بررسی وضعیت سازمان قطار شهری و شرکت بهره برداری قطار شهری تبریز

1400/06/17 - 09:37 - کد خبر: 50442
قطار شهری، مترو تبریز

نصر: سیزدهمین جلسه از جلسات علنی شورای اسلامی شهر تبریز با موضوع ارائه گزارش و بررسی وضعیت سازمان قطار شهری و شرکت بهره برداری قطار شهری تبریز برگزار شد.

به گزارش نصر، در ابتدا این جلسه مدیر عامل سازمان قطار شهری تبریز در خصوص آخرین وضعیت پروژه قطار شهری گزارشی ارائه کرد.
در ادامه علیرضا نوای باغبان گفت: گزارش مالی خط یک و دو فصل به فصل و مدیریت با مدیریت و سال به سال و  کل هزینه کرد و مقدارنیاز برای اتمام خط یک باید مشخص شود.
وی افزود: اعضای شورا پشتیبانی از اتمام‌ پروژه مترو را وظیفه خود می دانند و باید در خصوص هزینه کرد ها گزارش شود.
باغبان اضافه کرد: لازم‌است آخرین گزارش از اجرای خط ۳ و خط ۴ مشخص شودو تدابیر اندیشیده شده نیز مشخص گردد.
وی با بیان اینکه اگر این آمار و ارقام مشخص شود تصمیمی گیری مناسب تر خواهد بود‌ اظهارداشت: اگر تبریز و مشهد و اصفهان و شیراز را در اجرای مترو مقایسه کنیم بهتر خواهد بود تا پیشرقت مترو را بدانیم و مشخص شود مقدار آورده دولت در هر کدام از شهر‌ها چه مقدار است.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز ادامه داد: تعداد واگن فعال و غیر فعال و مورد نیاز برای خط یک نیز باید مشخص شود، میزان جابجایی مسافر در هر روز نیز باید در مترو مشخص شود.
وی گفت: مترو از سال های گذشته بزرگترین پروژه عمرانی تبریز بوده و در آینده نیز خواهد بود.
باغبان افزود: مقرر بود خط یک در مدت معین با بودجه ۳ هزار میلیارد تومانی به اتمام می‌رسید اما در زمان مقرر افتتاح نشده و شاید چندین برابر و بیشتر در این خط هزینه شده است.
رییس شورای اسلامی شهر تبریز گفت: بودجه خط اول مترو به صورت کامل محقق شده و باید در سال ۹۸ افتتاح می‌شد اما هنوز بیش از ۴۸۰ میلیارد تومان برای اتمام و افتتاح بودجه مورد نیاز است.
شهرام دبیری گفت: برخی مسائل در ارتباط با ایمنی و مسائل امنیتی مترو بعد از سانحه مطرح شد که مقرر شد در اولویت کاری باشد که لازم است گزارش اقدامات داده شود.
وی افزود: در ارتباط با موضوع پولی که در بانک گذاشته شده و سود دریافت شده باید پرسید آیا در آن زمان می‌توانستیم خرید هایی داشته باشیم‌که پول در بانک باقی نماند یا خیر.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز اظهارداشت: در مورد سیستم سیگنالینگ نیز باید توضیح داده شود در چه مرحله‌ای هستیم‌ و چرا سایر شهر ها توانسته اند این سیستم را خریداری کنند ما خیر.
فریدون بابایی اقدم گفت: شاید نقدی در زمینه اوراق مشارکت وجود داشته باشد ۴۲۰ میلیون دلار فاینانس خط ۲ مترو بود که به دلیل تعلل شورا شاید  نتوانستند این مبلغ را جذب کنند.
وی تاکید کرد: باید توجه شود که تعلل شورا در جذب پول شاید بیشترین ضرر را به شهر زد و در اوایل شورای پنجم نیز با تعلل این فاینانس به دلیل تحریم ها جذب نشد.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز اظهارداشت: شهردار وقت برچه مصوبه‌ای از اجرای خط ۳ جلوگیری کرد و گفت شورا موافق نیست این درحالی بود که فقط چند نفر مخالف این موضوع بودند و موافقین نیز نادیده گرفته شدند.
وی گفت: از اعضای شورای ششم می خواهم مترو موضوع ثابت جلسات شورا و همچنین کمیسیون عمران باشد.
وی با بیان اینکه اقدامات بسیار ارزشمندی در مترو تبریز انجام شده اما هیچکدام به مردم انتقال نیافته است، افزود: به همکاران مترو می‌گوییم همانند سابق پشتیبان کار‌های ارزشمند هستیم و کارهای ارزشمند را کارآگاهی و با دید پلیسی نگاه نخواهیم‌کرد و همواره پشتیبان مترو خواهیم بود.
بابایی اقدم اظهارداشت: اقدامات خوب گذشته باید تداوم یابد  و یکی از اولویت های ما باشد.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: با توجه به اینکه اوراق جدیدی که گرفته شده منطقی نیست، پیشنهاد میکنم همه آنرا یکجا به بدهی ها اختصاص دهیم و البته که باید هم بدهی ها پرداخت شود و سایر خطوط نیز فعال شود.

