کمبود سرم در داروخانه‌های تبریز و مصائب دوچندان بیماران

1400/06/15 - 16:12 - کد خبر: 50347
سرم، سرمربی تیم فوتبال نساجی مازندران

نصر: با افزایش مبتلایان به ویروس کرونا در پیک پنجم و سوء مدیریت مسئولان درمان، مصرف سرم‌های تزریقی افزایش یافته و کمبود سرم در داروخانه‌های تبریز، بیماران را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

به گزارش نصر، همزمان با افزایش مبتلایان به ویروس کرونا در پیک پنجم، کمبود سرم در داروخانه‌های تبریز نیز به گوش می‌رسد؛ کمبودی که بیماران را با رنجی مضاعف روبرو کرده و ساعت‌ها برای یافتن یک سرم، شهر را زیر پا می‌گذارند.
دست خالی بازگشتن بیماران برای دریافت سرم از داروخانه‌ها، حکایت امروز و فردا نیست بلکه نتیجه بی تدبیری و عدم پیش بینی مسئولان ذی ربط در روزهای همه گیری ویروس کرونا و عدم افزایش خط تولید برای سرم‌های تزریقی است.
در حال حاضر، سرم‌های تزریقی در اکثر داروخانه‌های شهر تبریز یافت نمی‌شود و توزیع مختصر سرم‌های وارداتی نیز کفاف تمام بیماران در صف‌های طویل داروخانه‌ها را نمی‌دهد و در نتیجه دست بیماران از دریافت سرم خالی می‌ماند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: در حال حاضر کمبود سرم در کل کشور وجود دارد و علت کمبود آن، تعمیرات خط تولید یکی از کارخانه‌های سرم سازی بود که حدود ۴۰ درصد سرم کل کشور از این کارخانه تأمین می‌شد.
حسن آقاجانی ادامه داد: اولویت توزیع سرم به مراکز درمانی و بیماران بستری است اما در حال حاضر، سرم‌های وارداتی برای داروخانه‌های شبانه روزی و جنب کلینیک نیز توزیع شده است.
وی افزود: با وجود اینکه سرم‌های توزیع شده کافی نیست اما به هر حال به منظور در اختیار قرار دادن برای بیماران توزیع شده است.
آقاجانی گفت: مشکل کمبود سرم تا چند روز آتی با راه‌اندازی مجدد خط تولید کارخانه شهید قاضی و توزیع آن در بازار رفع خواهد شد.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز بیان کرد: با افزایش تزریق سرم به بیماران مبتلا به ویروس کرونا، مصرف آن نیز افزایش یافته است اما توزیع سرم‌های وارداتی به داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها انجام گرفته است که از سویی با آغاز به کار مجدد خط تولید سرم در کارخانه سرم سازی شهید قاضی، این مشکل به زودی رفع خواهد شد.
یک متصدی داروخانه در تبریز گفت: در حال حاضر تنها یک یا دو کارتن سرم در داروخانه وجود دارد و توزیع سرم به هیچ وجه عادلانه نیست.
وی ادامه داد: نیاز این داروخانه در یک روز، حدود ۵۰۰ سرم یا بیشتر است اما در حال حاضر، توزیع سرم‌های وارداتی، تنها کفاف یک ساعت را می‌دهد.
این متصدی داروخانه معتقد است: واقعیت امر این است که شیوع ویروس کرونا، سو مدیریت و بی تدبیری به وجود آمده، چنین وضعیتی را به بار آورده است و به علت محدودیت و کمبود سرم‌های تزریقی، از ۵ سرم تجویز شده تنها قادر به تحویل یک سرم به بیماران هستیم.
وی بیان کرد: ۴۰ درصد سرم در کارخانه سرم سازی شهید قاضی تولید می‌شود اما به دلیل تعمیرات خط تولید این کارخانه از اسفند ماه سال گذشته، تولید سرم نیز با مشکل مواجه شد و به دلیل سو مدیریت، تولید سرم به کارخانه‌های دیگر واگذار نشد.
این متصدی داروخانه افزود: هر سال، مصرف سرم در فصل تابستان افزایش می‌یابد و با شیوع ویروس کرونا و تجویز پزشک به بیماران مبتلا به ویروس کرونا، مصرف سرم نیز افزایش یافته است.
وی گفت: در حال حاضر حتی با وجود تولید سرم در کارخانه سرم سازی شهید قاضی، توزیع آن در داروخانه‌ها زمان بر خواهد بود.
یک متصدی دیگر داروخانه‌های تبریز  گفت: وضعیت سرم اصلاً خوشایند نیست و داروخانه‌ها از دست خالی بازگشتن بیماران در رنج هستند.
وی ادامه داد: شیوع ویروس کرونا و افزایش مصرف سرم‌های تزریقی، یکی از عوامل کمبود سرم‌های تزریقی است اما مسئولان ذی ربط، قطعاً می‌توانستند این مشکل را قبل از به وجود آمدن با راه‌اندازی خط تولید جدید جبران کنند.
این متصدی داروخانه گفت: حال و روز اکثر داروخانه‌های تبریز یکسان است و هر روز با نسخه‌های تجویز شده تعداد زیادی از بیماران مبتلا به کرونا که اکثراً در منزل، قرنطینه شده‌اند رو به رو می‌شویم و به دلیل کمبود، مجبور هستیم به گونه‌ای مدیریت کنیم تا حداقل یک سرم را دریافت کنند.

