌های تأمین مالی این طرح، برنامه‌ریزی لازم جهت تداوم عملیات اجرایی و تأمین تجهیزات مورد نیاز طرح درحال انجام است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل ادامه داد: در حال حاضر عملیات ساختمانی ایستگاه‌های پمپاژ و مخازن ذخیره نواحی عمرانی سوم و ششم این طرح در حال اجراست و با توجه به رفع محدودیت‌های اعتباری، تأمین تجهیزات مورد نیاز اجرای پروژه در دست اقدام می‌باشد.
وی بیان کرد: فاز اول طرح شبکه آبیاری سبلان شامل ۲۸ کیلومتر خطوط نیمه اصلی، ۱۰ کیلومتر خطوط انتقال فرعی، تکمیل و احداث هشت باب ایستگاه پمپاژ به مساحت سه هزار و  ۶۰۰ متر مربع و ۱۵ باب مخازن ذخیره به حجم کل۲۵هزار متر مکعب است.
حجم مخزن سد سبلان ۱۰۵ میلیون مترمکعب می‌باشد که برای آبیاری پنج هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی پایاب در نظر گرفته شده و اجرای شبکه آبیاری مدرن موجب توسعه کشاورزی و افزایش بهره‌وری در باغات و مزارع منطقه خواهد شد.
تا کنون ۱۶ کیلومتر از شبکه اصلی پایاب این سد به اتمام رسیده و شبکه‌های درجه ۲ ، سه  و چهار نیز در سطح سه هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی پایاب در حال اتمام می‌باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با بیان اینکه بیش از ۱۵ هزار میلیارد ریال برای اجرای پروژه پایاب سد خداآفرین سرمایه‌گذاری شده است افزود: تسریع در روند عملیات اجرایی پروژه پایاب سد خداآفرین نیازمند تخصیص اعتبارات بیشتر است که تلاش می‌شود اعتبار لازم تامین شود.
وی اظهار کرد: در سال های اخیر توجه ویژه‌ای به این پروژه بزرگ شده و با بهره‌برداری آن علاوه بر اشتغال فراوان در بخش کشاورزی سالانه یک میلیون تن تولید محصولات کشاورزی استان افزایش خواهد یافت.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل همچنین با اشاره به احداث سد مخزنی سقزچی در شهرستان نمین گفت:  این سد در بخش ویلکیج شهرستان نمین یکی از معدود سدهای در  حال سرریز شمالغرب کشور است و  جاذبه های ویژه منطقه ویلکیج و موقعیت استثنایی سد مخزنی سقزچی و ظرفیت های گردشگری این سد باعث شده، توسعه گردشگری در آن، از اولویت‌های اصلی شرکت آب منطقه ای اردبیل باشد.
وی  با اشاره به اینکه این سد یکی از نزدیکترین سدها به مرکز استان است اظهار کرد: جاذبه های سقزچی موجب توسعه منطقه خواهد بود.
تاکنون ۱۰ سد مخزنی بزرگ و ۴۲ سد مخزنی کوچک در استان اردبیل احداث شده است.
انتهای پیام/

پژوهشیار