برگی  در ادامه گفت: مترو در زیر زمین و روی زمین فعالیت دارد و در بازدید اخیر از میدان شهید بهشتی بنده گفته بودم اینجا قطب گردشگری است، چرا که این خیابان در امتداد جاده ابریشم ‌قرار دارد و با برخی فرهنگ‌سازی ها و اقدامات می‌توان از پتانسیل های گردشگری و فرهنگی این میدان استفاده کرد.
روح الله دهقان‌نژاد گفت: تحقیق و تفحص به معنای مچ گیری نیست بلکه هدف دستیابی به آخرین اخبار در حوزه مترو پس از ۱۹ سال از اجرا است.
وی اظهار داشت: ظاهراً در جلسه مدیران قطار شهری بنده را غیر فنی و بی سواد خوانده اند اما ما با نظر کارشناسی و پرسش و پاسخ جلو می رویم اگر گزارشی ارائه کرده‌ام از نظرات ۶۰ صفحه ای بوده که خودشان ارائه کرده‌ بودند.
رییس کمیسیون ارزیابی تحقیق و نظارت افزود: مدیرعامل قطار شهری مدعی شدند مجوز شورا برای گذاشتن پول به بانک وجود داشته اما ما چیزی ندیده‌ایم که باید مدارک آن ارائه شود.
دهقان نژاد تصریح کرد: آن زمانی که این پول در بانک گذاشته شد اگر تجهیزات با دلار ۱۱ هزار تومانی خریداری می‌شد امروز بسیار جلوتر بودیم.
وی با اشاره به اینکه طبق اعلام خود مترو ۱۴۵۸میلیارد تومان پول برای اتمام قطار شهری پول لازم است گفت: اما سوال اینجاس چرا برخلاف پیشبینی ها باز این مقدار بودجه نیاز است.
عضو شورای اسلامی شورای اسلامی شهر تبریز گفت: دو دستگاه تی بی ام با هزینه ۸۰۰میلیارد تومانی بدون استفاده باقی مانده اند، اینکه گفته می‌شود وقت تلف شده به دلیل بی تدبیری در قطار شهری بوده نه مجوز شورا.
دهقان‌نژاد با پخش فیلم ورود سیل به یکی از ایستگاه‌های مترو گفت: من آدم کارشناسی نیستن به گفته عزیزان قطار شهری اما چرا باید این حجم از آب به ایستگاه مترو وارد شود.