افزایش بی رویه سرم منجر به کمبود آن شد
یک کارشناس فوریت‌های پزشکی و فعال رسانه‌ای در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: در عملیات اورژانسی، درخواست همراهان بیمار با وجود فشار خون نرمال بیمار، تزریق سرم است اما تزریق سرم به بیمار در مواقعی ضروری است که بیمار نیاز به افزایش فشار خون به صورت حیاتی و یا تزریق املاح و دارو است که تنها با تزریق سرم امکان پذیر است.
حبیب حسینقلی زاده ادامه داد: برخی از داروها تنها باید همراه با تزریق سرم به بدن بیمار انجام گیرد و برای بیماران مبتلا به ویروس کرونا، برخی از داروها از طریق سرم، تزریق می‌شود.
وی افزود: اما در حین عملیات اورژانسی و حضور در منازل بیماران، متأسفانه شاهد هستیم که بدون پیش بینی‌های پزشکی، ۲ تا ۳ سرم، تزریق می‌کنند اما برخی از بیماران با مصرف مایعات، دیگر نیازی به تزریق سرم ندارند.
این کارشناس فوریت‌های پزشکی بیان کرد: افزایش بی رویه سرم منجر به محدود شدن سرم در داروخانه‌هاست که این خود، باعث می‌شود بیمارانی که تزریق سرم برای آنان حیاتی است با مشکلات بسیاری رو به رو شوند.
حسینقلی زاده در پایان گفت: درمان هر بیماری در افراد متفاوت است و قرار نیست درمان هر فرد از یک بیماری مشترک، با هم برابر باشد به همین دلیل مراجعه به پزشک و انجام اقدامات صحیح درمانی با روش‌های اصولی و به دور از هر گونه کپی برداری منجر به درمان بیماری می‌شود.

سرم نرمال سالین در داروخانه‌های تبریز وجود ندارد
کمبود از شهروندان تبریزی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: چند روزی است که بنا به تجویز پزشک برای مادرم، هیچ سرمی در داروخانه‌های سطح شهر تبریز پیدا نمی‌کنیم.
فخیمی ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر سرم نرمال سالین در داروخانه‌های تبریز موجود نیست و مادرم به دلیل مشکل بلع و عدم تزریق سرم، نمی‌تواند غذایی بخورد.
وی گفت: شیوع ویروس کرونا و افزایش استفاده از سرم منجر شده است تا اکثر بیماران در تهیه سرم با مشکل روبرو شوند که این وضعیت، شرایط را برای فرد بیمار دشوارتر می‌کند.
یکی دیگر از شهروندان تبریزی  گفت: دخترم چند روز پیش به دلیل مسمومیت غذایی به پزشک مراجعه کرده اما متأسفانه سرم تجویز شده توسط پزشک در داروخانه‌های تبریز یافت نمی‌شود.
صدیقی ادامه داد: بعد از چند ساعت گشت و گذار به وسیله یکی از اقوام توانستیم یک سرم پیدا کنیم تا به دخترم تزریق شود.
وی افزود: به وجود آمدن کمبود در دارو به خصوص سرم که در شرایط کرونایی خیلی حیاتی است نگران کننده است و باید هر چه زودتر به این وضعیت رسیدگی شود.
این شهروند تبریزی بیان کرد: مردم به اندازه کافی از شیوع ویروس کرونا و از دست دادن عزیزان، در رنج هستند در چنین وضعیت به وجود آمده نباید مشکلی در تهیه دارو و سرم به وجود آید اما متأسفانه در این روزها بیماران علاوه بر اینکه باید رنج بیماری را تحمل کنند باید غصه کمبود دارو و حتی سرم را نیز بر جان بخرند.
این روزها بیماران به دنبال یافتن یک سرم ساعت‌ها داروخانه‌های شهر تبریز را زیر پا می‌گذارند و به خاطر شرایطی که دارند روزهای سختی را تجربه می‌کنند اما آنگونه که از مسئولان ذی ربط شنیدیم، راه‌اندازی مجدد خط تولید سرم در کارخانه سرم سازی شهید قاضی شاید بتواند در روزهای آتی، کمیاب بودن سرم در بازار را کم رنگ کند اما اگر بی تدبیری مسئولان در میان نبود می‌توانستند با راه‌اندازی خط تولید جدید، از به وجود آمدن کمبود سرم‌های تزریقی جلوگیری کنند.

آناهیتا رحیمی
انتهای پیام/

پژوهشیار