روح الله رشیدی گفت: مشابه دوگانگی در حوزه قطار شهری در سایر حوزه‌های شهرداری نیز دیده می‌شود که دلیل آن می‌تواند عدم اجرای مصوبه وزارت کشور مبنی بر سازمان حمل ونقل ریلی است.
وی اضافه کرد: کارهای ساده‌ای که میان دو مجموعه میانی شهرداری تقسیم می‌شود به درستی اجرا نمی‌شود، که برای رفع این مشکلات باید به سمت اجرایی کردن و مشخص کردن مسئولیت‌ها حرکت کرد.
رشیدی تصریح کرد: ورود نیروها به شرکت بهره برداری قطار شهری بدون برگزاری آزمون درست نیست و پیگیری این موضوع وقت شورا را می‌گیرد.
رسول برگی نیز گفت: احساس می شود شرکت بهره‌ برداری مترو حیاط خلوت برخی از آقایان شده تا افراد نفرات خودرا به شرکت بهره بردار قطار شهری وارد کنند.
رییس شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: شورا به این موضوع وارد شده و هیچ کس نمی تواند بگوید چرا به این زمینه وارد شده‌ایم چون وظایف ذاتی داریم که باید به آنها رسیدگی کنیم.
علیرضا نوای باغبان اظهارداشت: ظرفیت نهایی خط یک که امروز حداکثر ۱۳ هزار مسافر جابه جا می‌کند، باید مشخص شود که در صورت بهره برداری نهایی چه مقدار است .
وی اضافه کرد: مبلغ کامل مورد نیاز برای اتمام خط یک نیز باید مشخص شود.

سید کاظم زعفرانچیلر گفت: دستگاه حفار که در خط دو در سمت غربی حضور دارد از مهر ماه ۹۸ تا اردیبهشت ۱۴۰۰ چه مقدار حفاری کرده و دستگاه شرقی از ایستگاه ۱۶ این دستگاه چه مقدار حفاری کرده‌ است و توان حفاری این دو دستگاه چه مقدار است؟
زعفرانچیلر اضافه کرد: این موضوع مطرح می‌شود که ظاهراً در خط جنوبیِ فاز ۳ - خط یک، قبل از تحویل رسمی به شرکت بهره برداری، رفت و آمد قطار در این خط صورت میگرفت، که در صورت صحت این امر در این خصوص توضیح داده شود.
وی اضافه کرد: آیا حضور آقای مولوی به عنوان رییس ستاد یکی از کاندیدا های ریاست جمهوری و بعداً در ستاد یکی دیگر از نمایندگان مجلس در انتصاب ایشان در مترو دخیل بوده است یا خیر؟
عضو شورای اسلامی شهر تبریز تصریح کرد: آقای مولوی یک بازنشسته‌، جانباز ۷۰ درصد و از افتخارات ما هستند اما از آنجایی که در شرکت های مختلف حضور دارند و در شرکت های مختلف عضو هیئت مدیره هستند سوال این است آیا این مورد در راندمان کاری آنها تاثیر دارد یاخیر؟
زعفرانچیلر اضافه کرد: موضوعی گاهاً مطرح می‌شود که، از شرکت‌هایی که آقای مولوی در آنها حضور دارند خریدهایی شده که آیا در این جا تعارض منافع وجود دارد یا خیر؟

رسول برگی نیز در ادامه گفت: درمورد سردار مولوی همواره اختلاف دیدگاه داشتیم اما چهره‌ای که می‌خواهم از سردار به یاد داشته باشم این است که ایشان همواره مانوس با شهید باکری بودند و در  کنار ایشان حضور داشته‌اند.
وی اضافه کرد: برخی اختلافات از گذشته با سردار مولوی داشتیم اما این به این دلیل نیست که برخی اتهامات زده شود.
برگی تصریح کرد: از سال ۸۸ با سردار مولوی اختلاف سلیقه داشتیم اما عقیده ما یکی است که راه انقلاب است.
شهرام دبیری گفت: انتخاب مدیرعامل سازمان به عهده شورای سازمان است که اعضای شورای سازمان استاندار، شهردار، رییس شورا ، معاون استاندار و سایر افراد است و در انتصاب آقای مولوی دخالتی در انتصاب خود نداشته است.
حکیمه غفوری گفت:  نیازی به دفاع از آقای مولوی نیست، فردی که ۷۰ درصد جانبازی دارد و می‌تواند در خاته استراحت کند آمده و در شهر خدمت می‌کند و خودش انتخاب نکرده و مراجع ذیصلاح ایشان را انتخاب کرده اند و آنهایی که در وزارت حضور دارند گقته اند جانبازان تا ۴۰ سال می‌توانند خدمت کنند.
انتهای پیام/

پژوهشیار